לפני ימים ספורים נחצה רף של יותר מאלף תושבים שמתו מקורונה. ירושלים היא אומנם העיר הגדולה בישראל, אבל מדובר ביישוב שבו צעירים רבים ולכן באופן יחסי העיר הוכתה באופן קשה במיוחד. ולגבי מאומתים: ביום ראשון בבוקר היו בעיר כ־30 אלף חולים, אחרי שרק שבוע קודם היו 'רק' כ־15 אלף. העובדה שרק לפני כחודש מספר החולים נע סביב 800-700 נשמעת כעת כמו מדע בדיוני.
5 צפייה בגלריה
לווית קורונה
לווית קורונה
לווית קורונה
(צילום: שליו שלום)

255 מתים בחודש

mynet ו"ידיעות ירושלים" חושף עכשיו את הנתונים המלאים והמדאיגים על השינויים בתחלואה ובתמותה מהנגיף, לאורך כמעט שנתיים מתחילת המגפה. הגל הראשון התחיל עם 5 מתים במרץ 2020, ובאפריל המספר זינק ל־47, אך בעקבות הסגר של פסח מספר הנפטרים במאי ירד ל־10. 
הגל השני היכה בקיץ 2020. אחרי שביולי היו 29 מתים, באוגוסט היו 49, בספטמבר 53 ובאוקטובר 84. מעניין לציין שאם בתחילת הגל היה ריכוז גבוה של מתים במזרח העיר, לאחר גל של חתונות המוניות, אחרי שבירושלים התעקשו לקיים את תפילות החגים בתוך בתי הכנסת, רבים מהמתים היו מהמגזר החרדי.
5 צפייה בגלריה
אריה אבן
אריה אבן
אריה אבן ז"ל. הנפטר הראשון מהקורונה בישראל
(צילום: באדיבות המשפחה)

הגל השלישי היה בדיוק לפני שנה. אחרי שבדצמבר 2020 היו 104 מתים, בינואר 2021 נרשם השיא כש־255 נפטרו מהנגיף. בפברואר מתו 146, ובמרץ האחרון 'רק' 55 איבדו את חייהם מנגיף הכתר.
באופן מדהים, בניגוד לגל הראשון והשני שבהם בתי חולים דיווחו על כל נפטר, בגל השלישי והרביעי המידע הוצנע ורק כעת נחשפים המספרים המזעזעים.
הגל הרביעי התחיל באוגוסט 2021 עם 13 מתים, בספטמבר 32 ובאוקטובר 15. ההבדל הגדול בין הגל השלישי לרביעי הוא כמובן תוצאה של החיסונים, שהחלו בעיצומו של הגל השלישי, מאוחר מכדי להציל את מאות האנשים שנדבקו ונזקקו להנשמה.
הגל החמישי הביא איתו מספר שיא של חולים, אבל מספר המתים נמוך באופן חריג. בדצמבר 2021 נפטרו בעיר 5 תושבים, ובמחצית הראשונה של ינואר זינק המספר ל־11.

טובעים במספרים

בשבת שעברה הגיע מספר המאומתים בעיר לשיא של 5,075 ביום אחד, ובסך הכל היו בבירה כ־34 אלף חולים. במהלך יום ראשון נרשם שינוי דרמטי, כשמספר החולים ירד מכיוון ש־4,000 מחלימים נגרעו מהרשימה ועד לשעות הערב נוספו רק 2 חולים חדשים. למען הסר ספק, נס לא קרה לנו - גורם במשרד הבריאות אמר ל"ידיעות ירושלים" כי הדבר מעיד על קריסה במערך הבדיקות. לדבריו: "המעבדות לא עמדו בעומס. אנשים המתינו שלושה וארבעה ימים לתוצאות הבדיקה ולכן מספר החולים ירד באופן מלאכותי. בנוסף, בגלל זמני ההמתנה הארוכים בתחנות הבדיקה, ובגלל ההחלטה לאסור על בני פחות מ־60 לעבור בדיקת PCR, למעט במקרים חריגים, רבים פשוט העדיפו שלא להיבדק. אין ספק כמובן שבפועל מספר החולים בבירה כפול מהמספר האמיתי והמדווח".
גורם בעירייה ציין כי הנתון המשמעותי באשר לתחלואה בגל הנוכחי הוא הזינוק במספר הקשישים המאושפזים, ובמקביל ירידה במספר הצעירים בבתי החולים. לדבריו, לפני חודשיים בלבד 72% מחולי הקורונה שאושפזו בבתי החולים בעיר היו בני פחות מ־19 ורק כאחוז בלבד היו בני יותר מ־60, ואילו בתחילת השבוע רק 33% מהמטופלים במרכזים הרפואיים היו קטינים, לעומת 13% בני 60+.

שיאניות התמותה

על פי הנתונים שנאספו במשרד הבריאות ועברו עיבוד בעיריית ירושלים - בפסגת זאב מתו במגפה 45 איש, וכמו בבדיקה הקודמת בחודש אוקטובר, היא נמצאת במקום הראשון במספר המתים. אחריה ברשימה - העיר העתיקה עם 40 מתים, א־טור 40 וקרית יובל 38.
5 צפייה בגלריה
השכונות הירושלמיות עם שיא התמותה מקורונה
השכונות הירושלמיות עם שיא התמותה מקורונה
השכונות הירושלמיות עם שיא התמותה מקורונה
(עיבוד מפה: שירלי בורנשטיין, מחלקת אינפוגרפיקה "ידיעות אחרונות" )
*מקור: האגף לתכנון אסטרטגי בעירייה, משרד הבריאות

נציין כי בבדיקה הקודמת שערכנו בחודש אוקטובר קרית יובל היתה במקום השני בטבלת התמותה, עם אותו מספר מתים כמו בעיר העתיקה. מאז לא נוספו מתים בקרית יובל והיא ירדה למקום הרביעי בטבלה, כשכמעט בכל שכונה בעיר היו מתים נוספים.
בגילה ובבית וגן נפטרו מהנגיף 31 איש מאז מרץ 2020, בגאולה 29, בג'בל מוכבר ובבית חנינא 28, בגוננים 27, בשועפאט 27, בתל ארזה ובעזרת תורה 25, בהר חומה 23, בבית הכרם, בצאנז־בעלז ובראס אל־עמוד 22, בהר נוף, במקור ברוך ובנווה יעקב 21, בנחלאות, בשייח' ג'ראח+ואדי ג'וז 20, בקרית מטרסדורף+אונסדורף ובכפר עקב מתו 19, בתלפיות, ברמות, בארמון הנציב ובמחנה שועפאט 18, בקטמון הישנה 16, בבוכרים 15, בצור באהר ובבית צפאפה 14.
והרשימה נמשכת: במאה שערים, בסילואן+עיר דוד ובגבעת שאול 13, בבאב א־זהרה 12, בגאולים (בקעה) 11, בבית ישראל, ברמת שלמה ובעיסאוויה 11, בסנהדריה 10, בגבעה הצרפתית ובקרית משה 9, בשמואל הנביא ובקרית מנחם 8, בקרית שמואל, באבו־תור וברמת שרת 7, במוסררה וברחביה 6, בגבעת חנניה, במקור חיים, בשיכון רסקו ובמרכז העיר 5, בעין כרם ובהולילנד 4, בקוממיות (טלביה) וגם בענתא 3.
בארנונה, מלחה, גבעת משואה, מעלות דפנה, גבעת מרדכי רמת אשכול 2. ברמת מוצא, בניות, במושבה הגרמנית וברובע היהודי 1.
ראוי להדגיש כי יש מתים שגם למשרד הבריאות ולעירייה אין מידע לגבי מקום המגורים שלהם, והיה גם נפטר שעל פי הכתובת ברישומי משרד הפנים הוא גר בתחנה המרכזית(!). יש גם נפטרים שהשיוך השכונתי שלהם תוקן בדיעבד. למרות הכל, המפה מעניקה תמונה טובה בנוגע להבדלים בין השכונות.

ההישג של רמת דניה

מתברר שיש בעיר מקומות שבהם אנשים נדבקו בנגיף אולם לא היה שם אפילו מת אחד. בהר הצופים היו רשומים השבוע 6 חולים ועוד 27 שהחלימו מאז תחילת המגפה. ברור שרובם ככולם צעירים שגרים במעונות, אבל תופעה דומה נרשמה גם ברכס לבן ובממילא, וגם ברמת דניה, שבה היו השבוע 78 חולים בפועל ו־361 מחלימים אך אפילו לא מת אחד.

אלופי התחלואה

טבלת שיאניות התחלואה בעיר שונה לגמרי מטבלת התמותה. ברמות המספר הכולל של אנשים שנדבקו מאז מרץ 2020 הוא 20,267. במספר זה נכללים גם חולים בפועל, גם מחלימים וגם המתים מהווירוס. לשם השוואה - פסגת זאב, שהיא ראשונה במספר המתים, נמצאת כאן במקום השני, עם 10,607 מאומתים מאז תחילת המגפה. רמות היא השכונה הגדולה בעיר ובה כ־50 אלף איש, לעומת כ־43 אלף בפסגת זאב, שהיא השכונה השנייה בגודלה. המספר האסטרונומי של החולים ברמות, פי שניים מבפסגת זאב, מוכיח שצפיפות גדולה והקפדה חלקית על ההוראות גורמות למספרים ענקיים של חולים. הפער במספר המתים בין שתי השכונות נובע מהעובדה שבפסגת זאב יש הרבה יותר מבוגרים מאשר ברמות.
מספר הנדבקים הגבוה בשכונות לא קשור למספר התושבים שגרים בהן - בנווה יעקב 10,286 מאומתים מאז תחילת המגפה, בבית וגן 7,923, ברמת שלמה 7,081, בהר חומה 7,006, בגילה 6,773, בהר נוף 6,608, בגבעת שאול 5,746, בקרית יובל 5,420, בבית חנינא 5,381 ובגוננים 4,596. בעיר העתיקה, שבה היה רק נפטר אחד, היו 3,759 מאומתים. א־טור נמצאת במקום ה־17 ברשימת התחלואה, עם 3,650 נדבקים (כולל 213 חולים פעילים). לעומת זאת, בטבלת המתים היא נמצאת במקום השני יחד עם העיר העתיקה.
5 צפייה בגלריה
צפון ירושלים
צפון ירושלים
הכניסה לפסגת זאב
(צילום: shutterstock)

בשורה התחתונה: מי שנפגעו באופן מיוחד מהקורונה הן השכונות החרדיות והערביות. במגזרים אלה התחלואה והתמותה בקרב הקשישים היתה גבוה באופן מובהק. על פי נתוני משרד הבריאות, אחוז הקשישים החרדים שנפטרו גבוה פי ארבעה משיעורם באוכלוסייה. אבל כפי שנחשף ב"ידיעות ירושלים", אצל החרדים בעיר היתה מערכת משוכללת של אשפוז ביתי ותמיכה אשר מנעה מספרים גבוהים עוד יותר של מתים.

נתיב ההדבקה

ניתוח שערכה העירייה חשף את נתיב ההדבקה בגל החמישי, שהחל באמצע דצמבר. המוקד הראשון היה משפחה מהר נוף ששבה מחו"ל ושלחה את ילדיה החולים ללימודים. המוקד השני היה שני אנשי צוות חולים בבית ספר במעלה אדומים. בהתחלה עוד היו נסיונות למפות את שרשראות ההדבקה, בניסיון לבלום את ההתפשטות.
"אנחנו מטרופולין, ולכן המעבר של עובדים ותלמידים בין השכונות גרם להדבקה מהירה שאותה לא ניתן היה לבלום", הסביר גורם בעירייה.
5 צפייה בגלריה
מחלקת קורונה. פער תחלואה גדול בין השכונות
מחלקת קורונה. פער תחלואה גדול בין השכונות
מחלקת קורונה. פער תחלואה גדול בין השכונות
(צילום: דוברות הדסה)

לדבריו, בכיכר ספרא השקיעו מאמצים רבים להגדיל את שיעור המתחסנים בקרב ילדים בני 12-5. במגזר הכללי הגיעו ל־30% מתחסנים בקבוצת גיל זו, אבל במגזר החרדי והערבי רק 5% התחסנו. התקווה היתה שהמחוסנים, יחד עם המחלימים, יאפשרו שליטה בקצב התפשטות הנגיף. אבל קצב ההדבקה במוסדות החינוך החרדיים היה מהיר, וגם התלמידים הערבים שחזרו מחופשת החורף הארוכה נדבקו במספרים כה גדולים.
המצב היה כה חמור עד שבתחילת השבוע כל השכונות בבירה נצבעו אדום וברשות המקומית הפסיקו לבצע מעקב יומי אחר מספר הילדים המתחסנים.