"חלק מכם הם כמו קופים בכלוב" וגם "תתאבדי עם החברה שלך, לכי!" אלה הן רק שתי אמירות קשות שהוקלטו בחטיבת הביניים של בית הספר זיו, ולטענת הורים נאמרו על ידי מורה במוסד החינוכי הידוע. ואם לא די בכך, תמונות חושפניות של אחת התלמידות הועברו בקבוצת הוואטסאפ של השכבה המדוברת.
1 צפייה בגלריה
תיכון זיו
תיכון זיו
'זיו'. "לא האמנתי שמורה מדברת ככה"
(צילום: שלומי כהן)

הבת הגיעה עם מכשיר הקלטה

אף שבדיוק השבוע הסתיימה שנת הלימודים, למספר הורים יש טענות קשות נגד הנהלת בית הספר על כך שלא דאגה לפעול בצורה נחרצת כאשר החלו התלונות. אחת האימהות החליטה לעשות מעשה. היא ציידה את בתה במכשיר הקלטה ודאגה שתקליט את מה ששומעים היא וחבריה. "התקשיתי להאמין שמורה כה ותיקה ומנוסה מדברת ככה עם הילדים", אמרה השבוע אמה של הילדה ל"ידיעות ירושלים".
באחת ההקלטות נשמעת המורה אומרת לתלמידיה בקול רם: "יום אחד אני אצלם אתכם ותראו איך אתם מתנהגים. חלק מכם כמו קופים בכלוב".
חלק מהתלמידים צחקו במבוכה מדבריה ושאלו: "אנחנו בכלוב?" המורה אמרה בתגובה: "לא, אתם לא בכלוב. זאת הבעיה". הנוכחים צחקו במבוכה, ואחד מהם העיר: "חיות פרא שכמונו".
בהקלטה אחרת זעמה המורה על תלמידה שלכאורה דיברה ללא אישור, הוציאה אותה מהכיתה והחלה לצעוק: "עופי החוצה. לא רוצה לראות אותך עד שלא תתנהגי כמו בן אדם. לכי, תתאבדי עם החברה שלך... " הפעם התלמידים נתקפו בהלם מהדברים החמורים.
לאחר שההקלטות נשלחו להורי התלמידים, ב'זיו' הפנו חלק מהטענות להורים ודרשו מהם למחוק את ההקלטות מהקבוצה. לטענת האם של הילדה שהקליטה, בהנהלת המוסד החינוכי זימנו לשיחה את בתה והודיעו לה שבמשך תשעה ימים היא לא תיכנס לשיעורים של אותה מורה, ושבכל יום יהיה עליה להפקיד את הסלולרי בכניסה ללימודים.
אמה של התלמידה החליטה לקיים שיחה קשה ונוקבת עם ההנהלה של המוסד החנוכי. בשיחה היא הבהירה, לדבריה, להנהלה, כי היא רואה בחומרה את העמדה שלהם, ואת זה שהם דואגים להגן על מורה שהשמיעה אמורות מזעזעות ובוחרים להעניש את מי שלכאורה חשפה את המקרה.

מתוך ההקלטה:

המורה: "יום אחד אני אצלם אתכם ותראו איך אתם מתנהגים. חלק מכם כמו קופים בכלוב".
תלמידים: "אנחנו בכלוב?"
המורה: "לא, אתם לא בכלוב. זאת הבעיה".
הנוכחים צחקו במבוכה ואחד מהם העיר: "חיות פרא שכמונו".

"תמונות של הילדה בתחתונים"

נוסף על האירוע החמור הזה, אותה תלמידה חוותה אירוע משפיל אחר. לדברי אמה: "שני תלמידים בשכבה הפיצו תמונות 'פאדיחה' של הבת שלי ותמונות נוספות שלה עם תחתון וחולצה כשהיא עושה פוזות למצלמה. התמונות הועברו בין התלמידים בקבוצות הוואטסאפ בשכבה, ושם צחקו עליה בגללן. הבת שלי ביקשה מהצוות לסיים את יום הלימודים ולעזוב את בית הספר, משום שחשה מושפלת ולא יכלה להראות את פניה בבית הספר".
במקרה זה פעלה הנהלת בית הספר בנחרצות - התלמידים המעורבים זומנו לשיחה שבה הם נדרשו למחוק את כל התמונות מהטלפונים הסלולריים שלהם.
אבל עד כמה תלמידים ב'זיו' מתייחסים ברצינות להוראות שהם מקבלים? נראה שלא יותר מדי. עובדה שאחד התלמידים לא רק שלא מחק את התמונות, הוא גם לא חשש להראות את התמונות לחבריו, תוך שהוא לועג ומבזה את התלמידה.
הנערה, שהיתה המומה ומושפלת, ביקשה את התערבותה הדחופה של ההנהלה. אלא שהשיח עם הנהלת המוסד החינוכי היה לא מכבד מצד הבת, והביא, לטענת האם, את בית הספר להשעות אותה מפעילות של הכיתה בבריכת שחייה.
בנוגע לאירוע זה מסרו בעירייה: "לאחר המקרה, השתמשה התלמידה בשפה בוטה כלפי איש צוות בבית הספר, לעיני תלמידים רבים. מחנך הכיתה טיפל בהתפרצות ברגישות הנדרשת. בסיום הלימודים, נערך שיח עם התלמידה ועם הוריה, בו הובהר כי התלמידה חצתה קו אדום בהתבטאותה וביה"ס החליט להשעות אותה מיום לימודים אחד.
ואיך הגיבו הרשויות על הטענות החמורות כלפי המורה? ממשרד החינוך נמסר: "ניתנה הערה לתיק האישי, והמורה תקבל ליווי מקצועי צמוד לקראת שנת הלימודים הבאה".
מהעירייה נמסר: "בית הספר פעל באופן מיידי לבירור וטיפול בנושא. מממצאי הביניים עולה כי האמירה האובדנית לא נאמרה על ידי המורה. המורה היא עובדת משרד החינוך. על פי הנחיות אגף המשמעת במשרד, המורה זומנה לשיחת בירור במשרד החינוך. המשך הטיפול המשמעתי יהיה בהתאם לממצאי הבירור".