במהלך מחאה שהתקיימה אמש (ד') נגד חנות סלולר ברחוב מלכי ישראל נפגע מפגין בראשו לאחר שהותז לעברו זרם סילוני על ידי המכת"ז המשטרתי. בהקלטת הקשר המשטרתי נשמע מפעיל המכת"ז מתריע על הסכנה בפעילות ברחוב: "אין לי איך לעבוד פה – יש פה אנשים חפים מפשע".
1 צפייה בגלריה
מחאת הסלולר בגאולה, שימוש במכת"זית
מחאת הסלולר בגאולה, שימוש במכת"זית
מחאת הסלולר אמש בגאולה
(צילום: לירן תמרי)

אתמול סמוך לשעה 20:00 התקיימה מחאה נגד חנות סלולר בשכונת גאולה בטענה כי זו פועלת ללא הכשר של ועד הרבנים. מחוץ לחנות התקבצו מאות מפגינים תוך שרבים מהם חסמו את התנועה. לאחר שכוחות המשטרה בשטח לא הצליחו לפזר את ההמון התקבלה החלטה להפעיל נגד המפגינים, ברחוב צר בו עוברים ושבים רבים שאינם קשורים למחאה – מכת"ז משטרתי.
(האזינו למפעיל המכת"ז המשטרתי במחאה בגאולה: "אני לא יכול לעבוד כאן. יש פה חפים מפשע". צילום: לירן תמרי)

בהקלטת הקשר שהגיע לידי מערכת mynet ירושלים נשמע מפעיל המכת"ז כשהוא פונה למפעילו: "אין לי איך לעבוד פה, יש פה אנשים חפים מפשע". חרף אזהרה זו לפיקוד, הוחלט לבצע שימוש בכלי זה שבמהלכו כאמור, נפגע מפגין בראשו.
(מחאת הסלולר אמש בגאולה. צילום: לירן תמרי)
מהאגודה לזכויות האזרח, שפנתה לאחרונה לשר לביטחון פנים נגד השימוש במכת"זיות, נמסר: "ברחובות צפופים דוגמת רח' שבטי ישראל בירושלים אין כל מקום לעשות שימוש במכת"זית. אמצעי זה אינו מתאים לשימוש במקומות אלה מכיוון שהוא גורם בהכרח לפגיעה בכלל האוכלוסייה המתגוררת במקום, באנשים ההולכים במדרכות, במכוניות חונות ובעסקים בצידי הכביש.
"נדגיש, פגיעה זו מתרחשת גם כאשר השימוש נעשה לכאורה בהתאם לנהלים, שכן חל איסור לכוון את הסילון ישירות לעבר אנשים בשל עוצמתו אלא יש לפזר את הנוזל מצד לצד וכלפי מעלה. בנוסף, ברחובות צרים וצפופים אין לאנשים כל אפשרות לברוח ולתפוס מחסה וסילון המכת"זית העוצמתי לוכד אותם וגורם לפגיעות קשות גם לאנשים שאינם לוקחים חלק בהפגנות".
ממשטרת ישראל נמסר: "אמש התקיימה הפרת סדר אלימה בירושלים נגד מוכרי חנויות הסלולר. מדובר בהמשך לאלימות ולאיומים פסולים המופנים כלפיהם במהלך התקופה האחרונה בניגוד לחוק. עשרות פורעי חוק וסדר הפרו את הסדר הציבורי תוך גרימת נזק לחנות סלולאר במקום וחסימת ציר התנועה. במהלך פעילות השוטרים ולאחר שניתנה הוראת פיזור על ידי קצין משטרה שלא הואילה, פעלה המשטרה תוך שימוש באמצעים לפיזור הפרות סדר במטרה להפסיק את ההתפרעות האלימה במקום, תוך מאמץ רב להבחין בין סקרנים לבין מפרי סדר. במהלך הפרות הסדר נעצרו שבעה חשודים בגין גרימת נזק והפרת הסדר הציבורי.
"נמשיך לאפשר את חופש המחאה בגבולות החוק, אולם לא נאפשר הפרת הסדר הציבורי, ונדליזם והתפרעות אלימה בניגוד לחוק".