גם אם העירייה פעלה ברשלנות ולא פינתה מפגע בטיחותי מתחומיה, אין די בכך כדי להגיש נגדה תביעה ייצוגית. כך קבע לאחרונה בית המשפט המחוזי בירושלים, שדחה בקשה לתביעה נגדה על למעלה ממיליארד שקל, בטענה כי העירייה פעלה ברשלנות כאשר לא פינתה אסבסט המסכן את התושבים.
1 צפייה בגלריה
ואדי האסבסטונים
ואדי האסבסטונים
ואדי האסבסטונים
(צילום: שלומי כהן)
עניינה של התביעה הוא בשטח של כ-250 דונם המצוי ב"ואדי האסבסטונים" שבין שכונות קריית היובל, קריית מנחם ועיר גנים. לטענת התובע הייצוגי, מי שאחראי למפגע הזה היא עיריית ירושלים. התובע טען כאמור כי מדובר במחדל של העירייה, שלא פינתה את שאריות האסבסט, שהוא חומר מסרטן, שעוד נותרו לאחר הריסת הצריפים והמבנים שהיו בעבר בוואדי, ובכך סיכנה את בריאות התושבים.
העיריה, באמצעות עו"ד אורי הברמן ממשרד שרקון, בן-עמי, אשר ושות', דחתה את הטענות נגדה וטענה כי היא פועלת בהתאם להנחיות המשרד להגנת הסביבה וכי מידת המסוכנות של האסבסט בוואדי נמוכה למדי בשל הכמות המזערית.
השופט ארנון דראל, דחה את התביעה תוך שהוא מאמץ את גישת העירייה, וקבע כי אין לראות בעיריית ירושלים כמי שגרמה למפגע האסבסט ולכן איננה אחראית לפינויו. "הטענות לכך שהעירייה אישרה בנייה, מבלי להקפיד על כך שזו תיעשה תוך הקפדה על טיפול באסבסט, אינן יכולות למלא אחר הנדרש כדי לראות בעירייה גורם מפגע", קבע השופט והוסיף: "לכל היותר ניתן לייחס לעירייה התרשלות בפיקוח על פעולות שעשו אחרים ואי מניעה של מפגעים, ולכן אין לראות בה 'גורם מפגע'".