1 צפייה בגלריה
השגריר פרידמן פורץ את הדרך. צילום: דף הפייסבוק "עיר דוד - ירושלים הקדומה"
השגריר פרידמן פורץ את הדרך. צילום: דף הפייסבוק "עיר דוד - ירושלים הקדומה"
השגריר פרידמן פורץ את הדרך. צילום: דף הפייסבוק "עיר דוד - ירושלים הקדומה"
התמונות שבהן נראה השבוע השגריר האמריקני דיוויד פרידמן חונך בבריכת השילוח את "דרך עולי הרגל" - מנהרה המובילה להר הבית ובנויה בחלקה מתחת לבתי תושבים בסילוואן, היוו מבחינתם את 'הקש ששבר את גב הגמל'. הן באו כשבועיים לאחר שהעירייה החליטה לקרוא רחובות בשכונה על שמות יהודים. לכך נוסף קידום פרויקט הרכבל לכותל, שנידון השבוע ואשר יעבור מעל בתי האנשים בכפר הערבי.
הקירות נסדקים
הביקור של השגריר האמריקני השאיר את הפלסטינים פעורי פה. הוועידה בבחריין, עסקת המאה והדיבורים על שלום מצד אחד, ומצד שני צעד שנראה בעיניהם חריג. על פי תושבי סילואן, ישראל מנסה לקבוע עובדות בשטח.
"יש אצלנו פחד שישראל רוצה לזרוק אותנו לשטחים", טוען זוהיר רג'בי, תושב סילוואן. "כל הזמן חופרים וחופרים מתחת לבתי בתושבים. למה, בשביל מה?" מציג רג'בי את החשש הגדול של תושבי השכונה. "איך השגריר האמריקאי עשה דבר כזה בתוך סילוואן? אני הופתעתי", הוא אומר.
לדברי תושבים בכפר, החפירות הבלתי פוסקות פוגעות קשות באיכות חייהם. הם טוענים כי מדובר בעבודות בלתי פוסקות כאשר עוצמתן גורמת לכך שהיסודות והקירות נסדקים. התושבים טוענים עוד כי פנו פעמים רבות לעירייה ולכוחות המשטרה אך ללא הועיל.
עם זאת רג'בי גם מוסיף כי יש סיכוי נמוך שתושבים בכפר יחליטו לארגן מחאה והפגנות בתגובה לביקורו החריג של פרידמן בשכונה אך מעריך כי שרשרת הפעולות וההחלטות ביחס לסילוואן בעת האחרונה יובילו למה שהוא מכנה פיצוץ. "זו בוודאי התחלה של פיצוץ. זה כמו שתופסים בלון ומתחילים להכניס לו אוויר, הוא יתפוצץ ובסוף האנשים יתפוצצו. כמו אש דלוקה ששופכים עליה בנזין, היא תתחיל להידלק".
מוחמד ביידון, גם הוא תושב סילוואן, טוען כי "לאף אחד לא אכפת מה קורה אצלנו. הכביש היה סגור למשך שש שעות כשהפמליה של השגריר פרידמן באה. זה היה כמו סגר - כל השגרה שלנו נעצרה. וכן, יש גם יש סכנה לבתים בגלל החפירות, אנשים מרגישים שהבית שלהם הולך ליפול".
ביידון מכנה את המצב הכללי בכפר "קטסטרופה". לדבריו, "המצב הכללי רע מאוד, אין שירותים, למרות שבסילוואן משלמים מסים וארנונה גבוהה יחסית ליתר השכונות במזרח העיר".
לתחושה הזאת שותף גם עותמאן עוואד, תושב נוסף של בסילוואן, שמדבר בייאוש על המציאות בכפר. "ביקור השגריר הרגיש לנו כמו יהירות ותוקפנות על הזכויות והרכוש שלנו. התשתיות של הבתים במצב רע מאוד בשל החפירות. הם עלולים להתמוטט על הראש של הילדים שלנו ואנחנו מודאגים".
עוד אומר ביידון, "לאנשים נמאס והם חנוקים אבל אני לא חושב שתהיה אינתיפאדה, גם לא הפגנות. אנשים נמצאים בכלא, יש ענישה ואחרים חושבים מיליון פעם לפני שיעשו משהו".
גם עוואד צופה כי כי הסבירות להתפתחות הפגנות – לא גבוהה. "הפגנות ועימותים לא יביאו תוצאות ואין בזה טעם. גם אם יהיו מחאות בדרכי שלום, זה לא ישנה את המצב כי ישראל היא בעל הבית פה, ואנחנו לא יכולים לעשות כלום, שום דבר לא בידיים שלנו. מה שקרה מראה שישראל לא רוצה שלום ולא רוצה לתת כלום לפלסטינים. אני נגד אלימות, אנחנו לא רוצים שאף אחד יתקוף אותנו ואנחנו לא רוצים לתקוף איש כי שזה לא יועיל".
לדברי רג'בי, "אנשים כבר לא מתלהבים מהפגנות. יש הרבה כאלה שלא מקובל עליהם מה שקורה ויש כעס והרגשה לא טובה. אבל זה שאנשים שותקים זה לא אומר כלום והרבה דברים יכולים לקרות כי יש כאלה שיכולים להשתגע ולא מעניין אותם כלום ומוכנים לזרוק את עצמם בתוך האש".