1 צפייה בגלריה
הרב ברלנד חוזר לביתו | צילום: אלכס קולומויסקי
הרב ברלנד חוזר לביתו | צילום: אלכס קולומויסקי
הרב ברלנד חוזר לביתו | צילום: אלכס קולומויסקי
חסידות 'שובו בנים' ממשיכה להסתבך: מקורב נוסף לרב ברלנד, אחד מבעלי התפקידים המקורבים לרב, עוכב היום לחקירה בפרשה. זאת, לאחר שבתחילת השבוע נעצרו ונחקרו 6 מחסידי 'שובו בנים', ונערכו פשיטות על בית הרב ברלנד ועל משרדי הישיבה. בפרשה נחקרות 7 תלונות שהתקבלו נגד ברלנד וחסידיו.
בתחילת השבוע נעצרו לחקירה שש מחסידי הרב ברלנד. בין היתר מדובר בחשד לקבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, עושק, הלבנת הון, ועוד. בנוסף, פשטה המשטרה על ביתו של הרב ברלנד. על פי החשד, מקורביו של הרב גבו כספים מאנשים שפנו לברלנד במצב קשה, בעיקר על רקע מחלות קשות, ללא כל תמורה.
הרבה כסף, הרבה מעורבים
ששת החשודים נעצרו ונחקרו בתחילת השבוע ולאחר מכן הובאו השישה לבית משפט השלום, שם, ביקשה המשטרה להאריך את מעצרם בשבעה ימים. לדברי המשטרה, מדובר בפרשה שנחקרת מאז ינואר השנה, וכוללת מספר רב של מעורבים והיקפים גדולים של כסף. בנוסף למעצרים, בוצעו חיפושים בבתיהם של חלק מהחשודים בפרשה, בהם נתפס כסף רב והמחאות כספיות. בין היתר, בוצע חיפוש בבית הרב ברלנד.
עוד ציינה המשטרה כי מאז קבלת התלונה הראשונה בפרשה זו, התקבלו גם תלונות נוספות שביססו דפוס פעולה דומה.
"לאחר התלונה הראשונה שהתקבלה במשטרה בינואר 2019, התקבלו מספר תלונות נוספות שעיבו את תיק החקירה והראו למעשה על דפוס פעולה שחיזק את החשדות", ציין השבוע נציג המשטרה בדיון הארכת המעצר.
לטענתו של הנציג, ששת החשודים שהובאו לבית המשפט הם הדומיננטיים בפעילות, וכי מדובר ב"קהילה של מספר מעורבים שמקורבים לרב ברלנד".
החשדות הנחקרים בפרשה כוללים מספר מקרים בהם מקורביו של ברלנד גבו סכומים גבוהים של כסף מאנשים שפנו לרב בשל מצב בריאותי קשה. כך לדוגמה, בתחקיר שפורסם לפני כחודש ב'חדשות 13' הובא סיפורה של אם שבתה נפטרה מסרטן, לדבריה לאחר שבמשך כחצי שנה אסר עליה ברלנד להיבדק על ידי רופאים, וגבה ממנה מאות אלפי שקלים. על פי התחקיר, ברלנד הורה לבתה להימנע מטיפולים רפואיים מצילי חיים, הטיל עליה דיאטה רצחנית, וגבה ממנה סכומי כסף גבוהים. אחרי לחץ רב אותו הפעילה האם, הסכים ברלנד לתת לבת החולה להיבדק - אך כשזה קרה מצבה הרפואי היה כבר בלתי הפיך ותוך זמן קצר היא נפטרה מסרטן.
"מדוע הרב עצמו לא נחקר?"
עו"ד עדי כרמלי המייצג חלק מהחשודים בפרשה, ציין לרעה את העובדה כי שישה מקורבים לברלנד נעצרו, בעוד הרב עצמו לא נעצר ולא נחקר בחשד לפרשה. "תמוה בעיני עד מאוד כיצד המשטרה מבקשת לגזור גזירה שונה בין מי שלטענתה הוא המבצע העיקרי ודין שונה למי שנחשד בסיוע לביצוע עבירה עיקרית".