הקאמבק של סמל השכונה: שיתוף פעולה של העירייה ותושבי קטמון הביא השבוע להחזרתן של חלק מהאבנים הצבועות המפורסמות של צומת פת.
ב-1986 החליט האמן שלמה וזאנה להפוך ערימת אבנים שהושארה בצומת למיזם אמנותי. ואזנה, יחד עם תושבי השכונה, צבעו אותן וכך נולדו "האבנים הצבעוניות'" של צומת פת.
2 צפייה בגלריה
"האבנים הצבעוניות" הוחזרו לצומת פת
"האבנים הצבעוניות" הוחזרו לצומת פת
"האבנים הצבעוניות" הוחזרו לצומת פת
(צילום: עיריית ירושלים)
האבנים עמדו במקום במשך למעלה מ-30 שנה והפכו לאחד הסמלים של השכונה. לפני כשנה וחצי, במסגרת עבודות הרכבת הקלה המתבצעות במקום, לא הייתה ברירה אלא להזיז את "האבנים הצבעוניות".
בעקבות פנייה משותפת של עובדים קהילתיים מעיריית ירושלים ותושבי השכונה, כולל האמן שלמה וזאנה, לחברת הפיקוח על עבודות הרכבת הקלה, התחייבה זו להשיבן ואף לשכור אדריכלית לתכנון הצבתן המחודשת.
2 צפייה בגלריה
"האבנים הצבעוניות" בצומת פת
"האבנים הצבעוניות" בצומת פת
"האבנים הצבעוניות" בצומת פת
(צילום ארכיון: עיריית ירושלים)
השבוע, כשנה לאחר הזזתן, התחילו להשיב את האבנים הצבעוניות למקום בו הוצבו לפני למעלה משלושים שנה. "יצרנו קשר עם האמן שלמה ואזנה והחלטנו לעשות כל שביכולתנו כדי להשיב את האבנים למקומם", סיפרה שיה שליב, עובדת קהילתית בשכונה, "הן הסמל של השכונה".
שליב, יחד עם זוהר גליל, עובדת קהילתית נוספת ועם המתכננת האורבנית מטעם העירייה עינב עצמון פנו לקבלן שעובד בשטח, הסבירו לו את משמעותן של האבנים לתושבים וסיכמו איתו כי האבנים יוחזרו "הביתה" לשכונה ברגע שהדבר יתאפשר.
שליב סיפרה כי עוד לפני שפונו ערכו התושבים טקס פרידה מהאבנים, שם סיפרו לילדי השכונה את סיפורן וקיימו במקום פעילויות מיוחדות. כעת, לאחר שהוחזרו לצומת פת ילדי השכונה יצבעו בקרוב את האבנים יחד עם האמן שלמה ואזנה.