1 צפייה בגלריה
שוטרים ממשטרת התנועה. צילום: רפי קוץ
שוטרים ממשטרת התנועה. צילום: רפי קוץ
שוטרים ממשטרת התנועה. צילום: רפי קוץ
נהגים והולכי רגל בעיר משלמים מתחילת השנה מחיר כבד על התנהגות שלא כחוק בדרכים - כך עולה מנתוני אגף התנועה בירושלים.
על פי הנתונים, כ־6,200 דוחות על שימוש בסלולר בעת נהיגה חולקו בעיר מתחילת השנה - כאלף דוחות יותר מאשר בתקופה המקבילה בשנה שעברה. מדובר בדוחות על שימוש בטלפון בעת נהיגה שלא באמצעות דיבורית או מיקרופון.
יורים בכל הנשקים
"אנחנו רואים עלייה גדולה מאוד בכמות הנהגים שנצפים משתמשים בטלפון בזמן נהיגה, וזה בא לידי ביטוי בהרבה יותר דוחות", אומר סגן ניצב ארז תבור, מפקד אגף התנועה במחוז.
מכיוון שהעלייה בשימוש בנייד נמשכת כבר כמה שנים, במשטרה החליטו להגדיל את האמצעים בכל מה שקשור לזיהוי נהגים שמשתמשים במכשיר. "אנחנו משתמשים גם באמצעים כמו מצלמות טקטיות, אמצעי ירייה לטווח קצר ולטווח ארוך, וגם באמצעים אחרים - שימוש ברכבים סמויים ושוטרים סמויים בכביש. מבחינתי זו הסוגייה מספר אחת שגורמת לתאונות דרכים, והיא סוגייה שהולכת ומחמירה", מסכם תבור.
אלא ששימוש בסלולרי בעת נהיגה אינו התחום היחיד שבו היתה עלייה ניכרת בדוחות בשנה האחרונה. כהולכי רגל בעיר, קשה לפספס את התחושה שהנהגים מתייחסים כהמלצה בלבד לחובת העצירה לפני מעברי חציה, וככלל הם אינם ממהרים להתייחס להולכים על שתיים המשתמשים גם הם בדרך. "אי מתן זכות קדימה להולך רגל, ובכלל ההתנהגות כלפי הולכי הרגל, היא תופעה מאוד בולטת בירושלים. העלינו באופן ניכר את הדוחות בתחום הזה", אומר סגן ניצב תבור.
ואכן מספר הדוחות בנוגע לאי מתן זכות קדימה להולך רגל עלה בלא פחות מ־40% מתחילת השנה - ביחס לתקופה המקבילה בשנת 2018. ובמספרים: מתחילת השנה חולקו 3,400 דוחות על עבירה זו - לעומת כ־1,960 בתקופה המקבילה אשתקד.
מתלבשים על ההולכים
אלא שבשנה האחרונה התגברה האכיפה גם בתחום שמרגיז לא מעט ירושלמים - מתן דוחות להולכי הרגל עצמם. תבור מאשר כי גם בתחום זה הוגברה האכיפה ומחולקים יותר דוחות.
להתגברות האכיפה נגד הולכי הרגל והאכיפה נגד האנשים שמאחורי ההגה אותה הסיבה - הסלולר. באגף התנועה טוענים כי הולכת וגדלה התופעה של תאונות שבהן האשמה היא של הולך הרגל. הכוונה היא לחציה באדום או לחציה בהיסח הדעת. כך, במשטרה מדגישים כי הרבה מאוד הולכי רגל מדברים בטלפון, חוצים באדום מעברי חציה, חוצים שלא במעבר חציה ומסכנים את עצמם.
"הרבה הולכי רגל לא מבינים למה אנחנו מבצעים את האכיפה הזאת. מדובר בדוח של מאה שקל, כאשר הרבה מאוד אירועים של תקיפות שוטרים נובעים מהדוח הזה", מגלה סגן ניצב תבור. "אנשים באמת לא מבינים את האכיפה הזאת. מבחינתם זה כל כך טבעי שאפשר לעבור באור אדום, או שאפשר לחצות שלא במעבר חציה. זה לא נראה להם נכון וסביר שהמשטרה צריכה לאכוף נגד דבר כזה. הם לא מבינים את הסכנות".
סמים מאחורי ההגה
גם באשר לנהיגה תחת השפעת סמים או אלכוהול, הנתונים מראים עלייה בדוחות בשנה החולפת. בעוד בשנת 2018 חולקו 400 דוחות בעיר על נהיגה תחת השפעה של סם או שתייה חריפה, בתקופה המקבילה השנה חולקו כבר כ־600.
במשטרה מספרים כי פעולות האכיפה שבעבר התבצעו יותר במהלך הקיץ מתבצעות כעת לאורך כל השנה. כדי לאכוף בתחום הזה משתמשת המשטרה באמצעים רבים, סמויים וגלויים. בין היתר מדובר בהקמת מחסומים באזורי בילוי כגון תלפיות, השוק ומרכז העיר. גם ביציאות מירושלים ובכניסות אליה מוצבים לעיתים מחסומים. המטרה היא לאתר את תושבי העיר שיצאו לבילוי מחוץ לבירה.
כך תופסים את עבירות הנהגים:
ניידות שמפטרלות בכבישים מצלמות טקטיות אמצעי 'יריית לייזר' שימוש ברכבים סמויים שוטרים ללא מדים במדרכות ובכבישים מחסומים באזורי בילוי
תופעה בולטת נוספת שבה נתקלים שוטרי אגף התנועה בעיר היא נהיגה במהירות שגבוהה מן המותר בחוק. מתחילת השנה נתפסו 2,250 נהגים כשנהגו במהירות גבוהה מן המותר. מתוכם 84 נהגים נסעו במהירות שהיתה גבוהה ב־41 קמ"ש מהמהירות המותרת בדרך עירונית. כ־400 נהגים נוספים נתפסו כשהם נוהגים במהירות של 40-30 קמ"ש מעל המותר בחוק. מרבית הנהגים שנתפסו בעבירה זו - כ־1,350 - נסעו במהירות של 30-20 קמ"ש מעל המותר.
בן 11 על ההגה
"לפני פחות משנה נתקלנו במקרה שבו ילד קטן נהג ברכב, כשאביו יושב לידו. למעשה הוא ישב לבד במושב הנהג. ניידת עצרה אותם בצד, והשוטרים שהיו שם נדהמו לראות מראה של ילד בן 11 בלבד שנוהג", מספר סגן ניצב תבור. "זה משהו שלא נתקלים בו ביומיום. מובן שנעשה טיפול מול האבא, שכן זוהי עבירה חמורה ביותר, ובנוסף לדוח שהאב קיבל נפתח לו תיק תעבורתי ונערך לו שימוע בידי קצין. אני חושב שמאותו יום הוא גם הבין את החומרה של המעשה".
במקרה אחר נתקלו השוטרים בילד בן עשר על ההגה. סבו רצה לצאת מהחניה וגילה שרכב אחר של המשפחה חוסם אותו, אז הוא שלח את נכדו בן העשר להזיז את הרכב החוסם. ניידת שעברה במקום תפסה אותם.