תגידו שלום לעצי הדקל המיוחדים שקישטו שנים את הרחוב ליד ישיבת מרכז הרב בקרית משה. הסיבה: בקרוב חברת מוריה תעקור אותם במסגרת הכנת תוואי הרכבת הקלה. את עצי התמר בכניסה להר נוף כבר עקרו השבוע.
2 צפייה בגלריה
העצים שייעקרו בהר נוף
העצים שייעקרו בהר נוף
העצים שייעקרו
(צילום: ישראל אליאסף )
תושבי הר נוף, שסבלו בחודשים האחרונים מהעבודות בכניסה לשכונה לצורך הכנת התוואי לרכבת הקלה, אמנם כבר ממעטים בנסיעות ולא סובלים מפקקים לנוכח הוראות החירום. אך המעטים שעוד יוצאים את בתיהם הופתעו לגלות כי ארבעת עצי הדקל הגבוהים שפיארו את כיכר הכניסה לשכונה והפכו עם השנים לנקודת ציון נעקרו.
לא די בכך ימים אחדים לאחר מכן נעקרו עוד כשמונה עצים בקצה השני של רחוב כנפי נשרים בסמוך למאפיית אנג'ל וסניף בנק הבינלאומי.
בהמשך הרחוב, ליד מרכז הרב בקריית משה, ניצבים עדיין לאורך השדרה עוד מעל לעשר עצי דקל והחשש הגדול הוא שגם הם ייעקרו בקרוב.
פעילים בהר נוף פנו לעירייה בדרישה להציל לפחות את העצים הקיימים עדיין ולעצור את המשך העקירה. מעבר לזה דורשים בהר נוף לנסות להציל את העצים שנעקרו ולהעתיק אותם למקומות חלופיים לאורך הרחוב, בכניסה להר נוף ובתוך השכונה עצמה.
ישראל אליאסף פעיל תושב הר נוף אמר בשיחה עם מיינט ירושלים: "לפני מעל חודש כשראיתי טרקטורים עובדים ליד עצי הדקל שייפו את רחוב כנפי נשרים פניתי לקבלן שמבצע את העבודות שאמר לי שהעירייה נתנה לו הנחייה לכרות אותם כיוון שלא ניתן להעביר.
2 צפייה בגלריה
העצים שייעקרו בהר נוף
העצים שייעקרו בהר נוף
העצים שייעקרו בהר נוף
(צילום: ישראל אליאסף )
"ביררתי עם מומחים ממשרד החקלאות ומגדלי תמרים שאמרו שניתן לבצע העברה . פניתי לגורמי המקצוע בעירייה שנתנו הוראה לעצור את העבודות. אך לצערנו הוראות לחוד ועבודות בפועל לחוד. וכבר נעקרו חצי מהעצים. אולי את החצי השני יהיה ניתן להציל".
נעמי צור, מייסדת ויו"ר קרן לירושלים: "ראש העיר ביקש משדולת ירושלים בת-קיימא לעבוד יחד עם העירייה, ולהכין את ירושלים להתמודדות במשבר האקלים. בתהליך הזה עצי ירושלים הם שחקנים ראשיים, כמגנים ראשונים על העיר בפני התחממות וסחף. בתכנית יושם דגש על הפחתת פליטות, ותהיה גם נטיעה מאסיבית של עצים, לצד שימור וטיפוח העצים הוותיקים הרבים שיש בירושלים. עצים סופגים פחמן ומנקים את האוויר, מוסיפים לחות וצל, ומפחיתים חום באזורים צפופים. לעץ ותיק יש ערך רב. היינו מצפים שחברת מוריה, זרוע מבצעת של עיריית ירושלים, תעשה כל מאמץ לשמור על הדקלים היפהפיים לאורך רחוב כנפי נשרים. כעת עסוקים בהישרדות פיזית וכלכלית, אבל חשוב לדאוג שירושלים של אחרי הקורונה תהיה עיר בריאה וירוקה יותר. בטוח שאפשר אחרת".

תגובת חברת מוריה: "במסגרת עבודות התשתית של הרכבת הקלה נכרתו העצים הממוקמים על תוואי הרכבת מכיכר המלמד ועד צומת פרבשטיין. העצים מצומת פרבשטיין ועד דגל ראובן צפויים לכריתה בימים הקרובים. כל הליך כריתת העצים מבוצע בהתאם לסקר העצים שהוכן על ידי אגרונום הפרויקט ואושר על ידי פקיד היערות ובתיאום עימו, ולאחר קבלת היתר עקירה כחוק. יצוין כי במסגרת העבודות יבוצע בהמשך פיתוח נופי נרחב באזור וישתלו עצים חדשים במקומם".
תגובת העירייה: "במסגרת עבודות התשתית של הרכבת הקלה בוצע סקר עצים שהוכן על ידי אגרונום הפרויקט ואושר על ידי פקיד היערות. התקבל היתר עקירה כחוק. לצערנו אין מנוס מהעתקת עצים ועקירת חלקם לצורך הקמת תוואי הרכבת הקלה. בהמשך יבוצע פיתוח נופי נרחב באזור וישתלו עצים חדשים במקומם".