חודשיים אחרי תחילת שנת הלימודים, וחמישה ילדים בבית שמש עוד לא נכנסו לבית הספר. הסיבה: מאבק על בסיס סירובו של האב החרדי שהתגרש, לשלוח את הילדים למוסדות המתאימים לאורח החיים שלהם בשל חששו שישפיעו על ילדיה של אשתו החדשה. והתוספת לעלילה: האב מוכן להעברת הילדים למוסדות חילונים, בתנאי שיפחיתו לו מהמזונות.
2 צפייה בגלריה
ילדים ואימם השבוע. מחכים לחזור לכיתה
ילדים ואימם השבוע. מחכים לחזור לכיתה
ילדים ואימם השבוע. מחכים לחזור לכיתה
(צילום: יואב דודקביץ')

"זה כבר נהיה סיוט של ממש"

"כשהתגרשנו הייתי חרדית. עברנו תהליך, העברתי את הילדים לבתי ספר מהחינוך הממלכתי־דתי, ובשנה וחצי האחרונה יצאנו בשאלה לגמרי", מספרת האם השבוע ל"ידיעות ירושלים".
"הילדים המשיכו ללמוד בבתי הספר הדתיים־לאומיים אבל זה היה מאוד קשה. הם סבלו מחוסר ההתאמה: הם נאלצו להתפלל וללכת עם חצאית, ולשמוע מה קורה למי שלא שומר שבת. זה נהיה כבר ממש סיוט. החלטתי שזה לא מתאים ושבשנת הלימודים הקרובה אעביר אותם לבית ספר מהזרם הממלכתי.
"במקביל, ביוני האחרון, אבא שלהם, התחתן עם אישה מאוד חרדית ויש להם ילדים", ממשיכה האם בסיפורה". אמרתי לו שאני רוצה את אישורו להעביר אותם לבית ספר ממלכתי. הוא אמר שהוא לא מסכים ושהוא רוצה להתייעץ ולשאול".

המכתב הגורלי מבית הדין

כעבור זמן קצר, מקבלת האם מכתב מבית הדין הרבני בעקבות הפנייה שלו בו נכתב שאסור לה להעביר את הילדים לבית ספר ממלכתי ושהם חייבים להמשיך במוסדות בהם למדו עד היום. האם טוענת עוד כי ילדיה לא היו מוכנים ללכת למוסדות הדתיים. לדבריה, "עובדת סוציאלית המליצה להעביר את הילדים למוסדות הממלכתיים שבחרתי וגם שאעבור דירה כדי שהם יגורו קרוב לבית הספר". אבל שוב נוצרה התנגדות לנושא מצד הבעל.

סוגיית המזונות והצעת הגרוש

"כתבתי לגרוש שמכל המאבק הזה הילדים סובלים והצעתי שנגיע להסכמה", מספרת האם, "שאוציא את התיק מההוצאה לפועל שפתחתי בגין אי תשלום מזונות, ובתמורה הוא יאפשר לי לשלוח למוסדות הלימוד החילונים. הוא הסכים, אבל כעבור זמן הוא חזר בו ואמר שהוא יעשה מה שעורך הדין שלו יורה לו".
בא כוח של הגרוש פנה אל בא כוחה של האם וביקש ממנו להפחית את תשלום המזונות החודשי באלף שקל בתמורה להסכמה. עורך הדין של האם, אלי בוטבול התנגד. "נמנעתי מלספר לה על זה כיוון שהיא גם ככה בסערה רגשית בגלל שהילדים לא לומדים. לא רציתי שעל בסיס סחטנות רגשית נחליט החלטה שעשויה להשפיע כל כך על המשפחה".
2 צפייה בגלריה
עורך הדין אלי בוטבול
עורך הדין אלי בוטבול
עורך הדין אלי בוטבול
(צילום: יואב דודקביץ')

האב מכחיש את הטענות

מבא כוחו של הגרוש, צבי גלר נמסר בתגובה: "ענייני משפחה חסויים בהתאם לתקנות הדיון בבתי הדין הרבניים התשנ"ג, בהתאם להוראות חוק בתי דין דתיים כפיית ציות ודרכי דיון ובהתאם להוראות סעיף 68 לחוק בתי המשפט. במסגרת החוקית המגבילה בעל דין שומר חוק, יכול בעל דין מפר, להלעיט בבדותות על הליכי משפחה מתנהלים בדלתיים סגורות. האב מכחיש את טענות האישה ודי בכך".