יקיר ירושלים, הרב עדין אבן ישראל הלך לעולמו הבוקר (שישי) בגיל 83 בבית החולים שערי צדק. הרב בן ה-83, חתן פרס ישראל למדעי היהדות, שהתפרסם כאחד ממפרשי ומבארי התלמוד הבולטים בדורנו, אושפז בשבוע שעבר לאחר שחלה בדלקת ריאות קשה. הלוויתו תשודר בשידור חי.
1 צפייה בגלריה
הרב שטיינזלץ ז"ל
הרב שטיינזלץ ז"ל
הרב שטיינזלץ ז"ל
(צילום: יצחק טסלר)
הרב שטיינזלץ שהתפרסם בביאורו על התלמוד הוא חתן פרס ישראל למדעי היהדות לשנת 1988, ועיטור נשיא מדינת ישראל לשנת 2012.
הרב עדין אבן ישראל-שטיינזלץ נולד בירושלים, בשנת 1937, למשפחה חילונית. בנעוריו החליט לחזור בתשובה והצטרף לחב"ד, ולאחר שלמד כימיה ופיזיקה באוניברסיטה העברית, עבד כמנהל בית ספר. לאחר שסיים לימודי כימיה ופיזיקה באוניברסיטה העברית, החל את דרכו כאיש חינוך ועבד כמנהל בית ספר בעיר ועסק בכתיבה של ספרי יהדות רבים ומגוונים.
בשנת 1965, ייסד בשיתוף עם ממשלת ישראל את המכון הישראלי לפרסומים תלמודיים, לימים מרכז שטיינזלץ אשר הפך למפעל חייו – הנגשת היהדות ומורשת ישראל, תרגום וביאור התלמוד הבבלי לכל העולם.
הרב שטיינזלץ, נחשב לאחד מגדולי הפרשנים החשובים של זמננו, וכתביו, פרשנותו והגותו תורגמו ל-60 שפות, אליהם נחשפו מיליונים של בני אדם מרחבי כל העולם. במסגרת עשייתו כתב הרב כ-60 ספרים בנושאים שונים ביניהם ספרי מבוא והדרכה לתלמוד, תורת הנסתר והחסידות, פילוסופיה יהודית ועוד. אחד הפרויקטים המשמעותיים של הרב היה "גמרא-שטיינזלץ- תרגום מארמית וביאור של כל 2,711 דפי התלמוד הבבלי. בזכות היצירה התורנית המקיפה, שארכה 45 שנות עבודה - זכה הרב אבן ישראל-שטיינזלץ בפרס ישראל למדעי היהדות לשנת 1988, וכן בעיטור הנשיא לשנת 2012.
פועלו של הרב הקנה לו הכרה בישראל ובכל העולם, מגזין "טיים" כינה אותו "משכיל של פעם במילניום" ובקהילות יהודיות ברחבי העולם לומדים את משנתו מידי יום. במהלך חייו זכה הרב בשורה ארוכה של פרסים ותארים ביניהם: חתן פרס ישראל למדעי היהדות בשנת 1988, פרס הנשיא וראש הממשלה, עיטור הנשיא לשנת 2012, יקיר העיר ירושלים, ד"ר של כבוד מהאוניברסיטאות בר-אילן, בן גוריון וישיבה יוניברסיטי בניו יורק.
באחרונה הביא להישג משמעותי נוסף כאשר ספריית הקונגרס, הספרייה הלאומית האמריקנית, הכריזה על אישור קבלתו של ספר התלמוד של מרכז שטיינזלץ אל שורותיה, לאחר מלאכת תרגום מעברית לאנגלית שארכה כשמונה שנים.
לפני ארבע שנים, על סף הגיעו לגבורות, סיים הרב את פירושו לחמשת חומשי התורה - וכן לנביאים ירמיה, ישעיה ויחזקאל ולספר תהילים. בשנים האחרונות השלים את כל הפירוש לתנ"ך בעברית ובאנגלית, ובעוד כחודשיים אמור לצאת לאור פירושו לששת סדרי המשנה שעריכתו מסתיימת בימים אלה.
מרכז שטיינזלץ בירושלים משמש כיום ארגון העל של הפעילויות השונות של הרב וימשיך את לב העשייה. הארגון כוללות הוצאת הספרים, הקמת מוסדות חינוכיים, חינוך על-פורמלי, וניהול אדמיניסטרטיבי של כלל המוסדות. מטרת המרכז היא לקדם את חזונו של הרב: "למד את עמי" – הנגשת התרבות היהודית לכל.
משערי צדק נמסר: "הרב שטיינזלץ היה ידיד שנים רבות של שערי צדק וטופל במסירות בשנים האחרונות עקב מצבו הבריאותי. פטירתו של הרב היא אבידה גדולה לעולם היהודי. אנו משתתפים בצער המשפחה ותלמידיו הרבים בארץ ובעולם".
תנועת נאמני תורה ועבודה בעקבות פטירתו של הרב עדין שטיינזלץ ז״ל: "תנועת נאמני תורה ועבודה מביעה צער עם פטירתו של הרב עדין שטיינזלץ: "הרב היה יהודי המושרש עמוק בתורה, בהלכה ובחסידות, ומקפיד בקלה כחמורה. כל זאת תוך קרבה לחברה הכללית, אהבה, הארת פנים והכלה.
הרב שטיינזלץ לא נכנע לדיכוטומיות הרווחות בעולמנו וחיבר תורה עם מדעים שונים, והיה מאלו שהרידו את התורה העתיקה והמסורה אל הציבור בשפתו, הנגיש אותה לכולם, כדי שהיא תהיה זמינה לכל אחד ולכל אחת. תהא נשמתו צרורה בצרור החיים".
הלוויה תצא בשעה 14:00 משמר להר הזיתים. כמנהג ירושלים לא יהיו הספדים. מסע הלווייה ישודר באתר האינטרנט של מרכז שטיינזלץ.