כי מציון ייצאו מכות ודקירות. בחודשי הקיץ כיכר ציון והרחובות הסמוכים לה מהווים מוקד בילוי ומשיכה עבור בני נוער רבים. אולם בשבועות האחרונים נרשמו במרחב הזה מספר רב יחסית של קטטות אלימות - חלקן הסתיימו בפציעות קשות.
1 צפייה בגלריה
אידן בבית החולים וצעיר שנדקר מאירוע בכיכר ציון מועלה לאמבולנס
אידן בבית החולים וצעיר שנדקר מאירוע בכיכר ציון מועלה לאמבולנס
אידן בבית החולים וצעיר שנדקר מאירוע בכיכר ציון מועלה לאמבולנס
(צילום: לירן תמרי ופרטי)

מוצ"ש אחד, ארבע קטטות

בערב של מוצאי שבת לפני כשבועיים התרחשו בתוך שעות ספורות מספר אירועים אלימים בכיכר ציון וברחובות הסמוכים לה. סמוך לשעה 23:00 נדקר צעיר באמצעות חפץ חד בפלג גופו העליון בקטטה שפרצה בין יהודים לערבים שבילו במקום. הצעיר פונה לבית החולים. כשעה וחצי לאחר מכן הוזעקו שוב כוחות המשטרה וההצלה לרחוב בן שטח לאחר שבמקום פרצה קטטה בסמוך לאחד הפאבים. מהזירה פונה חייל בשירות חובה שנדקר בפלג גופו העליון כשמצבו מוגדר בינוני. סמוך לשעה שלוש לפנות בוקר נרשם ברחוב נחלת שבעה אירוע אלים נוסף כאשר בחור בשם מארק אידן הותקף בידי עשרה צעירים בזמן שהמתין למונית יחד עם בת זוגו. אידן, סטודנט ומאבטח תושב ירושלים, יצא יחד עם בת זוגו לבילוי באחד המוקדים במרכז העיר. סמוך לשעה 03:50 לפנות בוקר סיימו בני הזוג את הבילוי וצעדו ברחוב נחלת שבעה לכיוון כיכר החתולות, המיקום שאליו הזמינו מונית אשר תחזיר אותם לביתם. אלא שההמתנה למונית הפכה בתוך מספר דקות לניסיון לינץ', כפי שמתאר מארק: "הקיפה אותנו חבורת צעירים. הם החלו להציק לחברתי וביקשתי מהם להפסיק, אמרתי שאנחנו לא מחפשים בעיות ורק רוצים להגיע לבית. אחד מהם אמר לי: 'כבר מאוחר מדי, לבית לא תגיע'". למארק נגרמו חבלות קשות בפניו ושברים בגופו. במסגרת החקירה נעצרו במהלך השבוע צעיר בן 18 וקטין נוסף.
ביום חמישי לפני כשבוע תועדו עשרות צעירים כשהם רצים מכיכר ציון לכיוון רחוב נחלת שבעה כשחלקם צועקים: "ערבים ערבים תגיעו". המטרה שלהם היתה לתקוף קבוצה של צעירים ערבים שהיו בסמוך אליהם. הודות לנוכחות גדולה ומסיבית של כוחות משטרה שהוצבו במרחב נמנע עימות אלים.
ביום רביעי שעבר שדדו קבוצת בני מיעוטים באיומי סכין צעיר שרכב על אופניו בסמוך לגן העצמאות. בפעילות מהירה של משטרת ירושלים נעצר לאחר ארבעה ימים חשוד במעורבות באירוע. וזה מה שהיה שם: סמוך לשעה 01:00 בלילה ניגשו בני המיעוטים אל רוכב האופניים והחמיאו לו על אופניו. לפתע שלף אחד מהם סכין יפנית וניסה לדקור את הרוכב בפניו. הרוכב הצליח לקפוץ מעל גדר סמוכה ולהימלט. שאר המעורבים גנבו את האופניים וחפצים נוספים.
במוצאי השבת האחרונה נרשם אירוע אלים ברחוב הרב קוק שנמצא כמעט ממול לכיכר ציון. צעיר ערבי הותקף בידי קבוצה גדולה של ערבים מסיבה שאינה ברורה. הצעירים בעטו בו ללא הפסק ורק בנס הוא סיים עם חבלות המוגדרות קלות. ביום שלישי שעבר אירעה קטטה נוספת בכיכר ציון וצוותי הצלה העניקו טיפול רפואי לצעיר שנפגע, למרבה המזל, באורח קל.

סכין לפנים ביום הולדת

בפסגת זאב היה אירוע לא שגרתי של אלימות קשה - במסיבת יום הולדת. האירוע התקיים בשבת (21 באוגוסט). המסיבה היתה רבת משתתפים ונערכה בדירת מגורים בשכונה. במהלך האירוע, שבו נכחו צעירים רבים, פרצה קטטה בין צעירים ובמהלכה נדקר אחד המעורבים בפניו ובכף ידו. במסגרת חקירת המקרה נעצר צעיר כבן 16 בתחנת המשטרה.
סנ"צ שמוליק בן עמוס, ראש ענף חקירות במחוז ירושלים: "לצערנו בחודשי הקיץ מתרחשים אירועי אלימות באזור מרכז העיר. הסיבות נעוצות בכך שלבני הנוער אין מסגרות והטריגר העיקרי הוא צריכת אלכוהול. המשטרה נערכת בכוחות מתוגברים בכל אזורי הבילוי בעיר במסגרת 'פקודת קיץ'. בימי חמישי ובמוצאי שבת אנחנו נערכים עם כוחות מגוונים במוקדים: כוחות יס"מ ובלשים סמויים בשילוב עם שימוש באמצעים טכנולוגיים במטרה למנוע את אותם אירועים עם פוטנציאל אלים. ביחס למספר הצעירים ובני הנוער שמגיעים לירושלים, מדובר באירועים בודדים. בכל הקטטות המצוינות המשטרה הגיעה ותגיע למעורבים. המסר שלי להורים ולבני הנוער הוא חד־משמעי: נמצה את הדין עם כל מי שיפר את הסדר וחשוב שההורים ידריכו את ילדיהם בנוגע לצריכת אלכוהול - שהיא טריגר לאירועים אלימים".
הקצין הבכיר פנה גם להורים המודאגים: "חשוב להעביר מסר להם ולבני הנוער - המשטרה תמצה את הדין עם כל מי שיפר את הסדר. גם בתי יוצאת יחד עם חברותיה ואני יכול לומר באופן ברור שהן בטוחות".

"לזהות מראש את הסיכון"

"בשנה האחרונה חלה עלייה של יותר מ־15% במספר התיקים שנפתחו לקטינים בגין קטטות ומקרי האלימות בין בני נוער", מגלה הפסיכותרפיסטית והמטפלת הזוגית הירושלמית ד"ר רונית שרון. "יש מספר סיבות לגידול באירועי אלימות שבהם מעורבים בני נוער בבירה - בין השאר הסגרים המרובים שהיו בה, לימודים מרחוק, שימוש יתר במסכים, היעדר מסגרת ושגרה קבועה ואובדן עבודה אצל חלק ההורים.
"אנחנו גם מקבלים דיווחים רבים על התחלת שימוש או הגברת השימוש באלכוהול וסמים, שמובילים לעלייה במעורבות של בני נוער באירועי אלימות".
ניתן לזהות סימנים שמעידים על סיכון מוגבר לאלימות אצל מתבגרים?
"הסימנים מופיעים בשלושה תחומים - הרגשי, ההתנהגותי והפיזי. בתחום הרגשי ניתן לזהות מצב רוח ירוד, דיכאון, חרדות, בכי לא מוסבר, דימוי עצמי נמוך, חוויות ניכור וחוסר שייכות, עוררות יתר ורוגזנות. גם בתחום ההתנהגותי יש מספר רב של סימנים, ובהם התפרצויות כעס וזעם, שוטטות, גניבות, אלימות, התנהגות אובדנית, התנהגויות מסכנות ומסוכנות וגם התחלה של שימוש או הגברת השימוש באלכוהול ובסמים. בתחום הפיזי הסימנים הם הזנחה פיזית, מצב היגיינה ירוד, הפרעות אכילה והפרעות שינה".
מה עושים כאשר מבחינים בכמה סימנים מחשידים?
"במידה שמבחינים בשינויים התנהגותיים, רגשיים ותפקודיים, צריך לדבר עם המתבגרים באופן ישיר על השינויים בהתנהגות. ההורים חייבים לעודד שיח פתוח על שימוש בסמים ואלכוהול והשפעותיהם, וצריך גם להבהיר שאתם מצפים ודורשים עדכונים בכל כמה שעות, כדי לדעת איפה הם נמצאים. צריך גם לנסות להכיר את החברים שלהם, ובמידת הצורך לבקש את הטלפונים שלהם".
ומה עושים כשהילדים בבית לתקופה ארוכה?
"יש לעודד את הצעירים לקיים שגרת חיים מסודרת וקבועה גם בחופשות - לסייע להם למצוא תעסוקה, לעשות איתם סימולציות לפני הריאיונות אצל המעסיקים, ולעודד אותם שלא לבחול בשום עבודה. אם הם לא מוצאים עבודה, אפשר לעודד אותם להתנדב, למשל בצער בעלי חיים, בעמותות מזון, בעמותות לילדים עם צרכים מיוחדים ועוד".