ביטול מקומות חניה ונתיב תחבורה ציבורית: עיריית ירושלים מתכננת שיפוץ נרחב בכביש היציאה משכונת פסגת זאב מזרח. המטרה: להתגבר על הפקקים בשעות הבוקר. התושבים שגילו ששיפוץ זה יגרום לביטול של עשרות מקומות חניה, חוששים אף שרימזור הכביש עלול לגרום לעומסי תנועה נוספים.
מדי בוקר תקועים בפקק היציאה מהשכונה כ-1,375 נוסעי תחבורה ציבורית ו-1,000 נהגים פרטיים.
2 צפייה בגלריה
פסגת זאב מזרח
פסגת זאב מזרח
רחוב מאיר גרשון
(צילום: אדווה חולי)
ניסיונה של העירייה להציב שני מעגלי תנועה באזור במטרה להתמודד עם העומס בכביש לא תרמו לשחרור הלחץ, ועל כן עלה הרעיון בעירייה לבטלם ולהציב רמזורי תנועה במקומם. שני הרמזורים גורמים לצמצום של 44 מקומות חניה הסמוכים לצמתים שירומזרו מתוך 160 מקומות.
בנוסף, הוחלט לבנות נת"צ אמצעי במרכז הכביש. התושבים באזור מתנגדים לרמזורים וכן לנת"צ מתוך חשש לעומס יתר, ודורשים פתרונות שונים מאלה שהציעה העירייה. בתגובה התושבים פתחו בעצומה.
אחד הרעיונות שהועלו הוא הקמת מחלף במקום נת"צ. "אני גר בשכונה כמעט כל חיי, והסיוט הוא יומיומי", אמר אייל נתנאלי, תושב השכונה. "כדי לצאת מאזור המגורים שלי לוקח לי בממוצע 20 דקות. מה שמנסים לעשות זה הזוי. זה עומד לחנוק את הכביש שעמוס גם ככה. הרי רמזורים זה כלי שפועל על פי תוכנה רובוטית קבועה, היא לא מתחשבת בתנועה. התוצאה תהיה עומס של פקקים גדול יותר בשכונה. כדי להפחית את הלחץ צריך לפתוח נתיב חדש או מחלף. צריך לנקז את התנועה החוצה ולא לרכז את הלחץ לתוך רחוב אחד כפי שמוצע. זה פשוט לא הגיוני".
2 צפייה בגלריה
פסגת זאב מזרח
פסגת זאב מזרח
פסגת זאב מזרח
(צילום: אדווה חולי)
"מדובר בפרויקט יח"צני שיגרום לעוגמת של תושבי השכונה", אמר שלמה יהושע, תושב השכונה ומיוזמי העצומה המתנגדת ליוזמת העירייה, "אין כאן פתרון יסודי, קברניטי התנועה של העיר שנכשלו במשך 26 שנים של הרחוב למגר את הפקקים, ממשיכים באותה המגמה. הפתרון אינו בביטול של יותר מ-40 מקומות חניה בשכונה, כשגם כך מצוקת החניה היא גדולה ואנשים חונים על המדרכות. הבעיה היא בהמשך של הרחוב המדובר - ברחוב יקותיאל אדם שהוא הגורם לכל הפקקים. כל כניסה ויציאה ליקותיאל אדם גובלת בסכנת נפשות בגלל הצומת הצרה. זו כניסה לשכונה שהיא מהגדולות בירושלים. אבל היא לא נכונה תנועתית. מדובר בזלזול של שנים. הרמזורים לא ייתנו פתרון לפקק, אלא יחליפו את הפקק - בפקק אחר".
יוסי סעידוב, ממייסדי ארגון '15 דקות': "עלות מחלף היא בין 300 אלף שקלים לחצי מיליארד שקלים. מחלף בלה שכונת מגורים בשביל לשמור על 44 מקומות חניה זה קצת קיצוני, הייתי קורא לזה אפילו אובססיה לחניה".
תגובת העירייה: "מדובר בתכנון ממוקד שהתבצע לבקשת הרוב המכריע של התושבים והמינהל הקהילתי. מטרת התוכנית לתת העדפה לתחבורה ציבורית וזאת ללא פגיעה בנתיבי הנסיעה של רכבים פרטיים. יישום התוכנית תשרת את תושבי פסגת זאב".