הפתרון ששווה מיליונים: מלון דיפלומט לשעבר הנמצא בבעלות אמריקאית ונועד לשמש את מבנה שגרירות הקבע שלהם בעיר, לא יפונה. כך אושר השבוע בבית המשפט המחוזי, בהתאם להסכם פשרה. על פי ההסדר מרבית הדיירים המבוגרים המתגוררים כיום במלון דיפלומט יוכלו להישאר ולהמשיך להתגורר במקום בשנים הקרובות עד להקמת בניין החדש עבורם בפסגת זאב, שעוד לא החלה בנייתו.
1 צפייה בגלריה
מלון דיפלומט
מלון דיפלומט
מלון דיפלומט
(צילום: שלומי כהן)
בתמורה להשארת הדיירים בדיפלומט תשלם המדינה סך של 105 מיליון שקל להמשך השכרת המבנה. החוזה לשכירת המבנה שהוארך כבר פעם אחת הסתיים בסוף יוני ועקרונית הדיירים היו אמורים כבר להתפנות לפני כן, אך משרד הקליטה והעירייה לא הצליחו למצוא פתרון חלופי להשכרת נכס דומה עבור הדיירים.
כיום מתגוררים במקום 307 דיירים, 50 מתוכם עתידים לעבור תוך מספר חודשים לדיור מוגן במלון חן בבית וגן. שאר דיירי המלון ימשיכו להתגורר במקום. כפועל יוצא מן ההסדר, יאלצו האמריקאים לדחות את תוכניות הבנייה במתחם, שבבעלותם לעוד כשלוש שנים לפחות. נראה שבינתיים הם יחלו לקדם בנייה במגרש אלנבי הריק שכזכור כבר בוצעו בו לפני חודשים אחדים חפירות הצלה מקדימות של רשות העתיקות.
אלכס טנצר פעיל חברתי לשעבר יו"ר ועדת מעקב אחרי ביצוע הבטחות לעולים, לא ממש מרוצה מכל הגלגולים שעברה הפרשה עד הפתרון הנוכחי. "מדינת ישראל בזבזה את כספי ציבור כי לא התייחסה לדוח מבקר המדינה מ 2009 שדרש להעביר קשישים למקום אחר", טוען טנצר. "מאז ההסכם עם שגרירות ב־ 2014 היה מספיק זמן למצוא פתרון.
"עד עכשיו מלון דיפלומט עלה לקופת המדינה יותר מיליארד שקל. בכסף הזה היה אפשר לתת פתרונות דיור לעוד מאוד זכאים שכן היום בירושלים מחכים בתור לדיור ציבורי כ־1000 איש".
ממשרד הקליטה נמסר: "הצלחנו להוביל להסכמה עם החברה המשכירה והנציגות האמריקאית על הארכת מגוריהם של העולים במלון דיפלומט, כשבמקביל תקודם בניית מבנה דיור קבע עבורם.
"בכל מקרה, הנחתה שרת העלייה והקליטה, פנינה תמנו שטה, כי גם לאחר תום תקופת האורכה לא יתבצע שום פינוי של מי מהעולים שלא מרצון ומבלי שתמצא חלופה מתאימה והולמת את צרכיהם".