להתמקד בעצמך | יעל פרידמן

יעל פרידמן (39) מבית הכרם מלווה תהליכים של התפתחות אישית בכלי שנקרא 'פוקוסינג'. "בדרך כלל אני נפגשת עם אנשים בקליניקה או ביער ירושלים", היא מספרת. "בעקבות הקורונה המרתי את המפגשים למפגשי זום ופרסמתי את זה בפייסבוק. היתה היענות מפתיעה. נראה כי דווקא בתקופה זו יש לאנשים יותר צורך לעשות תהליכים מהסוג שאני מציעה. יש משהו בזה שהתקופה הזו מערערת את האדם מצד אחד, ומצד שני יש יותר זמן להתבוננות פנימה. אנשים עצרו את המרוץ שלהם, וזה בדיוק מה שאני מציעה - איזושהי הזדמנות לעצירה והשתקה והקשבה פנימה".
4 צפייה בגלריה
פרידמן. "הזדמנות לעצירה והקשבה פנימה"
פרידמן. "הזדמנות לעצירה והקשבה פנימה"
פרידמן. "הזדמנות לעצירה והקשבה פנימה"
(צילום: פרטי)
בהמשך פרידמן מתכוונת לחזור למתכונת המקורית של המפגשים – פנים אל פנים, אך לאפשר לאלה שמעוניינים בכך או שגרים רחוק מירושלים להמשיך את המפגשים בזום. "יש תחושה שיותר נעים להיפגש ויותר נחמד שאפשר להתחבק, אבל להפתעתי זה עובד מאוד טוב גם דרך המסך".

סושי בימי סגר | טימור שבתאי

בימים כתיקונם טימור שבתאי (38) הוא שף פרטי שעושה אירועים פרטיים. במקביל הוא גם השף של 'קפה שלווה'. לאחר שיצא לחל"ת וגם מקום העבודה שלו נסגר, הוא החליט לשנות מעט את הכיוון - ולמכור מגשי סושי. "תמיד היה לי בראש לפתוח סושייה, וכשיצאנו לחל"ת גיליתי שהכסף שאני מקבל מהאבטלה לא מספיק", מספר שבתאי. "כשניסיתי לחשוב על פתרונות עלה לי הרעיון של הסושי, שתמיד חלמתי לעשות. פרסמתי זאת בפייסבוק ובדף העסקי שלי וככה זה התחיל לעוף. דווקא בימים אלה היה ביקוש גדול לסושי שאני מוכר, במיוחד לנוכח המצב שבו כל המסעדות נסגרו ומבחר סוגי המזון שהוצעו לך היה מוגבל. כיום אין יום שאני לא מגלגל סושי, ובכל פעם אנחנו מקבלים יותר הזמנות".
4 צפייה בגלריה
שבתאי והסושי. זמן להגשים חלומות
שבתאי והסושי. זמן להגשים חלומות
שבתאי והסושי. זמן להגשים חלומות
(צילום: פרטי)
שבתאי מעיד שהיום הוא נהנה יותר מהעבודה שלו מאשר בתקופה שמלפני הקורונה. "אני סוף סוף עובד בשביל עצמי. אחרי הקורונה אני מתכוון להמשיך עם זה", הוא מסכם. "אני מקווה שבקרוב אוכל להגשים את חלומי לפתוח סושייה, שיהיה לי מקום משלי".

מפסיכומטרי למאפייה ביתית | קרן בן יעקב

בינואר האחרון השתחררה קרן בן יעקב (21) מהצבא ובמקביל לעבודה כמלצרית התחילה ללמוד לפסיכומטרי של מועד אפריל. בשל הקורונה נסגר המקום שבו עבדה וכמו צעירים רבים היא הוצאה לחל"ת. במקביל נדחה גם המבחן הפסיכומטרי. "מגיל קטן אני אופה ומחלקת לחברים ולמשפחה", היא מספרת. "בתחילת תקופת הקורונה החלטתי שאני אופה לכבוד יום שישי עבור כל בני המשפחה הקרובה והרחוקה. הייתי מכינה לכל אחד מהם חלה ועוגה ושמה להם מחוץ לדלת".
4 צפייה בגלריה
בן יעקב
בן יעקב
בן יעקב
(צילום: פרטי)
המחמאות לא איחרו להגיע ורבים מחבריה וממשפחתה הקרובה דחקו בה למכור את עמל כפיה ולהרוויח כסף. "לא הרגשתי בנוח לקחת את כל הכסף לעצמי, אז החלטתי שחצי מההכנסות ילכו לתרומה לניצולי שואה", היא מספרת. "כשפרסמתי את הדבר בפייסבוק לא האמנתי שזה יתפוס, אבל בשבוע הראשון של המכירה שלי קיבלתי כבר 40 הזמנות שונות".
בן יעקב טוענת שבטווח הקרוב היא תמשיך למכור עוגות ולהתפרנס מזה. "לגבי הטווח הארוך? נחכה לראות מה יילד יום", היא מסכמת.

לבנות חנויות און־ליין | אירית קיזל

הנחיות משרד הבריאות בנוגע לסגירת מוסדות החינוך אילצו את אירת קיזל (37) מעפרה לשנות כיוון. היא נאלצה לסגור את הצהרון הפרטי שלה והחלה לעסוק בבניית אתרים. "זה היה העסק של הבוקר, סוג של השלמת הכנסה צדדית", אומרת קיזל. "פתאום העסק הזה קיבל תפנית וצבר תאוצה. המצב נתן לי הזדמנות לעבוד על בניית האתרים ביתר תשומת לב. ראינו שהביקוש לחנויות און־ליין גדל, וכיום אני בונה חנויות אינטרנטיות שדרכן בעלי עסקים יוכלו למכור את המוצרים. אנחנו משקיעים בפרסום הרבה יותר מסיבי ובהתמקדות גדולה יותר בבניית האתרים".
כמו כן בשל הדחיפות לענות על צורך של בניית אתר בתקציב מוגבל בנתה קיזל תוכנית ייחודית שלפיה לקוח יכול לרכוש מוצר שהוא תבנית דמו בסיסית שהותאמה לכך שכל בעל עסק יוכל למלא בה את הפרטים של העסק שלו וליצור אתר בהשקעה מינימלית. "לא רק שאנחנו מתפרנסים למרות המצב, אנחנו גם עוזרים ללקוחות להתפרנס למרות זאת", היא אומרת. "כל הלקוחות עם חנויות וירטואליות הצליחו להגדיל את היקף המכירות שלהם בצורה מטורפת, כי זה היה בעצם הפתרון האידיאלי לתקופה – מכירות און־ליין. כיום בניית האתרים זו העבודה העיקרית שלי כי הצהרון נסגר ואין לנו צפי מתי זה אמור לחזור".

כולם צריכים לאכול בריא | יהודית צ'יקורל

לפני הקורונה היתה יהודית צ'יקורל (29) נטורופטית בקופת חולים והיא החליטה לעזוב. הנחיות משרד הבריאות גם לא אפשרו לה לעבוד במקצוע שלה כרפלקסולוגית ולקבל מטופלים בביתה. "לא קיבלו את הבקשה שלי לאבטלה וההכנסה שלי היתה אפסית", היא אומרת.
4 צפייה בגלריה
שיקורל ומארזי הבריאות. "לנצל את הידע"
שיקורל ומארזי הבריאות. "לנצל את הידע"
צ'יקורל ומארזי הבריאות. "לנצל את הידע"
(צילום: פרטי)
"רציתי לעשות משהו יצירתי בזמן הפנוי. בעברי עבדתי בחנויות טבע אז אני יודעת אילו מוצרים מוצגים ואיך מסתירים את הרכיבים הלא־בריאים. החלטתי לנצל את הידע הזה וחשבתי לפרסם מתכוני בריאות רק לשם הפרסום - שאנשים ייהנו מהמידע בדף האינסטגרם ובאופן טבעי זה יהפוך לסוג של פיתוח עסקי. אחר כך חשבתי לעצמי שאני כבר מכינה ומשקיעה כל כך בחומרי גלם איכותיים וטובים, משקיעה בפיתוח מתכונים ואפילו מכתתת את רגליי בימי קורונה לחנויות טבע, אז אני כבר יכולה להציע את זה לקהל הרחב. אז התחלתי לעשות את זה - למכור מארזים של ממתקי בריאות בהקפדה גדולה מאוד על חומרי הגלם".
צ'יקורל עדיין לא יודעת אם זה יהיה פתח להכנסה חדשה אבל משאירה את זה כאופציה פתוחה. "בהחלט הייתי רוצה להמשיך בפעילות הזו שהתחלתי בקורונה, כי זו הכנסה שמאפשרת לי גם ליצור. אם תהיה באמת דרישה - אני בהחלט אמשיך בשמחה ובהנאה".