אחרי חודשים של ביקורת ציבורית, לבקשת "ידיעות ירושלים", משרד התחבורה מתחייב כי החל מסוף החודש הבא יהיה ניתן לשלם בעזרת אפליקציה ייעודית גם ברכבת הקלה. הדבר יאפשר לחסוך עד מאות שקלים מדי חודש, נתון משמעותי במיוחד בירושלים, שבה התושבים מרבים להשתמש בתחבורה הציבורית.
1 צפייה בגלריה
הרכבת הקלה
הרכבת הקלה
הרכבת הקלה. העיכוב מנע מהתושבים לחסוך כסף
(צילום: יצחק טסלר)
כזכור, החל מ־15 בדצמבר 2020 ניתן לשלם על נסיעה לא רק ב'רב־קו' אלא גם בעזרת אחת מארבע אפליקציות: Moovit, הופאון רב־פס, ANY WAY והתחנה.
התשלום בעזרת אפליקציה נועד לחסוך כסף עבור אלה שלא בטוחים בתחילת החודש כמה פעמים הם ייסעו ומתלבטים אם לרכוש 'חופשי חודשי' או לשלם עבור כל נסיעה בנפרד.
המשתמשים ביישומונים החדשים משלמים עבור השימוש בתחבורה הציבורית רק בסוף החודש, על פי השימוש בפועל, לאחר שקלול אוטומטי של הנחות, ובהן 'תקרה יומית' ו'תקרה חודשית'. לדוגמה, אלה שנסעו במשך החודש בעלות מצטברת של 391.5-195.5 שקל יקבלו הנחה של 75% על התשלום(!). הנחה של 50% תינתן על חיוב בגובה של 978.5-391.5 שקל, והנחה של 25% תינתן על חיוב שעולה על 978.5 שקל.
אלא שבירושלים לא היה ניתן לשלם בעזרת אפליקציה ברכבת הקלה, מאחר שחברת 'סיטיפס' לא נערכה לכך, לנוכח העובדה שבאפריל 2020 הסתיים החוזה שלה. באופן מפתיע, כאשר הזכיין החדש החל לעבוד ב־16 באפריל הוא לא היה ערוך לתשלום בשיטה החדשה. מ'כפיר' נמסר אז בתגובה: "שותפות caf-שפיר בוחנת אפשרות לשדרוג המערכות באופן שיאפשר תשלום על הנסיעה באמצעות היישומונים השונים. השדרוג צפוי להימשך מספר חודשים". יצוין כי כבר באוגוסט 2019 הוחלט מי הזכיין החדש שיפעיל את הרכבת הקלה ולא ברור מדוע הדבר לא בוצע לפני ההפעלה.

כמה תחסכו באפליקציה?

75% ‬הנחה אם שילמתם‭ 391-195 ‬שקל בחודש
‭50%‬ הנחה בנסיעה של ‭ 978-391‬ שקל בחודש
‭25%‬ הנחה בנסיעה של יותר מ-‭978‬ שקל בחודש
מכל מקום, גם בשבוע שעבר סירבו ברכבת הקלה להתחייב על מועד שבו יהיה ניתן לשלם בעזרת יישומון, ומסרו בתגובה: "מערכת התשלום באפליקציה תיכנס לשימוש בתקופה הקרובה. מרגע תחילת ההפעלה של הרכבת על ידי חברת 'כפיר' אנו מפתחים ומשדרגים את המערכות כך שיתאפשר השימוש בשירות".
במשרד התחבורה דווקא הסכימו להסיר את העמימות ומסרו: "אפשרות לתקף באמצעות האפליקציה תתחיל כבר בסוף החודש הבא. משרד התחבורה בשיתוף עם מפעילי האפליקציות וחברת 'כפיר' עמלו רבות כדי להקדים את לוחות הזמנים".