תיירות החרטא
הסרטון: עמודי שמשון באשקלון.
הכוכב: משה ניסימפור.
מתי עלה? 26 בספטמבר 2019.
המשפט שייזכר לעד: "זה נפל מאיזה טרקטור, חלק מצאו אותם בים וזרקו אותם פה, אבל התיירים לא צריכים לדעת".
6 צפייה בגלריה
ניסימפור | צילום מסך מ"חדשות השבוע" כאן 11
ניסימפור | צילום מסך מ"חדשות השבוע" כאן 11
ניסימפור | צילום מסך מ"חדשות השבוע" כאן 11
זה הסיפור מאחורי הסרטון: "בכל פעם שיש מטח טילים על אשקלון אני מגיע לטלוויזיה", אומר משה ניסימפור, אבל מודה שהפעם שהפכה אותו לכוכב הייתה שונה. הכול החל בכתבה של אורן אהרוני ב"כאן 11" על התיירות הדלילה בדרום. ניסימפור הדגים איך הוא מספר לתיירים על המקום שבו הפיל שמשון הגיבור את העמודים והחריב את המבנה הפלישתי, אלא שבאותה נשימה הוא גם הסביר שמדובר בעמודים שנזרקו בפארק ולא במקום האמיתי שהתרחש בו האירוע הגדול.
"הלכתי עם הכתב לפארק והסברתי שכל התיירות מבוססת על 'חרטא'", הוא משחזר. "היינו באנדורה, הכניסו אותנו למערה, והמדריך סיפר ששוכן בה השד פלתיון. איזה שד יש שם, תגיד לי? באותה מידה יש הרבה עמודים בפארק באשקלון, אז אנחנו אומרים ששמשון אמר פה 'תמות נפשי עם פלישתים', למרות שהוא בכלל היה בגת. ככה יבואו שני מיליון תיירים אוונגליסטים וישפכו מיליונים בעיר".
מתוך כאן חדשות, כאן 11, כתבתו של אורן אהרוני
ומה קרה בעקבות הפרסום? ניסימפור לא היה אפילו בארץ כשהפך לכוכב, ורק כשהחלו לזרום הטלפונים ממפיקים של כמעט כל תוכנית בטלוויזיה גם מסוצ'י שברוסיה, ואיתן הבקשה לראיינו, הוא הבין שהסרטון הזה הפך לוויראלי. חוץ מזה הוא קיבל פינה בתוכנית "חי בלילה" של נדב בורנשטיין והצעה להצטרף לעונה הבאה של "האח הגדול". "מאז כל בן אדם שני ברחוב ניגש ואומר לי שאני תותח", הוא אומר, "אבל אני אשאר אותו משה".
הדמעות שריגשו את כולנו
הסרטון: חרם על ילדה בת 13.
הכוכבת: אופק ראשון.
מתי עלה? 7 בינואר 2019.
הקטע שייזכר לעד: הדמעות הבלתי פוסקות וקורעות הלב של בת ה־13.
6 צפייה בגלריה
אושר | צילום מסך מ"הצינור"
אושר | צילום מסך מ"הצינור"
אושר | צילום מסך מ"הצינור"
זה הסיפור מאחורי הסרטון: בכל שנותיה בבית הספר היסודי סבלה אופק מראשון לציון מחרם קשה שהטילו עליה הבנים והבנות בכיתתה. "זה מאחוריי, אבל תמיד ילווה אותי גם אם החרם עצמו נגמר", אומרת הילדה שסיפורה טלטל את המדינה ושינה את שיח החינוך בה.
הקואצ'רית שטיפלה בה אחרי החרם צילמה את הסרטון והציעה שיפרסמו אותו בפייסבוק. "חשבנו שכמו כל דבר במדינה, זה יקבל כמה לייקים וכמה תגובות ויעבור. לא תיארנו לעצמנו מה יקרה", אומרת הנערה האמיצה. "הסרטון הופץ בכל הרשתות והגעתי לתוכנית 'הצינור'. אחריו האינסטגרם שלי קרס מרוב תגובות, הודעות ובקשות חברות".
אופק הפכה למרויאנת מבוקשת ובעיקר, היא מדגישה, הציפה את נושא החרם שמתמודדים איתו ילדים רבים כל כך במדינה.
6 צפייה בגלריה
האושר שאחרי | צילום באדיבות המשפחה
האושר שאחרי | צילום באדיבות המשפחה
האושר שאחרי | צילום באדיבות המשפחה
ומה קרה בעקבות הפרסום? "הפכתי לילדה עם הרבה מאוד ביטחון, גם מול מצלמה", היא מספרת. "בריאיון הראשון היה לי קשה מאוד, התבלבלתי במילים. היום אני מנוסה מאוד".
בכל יום מגיעים לעמוד האינסטגרם שלה הודעות רבות של ילדים שסובלים מחרם. "לכולם אני אומרת – תשתפו את המשפחה, את המורים, אל תתמודדו לבד. אם תהיה לכם תמיכה תוכלו לנצח גם את הילדים החלשים שמנסים לשבור אתכם", היא אומרת.
לא מכבר היא הקימה גם את "סיירת חרם", שיתוף פעולה עם התוכנית "הצינור" של גיא לרר. "אנחנו מדברים עם כל ילד שפונה אליי, מעודדים ומחזקים אותו ושואלים אם ירצה להיחשף", היא מסבירה.
"אחר כך הולכים לבית הספר, עם או בלי מצלמות, ומדברים עם מנהיג החרם. מסבירים בשקט, בלי איומים חלילה, מה עובר על הילד שמחרימים. בשלב הבא אני רוצה להגיע לגורם בכיר ככל האפשר במשרד החינוך, אולי אפילו לשר, כדי לתת לו חומר למחשבה ולרתום אותו למטרה.
להעביר את המסר
הסרטון: הפחד בממ"ד.
הכוכבת: עינב כרמי.
מתי עלה? 25 במרץ 2019.
הקטע שייזכר לעד: קולות הפיצוץ, הרעידות ועינב והכלב נכנסים מתחת לשמיכה.
זה הסיפור מאחורי הסרטון: עינב כרמי (26), ילידת קיבוץ ניר עם שסמוך לרצועת עזה, תיעדה הרבה גם לפני שהתפרסמה, אבל דווקא סרטון קצרצר ופשוט הביא את זעקת תושבי הדרום לאוזניו ולעיניו של העולם כולו. בסרטון היא מכורבלת תחת שמיכה בממ"ד בביתה ועמה כלבה אנחל, שהוא לדבריה הכוכב האמיתי של הסרט.
"רציתי שכולם יראו ויחוו מה שאנחנו עוברים כבר כמעט 20 שנים", היא מסבירה. "ידעתי שהיום הכול קורה ברשתות החברתיות. אנשים מצלמים כל שטות, אבל את הדבר הכי משמעותי שקורה במדינה הזאת – שיותר מ-70 אלף איש חיים באיום טרור תמידי – זונחים".
כרמי העלתה את הסרטון לעמוד האינסטגרם הפרטי שלה, והוא צבר יותר מחצי מיליון צפיות וקיבל במה ברוב ערוצי הטלוויזיה בארץ ובעולם. "רוב התגובות היו אוהדות, תומכות ומפרגנות, אבל היו גם טוקבקים שהאשימו אותי במצב שלנו", היא אומרת. "היו כאלה שכתבו שרק חיפשתי תשומת לב. כמה צביעות".
6 צפייה בגלריה
כרמי. "מתעלמים ממה שקורה פה" | צילום פרטי
כרמי. "מתעלמים ממה שקורה פה" | צילום פרטי
כרמי. "מתעלמים ממה שקורה פה" | צילום פרטי
ומה קרה בעקבות הפרסום? "זמן קצר אחרי הפרסום הפסקתי את הצילומים", היא מודה. "הפרסום קצת בלבל אותי ופגע בלימודים, ולכן שמתי את הכול בצד. נפגשתי עם בני גנץ, והוא סידר לי פגישות עם פסיכולוגית מדהימה. האם השגתי את מטרתי? אני לא חושבת. אין שינוי במצבנו".
ואנחל? "הוא בטראומה הכי גדולה, מתריע לפני אזעקות, נכנס לפניי לממ"ד ומתכווץ מתחת למיטה".
ירדה לסיני, עלתה לגדולה
הסרטון: הדסה מסיני.
הכוכבת: הדסה בניזרי.
מתי עלה? 21 באפריל 2019.
המשפט שייזכר לעד: "אני נראית כמו מצרייה יפה, אני חושבת שהם יעופו עליי שמה".
6 צפייה בגלריה
בניזרי | צילום מסך מ"מהדורה ראשונה", קשת 12
בניזרי | צילום מסך מ"מהדורה ראשונה", קשת 12
בניזרי | צילום מסך מ"מהדורה ראשונה", קשת 12
זה הסיפור מאחורי הסרטון: הריאיון שצפו בו בהנאה כל ישראל בפסח האחרון כמעט לא התקיים. בתוכנית "מהדורה ראשונה" (קשת 12) חיפשו בתור הארוך של ישראלים שחצו את הגבול לסיני מרואיין שיסכים לספר למה הוא נוסע לשם, והכתב הציע להדסה בניזרי (22) מירושלים להתראיין. "תחילה סירבתי, אבל אחר כך חשבתי שזה יכול להעביר לנו את הזמן", היא מספרת.
הריאיון הקצר עם עופר חדד הפך להיסטריה. בניזרי קרעה את המדינה מצחוק בקלילות ובאמרות כנף בנוסח "גם ביציאת מצרים לא היה תור כזה" ו"אני נראית כמו מצרייה יפה".
ומה קרה בעקבות הפרסום? "הייתי יותר מחמש שעות בלי אינטרנט ורק כשהתחברתי וראיתי את מבול ההודעות והטלפונים הבנתי מה קרה פה", היא מספרת. "לא תכננתי שום דבר, היינו באווירה משוחררת וב'וויב' של צחוקים. אפילו לא ידעתי מי זה עופר חדד".
6 צפייה בגלריה
בניזרי. יחס וי.אי.פי | צילום פרטי
בניזרי. יחס וי.אי.פי | צילום פרטי
בניזרי. יחס וי.אי.פי | צילום פרטי
הסרטון התפשט כאש בשדה הווטסאפ ומיד עלו מבחר חיקויים, ניתוחים סוציו-אנתרופולוגיים וכמובן, גם ההזמנה לתוכניות אחרות. וכשחזרה לארץ כבר חיכו לה מצלמות וכתבים והיא קיבלה יחס של VIP במעבר הגבול. "זה היה קצת טיפשי ובעיקר עממי מאוד. ישראלים מתחברים לזה מאוד", היא מסבירה. "היו תגובות של אנשים שאמרו 'בלונדינית, טיפשה' ובהתחלה נפגעתי, אבל מי שהמשיך לעקוב אחריי הבין שזה לא המצב".
לדבריה, היא קיבלה הצעות מחברות מסחריות שביקשו שתשלח סרטונים משעשעים, אבל היא דחתה אותן. "לא רציתי להמשיך ולגלגל את כדור השלג", היא אומרת. "מדי פעם יש לי פינה בתוכנית הבוקר של 'קשת', ופנו אליי גם מכמה תוכניות ריאליטי, אבל הן לא התאימו לאורח החיים שלי".
בצעקות תכינו בראוניז
הסרטון: מתכון לבראוניז.
הכוכבת: אושרית סרוסי.
מתי עלה? 26 ביולי 2019.
משפט שייזכר לעד: "אם תביאו לא טחון יצא חרא".
זה הסיפור מאחורי הסרטון: כשראתה אושרית סרוסי, ברשת ובטלוויזיה, את כל הסרטונים של נשים שאופות מול המצלמה הצחיקה אותה העובדה שהן תמיד מחייכות ועולצות. לכן החליטה שהסרטון שבו גלית, הדמות שהיא מגלמת, מציעה את המתכון שלה לבראוניז במילוי פרג יהיה ההפך הגמור. "גלית עושה סרטון כי אכלו לה את הראש והיא רק רוצה לסיים ולהכניס את השבת", מסבירה סרוסי את הדמות הרוטנת והנוזפת שיצרה. "כבר אין לה כוח".
גלית צועקת על המצלמה ועל הצופות ומתרה בהן שלא לחסוך בחומרי גלם כדי שלא יבואו אליה בטענות אחר כך. הסרטון שוחרר לרשת ביום שישי. סרוסי שומרת השבת לא ידעה כלל את ההיסטריה שיצר עד שיצאה השבת. "מדהים מה שיממה אחת יכולה לעשות", היא אומרת.
ההצלחה הגדולה של הסרטון נובעת, לדבריה, מהעובדה שרבים לא הבינו שמדובר בשחקנית. "רבים חשבו שגלית היא אמיתית", היא אומרת. "לא האמנו שזה יצליח כל כך, אבל בסופו של דבר זה יצא מפרופורציות, עבר ברשתות, הגיע לקבוצות ווטסאפ של חרדים. היה טירוף".
ומה קרה בעקבות הפרסום? העוגה שהחלה להיאפות בסרטון נשרפה כליל. "בעלי ואני אוהבים מאוד פרג ורצינו לשלב אותו בבראוניז", היא אומרת. "יצרתי מתכון חדש, אבל מהעוגה לא נותר זכר. שבוע אחר כך ניסינו שוב ויצא מדהים".
לסרטון נולד גם סרטון המשך, ובו גלית מלמדת איך להכין חלה. סרוסי היא שחקנית שכבר הספיקה לעשות כמה דברים בקריירה שלה כמו השתתפות בתוכנית המוערכת "טלוויזיה מהעתיד" (רשת 13). "אני לא אלמונית, אבל גם לא מגי אזרזר", היא מעידה על עצמה. מאז קיבלה עוד כמה וכמה הצעות, ולא יהיה מוגזם להמר שנשמע את שמה (ואת שמה של גלית) גם בתש"ף.