2 צפייה בגלריה
פאב בארמון הנציב. צילום: קסניה זביאלוב
פאב בארמון הנציב. צילום: קסניה זביאלוב
פאב בארמון הנציב. צילום: קסניה זביאלוב
גם בתלפיות מזרח רוצים לשתות בירה בלי לנסוע למרכז העיר: קבוצת תושבים מתארגנת במהלך השנה האחרונה להקמת פאב שכונתי בארמון הנציב, 'בארמון'. לאחרונה הגיעו עשרות מתושבי השכונה לדשא של המרכז המסחרי לצפות יחד בגמר ליגת האלופות בכדורגל, כשהשותפים לארגון הערב היו יוזמי הפאב, אנשי המנהל הקהילתי ו'פלאפל אבישי' ששוכן במקום. זו היא הפעם הראשונה שההתארגנות מתורגמת לאירוע חברתי מאז הוצג המיזם לחממת היזמות של המנהל הקהילתי תלפיות מזרח על ידי תושב השכונה, אסף שחר. לאחרונה הגישו יוזמי הפאב בקשה להירשם כקואופרטיב, והם מקווים כי במהלך החודשים הקרובים יחל 'בארמון' לפעול.
חממות היזמות אימצה פאב
שחר עבר להתגורר בארמון הנציב לפני קצת פחות משנתיים. "אני בא מרקע של נושאים חברתיים", הוא מספר, "והיו כמה דברים שהיו חסרים לי כאן, כשאחד מהם זה פאב שכונתי. צעירים כמוני לאט לאט מתרחקים מהמרכז בגלל מצוקת הדיור ומגיעים לכאן, והשכונה היא מקום סבבה בסך הכל, אבל קשה להגיד שיש כאן משהו. יש אווירה קהילתית מאוד נחמדה, אבל חוץ מזה כמעט לכל דבר צריך לצאת מהשכונה וזה מבאס".
לפני כשנה יצר שחר קשר עם המנהל הקהילתי תלפיות מזרח וביקש להיות מעורב בפרויקטים חברתיים שקורים בשכונה. "כך יצא שהגעתי לחממת יזמות של המנהל הקהילתי עם הרעיון של להקים פאב בשכונה", הוא אומר. "לא ידעתי על זה שום דבר בכלל, אבל במנהל מאוד התלהבו והחליטו לקדם את הרעיון במסגרת חממת היזמות"
"בשלב ראשון יצרנו קשר עם המפלצת ועוד קואופרטיבים בירושלים כדי להתייעץ ולהבין איך עושים את זה", מסביר שחר. "אחרי זה בדקנו את רמת ההתעניינות של התושבים, ונקבעה קבוצת חשיבה אליה הגיעו כעשרה אנשים רובם צעירים בשנות העשרים והשלושים לחייהם. הרעיון זכה אז לתמיכה של כמה עשרות אנשים מהשכונה וקיימנו עוד כמה מפגשי חשיבה. אחרי שהבנו שיש בסיס שמאפשר את זה הגשנו בקשה להכרה כקואופרטיב שזה עסק לכל דבר אבל מבוסס מניות, והאחריות מתחלקת בין כל החברים. ככל הנראה רשם האגודות השיתופיות יאשר את זה בשבועות הקרובים".
2 צפייה בגלריה
פאב המפלצת. בקרוב הפתיחה מחדש. צילום: רפי קוץ
פאב המפלצת. בקרוב הפתיחה מחדש. צילום: רפי קוץ
פאב המפלצת. בקרוב הפתיחה מחדש. צילום: רפי קוץ
שיתוף עם העסקים המקומיים
שחר מספר כי מתקיים קשר הדוק עם העסקים המקומיים, הפלאפל והפיצה בשכונה, ובתקווה שהפאב ייפתח על ידם במרכז המסחרי. "כרגע אין שם מקום ועדיין אנחנו מחפשים פתרונות. דיברנו עם הבעלים של 'פלאפל אבישי' והוא התלהב מהרעיון. בעזרתו הצלחנו להרים את הערב הראשון של 'בארמון', הקרנת גמר ליגת האלופות בדשא של המרכז המסחרי".
כאמור לפני כשבוע, הגיעו כחמישים איש מהשכונה לצפות בגמר ליגת האלופות. "היתה אווירה מאוד טובה, וגם בעמודי הפייסבוק של השכונה ובוואטסאפים שרצו אחרי זה, היו המון תגובות טובות לאירוע והרבה תמיכה", אומר שחר. "גם המנהל הקהילתי מאוד שמח. הוא זה שתרם את ציוד ההגברה, והם מעוניינים להמשיך לשתף איתנו פעולה עם אירועים דומים במהלך כל הקיץ. הם כל הזמן בליווי מתמיד של הפרויקט".
יחד עם שחר, השותפים העיקריים במאמצים להקמת הקואופרטיב הם שלומי בן-חיים, קסניה זביאלוב ושמעיה בנדר שארגן את אירוע הקרנת המשחק, כולם תושבי ארמון הנציב, ותושבים נוספים.
פאב שיתאים לדתיים ולחילונים
"זה פאב של התושבים, ושל השכונה ובשביל התושבים ובשביל השכונה", מצהיר שחר. "המטרה היא שלתושבים תהיה אפשרות לרדת מהבית בכפכפים, בלי המפתחות של האוטו, ולשבת לשתות בירה אחת או שתיים, בקטע הכי חברתי ונעים. זה לא מיועד לבוא ולהשתכר, אלא פאב שכונתי רגוע. אנחנו גם מאוד רוצים לחזק את העסקים המקומיים עבור השכונה ובעיקר עבור התושבים שלה, שיקבלו שירותים יותר טובים. מבחינתנו לעבוד עם המנהל הקהילתי, עם הפיצה ועם הפלאפל, זה לא רק תועלתני אלא חלק מהאידיאולוגיה שלנו".
אם פאב המפלצת בקרית יובל מסווג כפאב לא דתי, שפועל בשבת, עניין שהפך לסאגה עירונית ארוכה, 'בארמון' איננו בדיוק כזה. "אם כאשר יהיה לנו מקום משלנו, בגלל שאנחנו שכונה מעורבת של דתיים וחילוניים עלתה השאלה מה יהיה בשבת", משחזר שחר. "כרגע מדברים על מצב שהמקום יפעל כשהוא כשר ושומר שבת, אבל לא סגור, והתשלום יתבצע לפני או אחרי השבת ויום שישי בערב יוקדש לחיבור בין חילונים לדתיים. מקום שעונה לצרכים של כולם בלי לפגוע בצרכים של אף אחד".