המסע הארוך הביתה: "ברוכים הבאים לחיים הכי גבוהים בירושלים", היה הסלוגן שבחרה חברת הנדל"ן 'האחים חסיד' כדי לפרסם את פרויקט היוקרה 'מגדלי ציון' בשכונת ארנונה בעיר. אלא שהם לא ציינו כי החיים במקום הכי גבוה יצריכו גם טיפוס בלתי אפשרי במדרגות. לטענת דיירי מתחם היוקרה החדש, הם נאלצים לעלות אלפי מדרגות בדרך לביתם. הסיבה: מאז שאוכלס המקום המעליות כמעט שלא עובדות. לטענתם הם פנו לגורמים האחראים, שמתנערים מאחריות.
24 קומות בלי מעלית
הפרויקט היוקרתי מורכב משני בניינים של 24 קומות, כשבניין א' שבו אוכלס כבר לפני כשנה, ולדברי הדיירים כבר מהרגע הראשון הם חוו בעיות עם המעליות. חודשים ארוכים הם היו בקשרים עם חברת הניהול וחברת הבנייה, שהעבירו את האחריות מאחת לשנייה. כיום רוב הזמן המעליות בבניין א' עובדות, אך לא פעם נאלצים הדיירים לעלות שוב ברגל.
לפני כשלושה חודשים החל האכלוס של בניין ב', ועד כה עברו אליו עשר משפחות, שחלקן מתגוררות בקומה ה־15 ואפילו בקומה ה־23. מאז שנכנסו לבתיהם החדשים הופתעו הדיירים לגלות שממש כמו אצל שכניהם בבניין א', גם אצלם יש בעיה חמורה עם המעלית.
"מתוך ארבע המעליות שלוש מושבתות באופן קבוע, והמעלית היחידה שכן פועלת יוצאת משימוש מדי יום למשך שעות ארוכות", אומר יניב מתן, דייר בקומה ה־15 של הבניין, שבה הוא מתגורר עם אשתו, ילדו בן השש ובתו בת השנה. "תדירות התקלות היא אבסורדית, ואם זה לא מספיק - מגלגלים אותנו כל הזמן בין היזם לבין חברת הניהול, ואפילו לחברת המעליות הגרמנית".
להרים עגלה לקומה ה־15
מתן מספר כי לעיתים קרובות הוא מוצא את עצמו מחכה שעות עם ילדיו בגן השעשועים עד שיגיע טכנאי המעליות. "זה בלתי אפשרי לעלות עם עגלה שיש בה תינוקת ועם ילד בן שש את כל 15 הקומות", הוא אומר. "בפעם האחרונה שאשתי עשתה את זה היא פונתה ל'טרם' ונזקקה לזריקות שיעזרו לה עם הגב התפוס".
הדיירים טוענים כי במצב הנוכחי המקום לא ראוי למגורים. "הכניסו אותנו לפרויקט כשהבניין לא נותן לנו מענה", הם אומרים, וחלקם אף שוקלים כרגע אפשרויות שונות, ובהן שכירת חדר במלון ואפילו מעבר לדירה אחרת.
בבניין גרים גם לא מעט דיירים מבוגרים, שנאלצים לעלות לקומות גבוהות מדי יום. לטענתם, אם הם מבקשים להחנות את הרכב בחניון של הבניין נוספות להן עוד ארבע קומות תת־קרקעיות שעליהם לעלות, עד שיגיעו לקומת הכניסה.
המצב האבסורדי הוליד יוזמות משותפות מיוחדות בין הדיירים. "כשמגיעים דיירים מבוגרים עם שקיות, הדיירים הצעירים מתגייסים כדי לעזור להם ולהרים יחד איתם את השקיות", מספר מתן, "אבל זה לא קורה תמיד וזה לא פתרון".
תגובות:
חברת הניהול 'הילה' ביקשה למסור כי ידוע לה שישנן בעיות עם המעליות אך על פי חוק היא אינה יכולה לטפל במעליות ולשם כך קיימת חברת המעליות שאחראית והמוסמכת הבלעדית על תיקונן.
תגובת חברת 'אחים חסיד':"פרויקט מגדלי ציון הינו אחד הפרויקטים המובילים והמבוקשים בירושלים. לגופו של עניין, כתנאי להפעלת המעליות בכל פרויקט, ועד הבניין/ נציג הדיירים צריך לעשות חוזה ניהול ותפעול מול חברת המעליות על מנת להפעילם. ההחלטה כמה מעליות להפעיל בבניין, הינה החלטה של ועד הבית / נציג הדיירים בלבד ללא כל התערבות והשפעה מטעם החברה היזמית ועל כן עם העברת הנחיות מטעם הדיירים לחברת המעליות להגדלת מספר המעליות הפעילות, יפעלו יותר מעליות בבניין.
"יצוין כי המעליות בפרויקט הינן מעליות חדישות ומתקדמות מהשורה הראשונה של המעליות בעולם וכל המעליות הנמצאות בבניין השני בפרויקט, תקינות, עברו את כל הבדיקות מכון התקנים ומוכנות להפעלה. אנו לא מוציאים את אחריותנו לגבי טיפול בתקלות במעליות ומודים שהייתה תקלה נקודתית במעלית ביום ראשון השבוע לכשעתיים ואנו מצרים על כך. התקלה טופלה ביעילות ובמהירות תחת פיקוח אישי של בעלי החברה והמעלית חזרה לפעול כסדרה".
תגובה מחברת המעליות 'טיסנקרופ' לא היה ניתן להשיג.