עופר ראשון לשנת 2021 נולד באתר הטבע העירוני עמק הצבאים שבירושלים וברוח התקופה, החליטו בעמק לקרוא לו בשם ״פייזר״ - על שמה של החברה שסיפקה למדינת ישראל את חיסוני הקורונה. פייזר מצטרף לחבריו לעמק: עצמאותה, ירושלים, תל אביב, זום, ישראל, פסח, ז'יזל, רובי, פרעה וזאביק, שנולדו בשנים האחרונות.
4 צפייה בגלריה
פייזר ואמו
פייזר ואמו
פייזר ואמו
(צילום: עמיר בלבן)
לדברי יעל המרמן-סולר, מנהלת הפארק מטעם החברה להגנת הטבע, בימים אלו ישנם כ-10 צביות בהיריון. "כמו החברה הישראלית, גם עמק הצבאים מתחדש ומתרענן. העדר,שהתחיל מ-3 פרטים בלבד לפני כשש שנים, גדל בצורה משמעותית וכיום הוא מונה כ-75 פרטים, ואנחנו צפויים להמלטות נוספות בשבועות הקרובים. כל המלטה של עופר חדש משמחת מהרבה בחינות, במיוחד העופר הראשון של האביב, והיא בעיקר נותנת תקווה שיש עוד מה לעשות כדי להציל את הטבע הישראלי. שיקום מערכות אקולוגיות, תכנון, שימור וניהול וממשק נכונים של הטבע הישראלי יכולים להפוך את המגמה שאליה לצערי העולם הולך היום עם משבר האקלים והכחדת הטבע", היא אומרת.
4 צפייה בגלריה
פייזר ואמו
פייזר ואמו
פייזר ואמו
(צילום: עמיר בלבן)
בחברה להגנת הטבע מוסיפים כי בימים אלו, כשהעשב ירוק וגבוה, צביות ממליטות ומסתירות את העופרים מפני טורפים בכל רחבי הארץ. גשמי הברכה בחודשים האחרונים סיפקו לנו ולבעלי החיים אביב מדהים. הטבע מתפרץ בשלל גוונים ואי אפשר להשאר אדישים לעושר ולמגוון. "אם נתקלתם בעופר במהלך טיול התרחקו מיד, הוא איננו יתום. הצביה שומרת מרחוק ומגיעה מדי כמה שעות להניק. כשעופרים מגיעים לגיל חודש הם מספיק חזקים ומהירים כדי להצטרף לאימם במרעה", מוסיף עמיר בלבן, מנהל תחום טבע עירוני בחברה להגנת הטבע. "המקום הטוב ביותר לצפות בפעילות העופרים היא מהטיילות שמחוץ ומסביב לפארק. בימים אלו עיריית ירושלים מקדמת תכנון והקמה של שתי טיילות עופרים ברחוב גולומב וכביש בגין שיאפרו לציבור הרחב תצפית מיוחדת על עדר הצבאים ופעילות העופרים", אומר בלבן.
4 צפייה בגלריה
פייזר יונק מאמו
פייזר יונק מאמו
פייזר יונק מאמו
(צילום: עמיר בלבן)
פארק עמק הצבאים הוקם בשטח פתוח המתפרש על 250 דונם בין השכונות קטמונים, גבעת מרדכי והולילנד, אחרי מאבק ציבורי חסר תקדים נגד הקמת שכונה במקום. הפארק פתוח לציבור כל ימות השבוע ללא תשלום, מונגש לאנשים עם מוגבלויות וניתן לראות בו באופן חופשי צבאים, ציפורים, צבים, עופות מים, זוחלים ובעלי חיים נוספים. הצבי הישראלי הוא יונק אוכל עשב ממשפחת הפריים הנמצא בכל חבל הארץ הים תיכוני בישראל ובשנת 2018, שינה ה-IUCN החמיר את מעמדו ממין בסיכון למין בסכנת הכחדה עולמית. "הריבוי הטבעי בפארק מעיד על כך שבניהול נכון, העדר יכול לשגשג ולהתרבות. לצערנו, הצבאים נמצאים בסיכון בישראל, כאשר הסכנה העיקרית היא בנייה והרס בתי גידול בשל בינוי, סלילת כבישים והקמת תשתיות אשר קוטעים את אזורי המחייה שלהם ומבודדים אותם מבני מינם, בנוסף לציד לא חוקי וריבוי כלבים משוטטים ותנים שטורפים את העופרים, שהינו גם תוצר של התנהגות בני האדם בשל כמויות המזון המושלכות לאשפה לא מנוהלת שמאפשרות להם להתרבות מעבר להיקפם הטבעי", מוסיפה המרמן-סולר.
4 צפייה בגלריה
פייזר ואמו
פייזר ואמו
פייזר ואמו
(צילום: עמיר בלבן)