1 צפייה בגלריה
גלריה ברבור. צילום: יואב דודקביץ'
גלריה ברבור. צילום: יואב דודקביץ'
גלריה ברבור. צילום: יואב דודקביץ'
המאבק נגד סגירת גלריית ברבור עולה שלב: עמותת בר–קיימא המפעילה את גלריית ברבור בשכונת נחלאות הגישה עתירה מנהלית נגד עיריית ירושלים והעומד בראשה – משה ליאון. דרישתם: לבטל את החלטת העירייה להורות על סגירת המוסד הירושלמי הוותיק.
"דרישת הפינוי, שנולדה בשל המחלוקת על חופש הביטוי אבל בהמשך נומקה בתירוץ של דן ילדים, כך גם החלטה על ביטול התמיכה עברה בהמשך 'מתיחת פנים' כדי לטשטש את עילתה האמיתית - סירוב העותרת להיכנע לתכתיבים הצנזוריאליים של העירייה. בתחילה הודיעה העירייה שהיא מקפיאה את העברת התמיכה לאחר שהגלריה סירבה לבטל אירועים בנושאים בהתאם לתכתיבי העירייה, אבל בהמשך, כבר הקפידו נציגי העירייה לתלות את הסיבת לשלילת התמיכה בתואנות אחרות, כמו למשל שהפעלת הגלריה במבנה נוגדת את השימוש לפי התב"ע ולבסוף נטען שהעותרת אינה זכאית לתמיכה כיון ש"פעילות ברבור מתבצעת תוך פלישה לנכס עירוני".
עוד צוין בעתירה כי הגלרייה הגישה "בקשת הקצאה" לעיריית ירושלים "שכללה עשרות חוות דעת מקצועיות ועדויות של תושבים, אומנים, אוצרים ומנהלי מוסדות תרבות, שהצביעו על תרומה של 'ברבור' לעיר ולתושביה ועל הטעמים שמצדדים בהמשך פעילותה במבנה", נכתב בעתירה "בדיעבד הסתבר שכל אלה לא עניינו את המשיבים, שכלל לא שקלו אף אחד מאת השיקולים שהועלו בבקשה. העירייה החליטה לדחות על הסף את בקשת ההקצאה בנימוק שהמבנה נחוץ לשם פתיחת גן ילדים".
לבסוף מבקשת הגלרייה כי המבנה המדובר יוקצה לטובת פעילותה או לחלופין להקצות לה מבנה חלופי מתאים לשם המשך פעילותה: "החלטת העירייה מונעת משיקולים זרים, ופוגעת בחופש הביטוי ובזכות לשוויון. מדובר בהחלטת מדיניות מהמעלה הראשונה באשר לסדר העדיפויות העירוני והחלטה מעין זו צריכה להתקבל על ידי נבחרי הציבור, מועצת העיר וראש העירייה ולא על ידי הדרג הפקידותי".
חבר המועצה, עו"ד יוסי חביליו שבעבר ייצג את הגלריה בהתנדבות וכיום מסייע להם במאבקם: "אני מצר על כך שמשה ליאון בחר להמשיך בקו של ברקת ולפנות את הגלריה וכל מאמציי מולו לא הועילו. אני מקווה ומאמין ששוב בית המשפט יחלץ לעזרת הגלריה בשם העיקרון של חופש הביטוי".
מעיריית ירושלים נמסר: "העירייה תלמד את העתירה ותגיב בבית המשפט".