1 צפייה בגלריה
הגג והאנטנות. צילום: פרטי
הגג והאנטנות. צילום: פרטי
הגג והאנטנות. צילום: פרטי
עשרות משפחות משכונת רמות דורשות משכנן: הורד את האנטנות שהתקנת על גג ביתך. לטענתן הן עלולות לפגוע בהם בריאותית, והן פוגעות, לדבריהם, גם בערך הנכס. כל זאת למרות הצהרת השכן כי "האנטנות עומדות בתקנים הישראליים", דבר שגם השכנים מכירים בו.
שתי אנטנות סלולאריות שנמצאות על גג בניין בשכונת רמות מסעירות זה שבועות ארוכים את דיירי האזור. לדבריהם, האנטנות, שדומות להתקני מזגן ותמימות למראה, פוגעות בערך הדירות שלהם, שכן דיירים פוטנציאליים מעדיפים שלא לגור סמוך אליהן. הדיירים, כאמור, מכירים בעובדה כי ההתקנה נעשתה על פי התקן הישראלי ואינה נוגדת אותו, אך מביעים חשש כי התקן הישראלי נמוך משמעותית מזה האירופאי.
"לפני חצי שנה רציתי למכור את הבית", מספרת אחת השכנות. "קונה פוטנציאלי בשלב מאוד מתקדם אמר לי שסמוך לבית יש שתי אנטנות סלולאריות וביקש לדעת היכן הן נמצאות".
השכנה לא הבינה על מה הרוכש הפוטנציאלי מדבר. "הוא הסביר לי שדרך האינטרנט אפשר לראות את פיזור האנטנות בארץ ושם הן מופיעות. רק אז צף הנושא. את הבית כמובן לא מכרנו - לא לו ולא לאף אחד אחר".
השכנים התייעצו עם עורכי דין, ובימים אלה הם מחתימים דיירים נוספים על בקשה שתוגש לשכן להסיר את האנטנות. עד כה נאספו עשרות חתימות.
"יש דעות מנוגדות בינינו לבין השכן", נכתב בקבוצת הווטסאפ בשכונה. "חזרנו וביקשנו שהאנטנות יורדו כדי לשמור על בריאותנו, על ערך הנדל"ן, על השקט בשכונה ועל יחסי השכנות הטובה. נתנו לו שבועיים להחליט אם הוא מוריד את האנטנות או יעביר חוות דעת מומחה שבה יתחייב המומחה שבהתקנת האנטנות לא קיימת שום פגיעה בציבור. אם לא נקבל חוות דעת נעבור לשלב הבא".
"נפגשתי עם השכנים שלי לפני מספר שבועות ודנו ארוכות בנושא", אומר השבוע השכן. "הסברתי להם שעשיתי את כל הבדיקות הנדרשות ושוחחתי עם אנשי מקצוע, ועל פי כל המחקרים המובילים צמצום המרחקים בין אנטנות סלולאריות מסייע להפחית את הקרינה ולא מגביר אותה".
לדבריו, הוא הביע נכונות לפגישות נוספות עם הדיירים, אך בשל אילוצי זמנים של שני הצדדים טרם נקבע מועד לפגישה.
"אני אב לילדים וסב לנכדים ולעולם לא הייתי מעמיד אותם בסכנה", ביקש להוסיף. "האנטנות עומדות בתקנים הנדרשים".
המשרד להגנת הסביבה: "מוקדי השידור המצוינים בפניה פועלים לפי היתרי הקמה והפעלה מכוח חוק הקרינה הבלתי-מייננת. יצויין כי בהיתרים נקבעו בהמלצת המשרד תנאים מחמירים המגבילים את החשיפה המרבית באזורים מאוכלסים לעשירית מהסף שנקבע על ידי ארגון הבריאות העולמי כבלתי-מזיק לכלל האוכלוסייה.
"יש לציין כי המשרד מחייב את החברות, להן שייכים מוקדי השידור, לבצע מדידה תקופתית שנתית עבור כל מוקד ולהעבירה למשרד להגנת הסביבה לצורך פיקוח ובקרה. בנוסף, המשרד מפעיל מערכת לפיקוח רציף המודדת בכל רגע נתון את הספקי השידור של האנטנות.
"מבדיקת המשרד עולה כי רמות הקרינה נמוכות באופן משמעותי מהספים המומלצים. המשרד להגנת הסביבה ממליץ על פריסה צפופה של מוקדי השידור בתוך סביבה עירונית, המפחיתה באופן משמעותי את החשיפה לקרינה".