מאות תושבים בגבעה הצרפתית חתמו בשבוע שעבר על עצומה במחאה על הכוונה לסגור בסוף שנת הלימודים את מעון ויצ"ו שפועל בשכונה. לפני כשלושה שבועות נפתחה ההרשמה לגנים ורבים רצו לרשום את ילדיהם למעון שפועל באזור שנים רבות. אלא שהפעם האפשרות הזאת פשוט לא היתה קיימת.
1 צפייה בגלריה
המעון שאמור להיסגר. "ויתור על השכונה כפלורליסטית"
המעון שאמור להיסגר. "ויתור על השכונה כפלורליסטית"
המעון שאמור להיסגר. "ויתור על השכונה כפלורליסטית"
(צילום: פרטי)
"נכנסתי לאתר ויצ"ו ביום הראשון של הרישום", סיפרה השבוע נועה, שבתה לומדת השנה במוסד החינוך הזה. "גיליתי שאין אפשרות כזאת בכלל. כתבתי למנהלת שהמעון לא מופיע ברשימה, והיא אמרה שהיא תבדוק. אחרי כמה שעות היא כתבה בקבוצת הווטסאפ של ההורים שהמבנה עובר לעירייה בסוף שנת הלימודים, שהיא גם סיום תקופת החכירה, ועל כן המעון לא ייפתח בשנת הלימודים התשפ"ב. אני אם חד־הורית, ורק בויצ"ו אני זכאית להנחה משמעותית, כי הוא היחיד בשכונה שפועל תחת התמ"ת. אמרו לי שאם אני רוצה להירשם למוסד של ויצ"ו עלי לגשת למעון שברמת אשכול. זה לא הוגן. הסיכוי להתקבל אליו נמוך במיוחד כי הילודה ברמת אשכול גדולה מאוד והביקוש למעון גדול".
"היינו מצפים שהחלטה כזאת תיעשה באופן של שיתוף ודיון", אומר חיים שיין, שבתו רשומה במעון. "ההרשמה לגנים מסתיימת בסוף החודש. המון הורים אמורים למצוא אלטרנטיבות ברגע זה ממש. אם לא ימצאו, כנראה בשנה הבאה לא תהיה לילדים שלהם מסגרת לימוד. הטיימינג להודיע לנו את זה לא ברור – בעיצומו של הליך הרישום לשנת הלימודים הבאה".
התושבים הזועמים כבר חיברו עצומה שמיועדת אל ראש העירייה משה ליאון. עד אמצע השבוע חתמו יותר מ־640 תושבים על המסמך, שבו נכתב בין היתר: "לאפשר לבית ספר חרדי לקום או לא להילחם נגד הקמתו זו לא רק הפרה של הסטטוס קוו אלא ויתור על השכונה שלנו כשכונה פלורליסטית. אם המבנה ייצא להקצאה מחודשת ויעבור לידי עמותה חרדית יהיו לדבר משמעויות ברורות באשר לתמהיל השכונה".
מהעירייה נמסר: "בהתאם להחלטת ויצ"ו המעון לא ימשיך את פעילותו בשנה הבאה, מסיבות תקציביות וכלכליות הנובעות ממיעוט נרשמים בשנים האחרונות. ההורים קיבלו הודעה בכתב מבעוד מועד מהנהלת ויצ"ו. יודגש כי במקביל למעון זה פועלות בשכונה מסגרות לגיל הרך של המינהל הקהילתי במבנה המתנ"ס וכן במבנים עירוניים, שימשיכו ויפעלו גם בשנה הבאה בניהול המינהל הקהילתי".
תגובת ויצ"ו: "ויצו הגבעה הצרפתית, הוא אחד מתוך 183 מעונות ויצו הפועלים ברחבי הארץ והינו מעון ותיק בן עשרות שנים. לאורך השנים השקיעה ויצו משאבים רבים כדי להעניק לילדי המעון חינוך מיטבי וטיפול חם ומסור. לאחרונה התקבלה החלטה בתיאום עם העיריה על הסבת המעון למסגרת חינוכית אחרת לגיל הרך. לויצו מחויבות חברתית עמוקה ואחריות למשפחות ולפיכך אנו מודיעים תשעה חודשים מראש, על אי הפעלתו על ידי ויצו בשנת הלימודים תשפ״ב. אנו מבקשים להמשיך ולהציע את שירותנו להורי השכונה במעונות הסמוכים ולהודות להם על שנים רבות של הבעת אמון ובחירה בויצו".