6 צפייה בגלריה
צדקיהו. צילום: רפי קוץ
צדקיהו. צילום: רפי קוץ
צדקיהו. צילום: רפי קוץ
רגע לפני חג השבועות החליט ירון צדקיהו כי הוא אינו יכול עוד. צדקיהו, אחת הדמויות הבולטות בשוק מחנה יהודה, הודיע לראש העירייה כי הוא עוזב את תפקיד יו"ר ועד הפעולה הזמני של הסוחרים. משה ליאון מיהר לקבוע איתו פגישה וכבר באותו הערב הגיעה הבשורה. "במהלך השיחה קיבלנו שתי החלטות. הראשונה היא שטלי פרידמן תחליף אותי בתפקיד. ההחלטה השנייה היא שאורי עמדי יקדם את סוגיית הבחירות בשוק, כך שבתוך שישה חודשים ייערכו בחירות".
צדקיהו מבשר על ההחלטות הדרמטיות בנימה מחויכת. כפוליטיקאי חובב אבל ותיק נראה שהוא מבין שמדובר בהחלטות שיחממו עוד יותר את מחנה יהודה. "אלו החלטות נכונות. עברו יותר מדי שנים מאז שהתקיימו בחירות בשוק, ואין אדם מתאים יותר מאורי עמדי לנהל את מערכת הבחירות הזו. הוא חבר טוב ואיש שמכיר את השוק על בוריו".
שובה של העסקונה?
סיפורו של עמדי הוא ההוכחה שבציבוריות הישראלית תחיית המתים היא כנראה אופציה מועדפת. לפני כעשור הוא עזב את המינהל הקהילתי 'לב העיר', שאותו ניהל במשך שנים רבות. רק לאחר מעשה הבינו במינהל כי הוא הותיר אחריו מצב כלכלי לא פשוט. "המינהל היה בגירעון של מיליוני שקלים. בנוסף לא היה לו שום עוגן כלכלי שהיה יכול להקטין את הנזק. למעשה, הנזק היה כל כך גדול עד שהמינהל היה בסכנת סגירה", מסביר בכיר מאוד בעיריית ירושלים.
6 צפייה בגלריה
אורי עמדי. צילום: רפי קוץ
אורי עמדי. צילום: רפי קוץ
אורי עמדי. צילום: רפי קוץ
הודות לראש העירייה הקודם ניר ברקת המינהל לא נסגר. במקביל עמדי נעלם מן הנוף הציבורי. לאחר שנים של עשייה הוא התרחק מכל פעילות הקשורה למינהל הקהילתי או לשוק מחנה יהודה. אלא שכמו בהרבה מקרים במדינת ישראל, דווקא השנים במסתור הפכו אותו פתאום למושיע. "במערכת הבחירות לראשות העירייה התחלנו לראות אותו שוב בשוק. הוא התחיל בנסיונות לשכנע את ברקת שצריך בחירות לוועד הסוחרים, ומיד לאחר מכן התקרב למשה ליאון", מסביר סוחר ותיק.
6 צפייה בגלריה
שוק מחנה יהודה. צילום: שלומי כהן
שוק מחנה יהודה. צילום: שלומי כהן
שוק מחנה יהודה. צילום: שלומי כהן
עמדי הוא חלק ממה שמכנים בשוק 'העסקונה'. הוא חבר נפש של צדקיהו ואחיו הוא סגן ראש העירייה לשעבר יגאל עמדי, שמקורב מאוד לליאון. יחד עם יהודה בן יוסף, שמחזיק בתיק קידום העסקים במועצת העירייה, הם הצליחו לפעול כדי לאשר את מינויו של עמדי לתפקיד. "ליאון הוא איש נאמן שמרגיש מחויב להחזיר טובה לאנשים שתמכו בו בבחירות", מסביר נינו פרץ, עוד דמות בולטת בשוק ומי שהיה עד לא מזמן ראש הוועד. "מצד שני, הוא חייב להבין שהוא איננו חייב להם דבר. אומנם צדקיהו ומשפחת עמדי תמכו בו בבחירות, אבל אנחנו כבר יודעים שהם אפילו לא סייעו לו להכניס מנדט אחד למועצת העיר".
עמדי עצמו איננו מבין על מה כל המהומה. "פנה אלי ראש העירייה וביקש ממני לנהל את הבחירות, מכיוון שהוא סומך על נסיוני ועל כך שאני הובלתי את מערכות הבחירות שהתקיימו בוועד סוחרי השוק בפעמים הקודמות. אני מקווה שבתוך חצי שנה נצליח לאחד את כל הכוחות בשוק לפעול כדי לקדם את מחנה יהודה למקום שהוא ראוי לו".
לדעת רבים מי שהיה צריך לנהל את הבחירות הוא דווקא אבי מויאל, מנהל המינהלת של מחנה יהודה, אלא שבעיריית ירושלים עודף תקנים מעולם לא היווה בעיה ומויאל נותר בתפקידו. "כרגע אני ממלא את התפקיד בהתנדבות, אבל אני מאמין שזה לא יישאר כך", מסביר עמדי. "אינני יודע אם אקבל את התפקיד של מויאל או תפקיד אחר אבל אני מאמין שיימצא לי תקן".
"אנשי חיי הלילה חצו קווים אדומים"
בערב יום העצמאות האחרון הגיע ראש העירייה לשוק כדי להתרשם מן האווירה החגיגית. כשניסה להיכנס הוא גילה במפתיע שהמשטרה מאפשרת רק ל־1,500 חוגגים להיכנס למתחם. מול העוברים ושבים הוא ניהל שיח חריף עם קצין המשטרה האחראי על האירוע והצליח לאפשר לחוגגים להיכנס לשוק.
להבדיל מקודמו בתפקיד, שלדעת רבים התעניין בשוק בין היתר כדי 'לנקום' בראש הוועד לשעבר שמעון דרויש שתמך בליאון, ראש העירייה הנוכחי מתעניין מאוד במה שקורה במחנה יהודה. הוא מבין שלעיתים מאות הסוחרים שבמתחם יכולים להכתיב אווירה ציבורית. אחת ההחלטות הראשונות שקיבל היתה למנות ועד סוחרים לשוק, שינוהל בידי צדקיהו ויכלול את דרויש, מאיר כהן ודוד סמוחה, וזאת במקום פרץ, נאמנם של ברקת וזאב אלקין. "זו היתה טעות. ליאון חיפש סידור עבודה לנאמניו אבל שכח שהם שונאים זה את זה", קובע סוחר בכיר.
6 צפייה בגלריה
השוק בלילה. לא כולם בעד | צילום: רפי קוץ
השוק בלילה. לא כולם בעד | צילום: רפי קוץ
השוק בלילה. לא כולם בעד | צילום: רפי קוץ
וכך, לאחר חצי שנה בתפקיד, צדקיהו נאלץ לפרוש. הביקורת עליו בקרב לא מעט גורמים בשוק היא שבמקום לדאוג לשקט תעשייתי בעבור ליאון הוא הסתבך בשלל התבטאויות מתסיסות נגד אנשי חיי הלילה בשוק. "אנשי חיי הלילה חצו קווים אדומים", הוא מציג את הצד שלו. "הם איימו עלי ועל משפחתי. ילדיי שיודעים שאני רק מחלים ממחלה קשה. אסרו עלי להישאר בתפקיד".
ראשת ממשלת המעבר
כמו פוליטיקאי ותיק, צדקיהו אף בחר את יורשתו הנוחה - טלי פרידמן מנהלת 'האטליה', שתנהל את השוק בתקופת המעבר. "ליאון לא ידע מי זאת פרידמן", מסביר מקורב לראש העירייה. "הוא יודע שאם צדקיהו בחר אותה היא כנראה תישאר נאמנה לו. מצד אחד, היא תרגיע את השטח ואת החשדנות הציבורית, ומצד שני אולי תסלול לו את הדרך בעוד חצי שנה כשייערכו הבחירות".
פרידמן מנסה להוכיח שהיא פועלת באופן עצמאי. אחרי 14 שנה בשוק היא כבר מכירה את מרבית הסוחרים שלידה ומבינה שכרגע לאישה בתפקידה יותר קשה. "עצוב לומר זאת, אבל לא נראה כי הסוחרים הוותיקים יבחרו באישה לתפקיד, ולכן נראה שפרידמן היא ממלאת מקום ללא כל שאיפות מעבר", מסביר סוחר שיושב בסמוך. פרידמן אינה שוללת את התיאוריה. "לא באתי לכאן לטווח הרחוק. אני רוצה לעזור לבנות תמהיל נכון ומדויק בין סוחרי השוק ובין אנשי חיי הלילה ולהבהיר לסוחרים שכוחנו באחדותנו", היא מסבירה. "אותי הפוליטיקה לא מעניינת. אני מפחדת שההתנהלות הנוכחית של השוק תסתיים באסון. מצד אחד, התמהיל עשוי להפוך את השוק לטרנד שיחלוף ויהרוס אותו. מצד שני, ההתנהלות הנוכחית של חיי הלילה עלולה להסתיים בפיצוץ".
פרידמן וצדקיהו מבינים היטב שאין לראש העירייה מנדט לסגור מקומות בילוי בעיר. "כולנו יודעים שהדבר הראשון שיטענו נגדו זה שהוא נכנע לחרדים וסוגר את מקומות הבילוי, אבל אני מזמינה את עופר ברקוביץ', שאני מכירה במשך שנים, לבוא ולתמוך בפעילות שלנו ולהבין שהשוק הוא מעל השיקולים הפוליטיים".
החופש הגדול שמתקרב הוא התקופה המסויטת ביותר בשנה בעבור סוחרי השוק ובעבור תושבי האזור. אם בימים כתיקונם הבליינים צובאים על השוק בסופי השבוע, במהלך החופש הגדול הם נמצאים שם בכל יום. צדקיהו איננו מתרשם מכך שהשוק הפך למוקד תרבות תיירותי של הבליינים, שמגיעים מכל רחבי הארץ והעולם.
"ריח של שתן שמאמלל את התושבים וילדה בת 14 שנמצאת מעולפת בשוק זה לא תרבות אלא טרנד חולף שאינו מרשים אותי. התרבות של השוק זו הקולינריה שכוללת את טובי השפים שמצויים פה. תרבות זה הריח של הפירות והירקות שמצויים פה ושורדים פה כבר יותר ממאה שנים".
כך אפשר לנצח בחירות בלי רוב
צדקיהו הוא שועל קרבות ותיק. הוא יודע היטב שעם אג'נדה כזאת הוא לא יוכל לזכות לתמיכת אנשי חיי הלילה, שהפכו להיות הרוב בשוק. "ברור לחלוטין שאם הם יציבו מועמד לתפקיד הם יזכו, ובדיוק בשל כך הוא זקוק לעמדי שידאג לכך שבאותות ובמופתים צדקיהו ייבחר לתפקיד", מסביר בכיר בעירייה.
תמונת המתמודדים בבחירות טרם ברורה, אך ברור לחלוטין כי מלבד צדקיהו גם מאיר כהן ויהודה אוחיון הוותיקים יתמודדו על התפקיד.
כמו כן אנשי חיי הלילה מתלבטים אם להציב מועמד משלהם. "ברגע שהם יבחרו לצלול למים העמוקים של הבחירות ובמקרה שהבחירות יהיו הוגנות הם ינצחו בהליכה", מסביר אחד מהם. עמדי וצדקיהו מתכוונים לחלק את השוק לאזורים, כאשר כל אזור יכניס נציג אחד לוועד. מבחינתם כל חיי הלילה.
6 צפייה בגלריה
דרוויש. צילום: נועם מושקוביץ'
דרוויש. צילום: נועם מושקוביץ'
דרוויש. צילום: נועם מושקוביץ'
ייחשבו לאזור אחד, וכך גם מתחם השוק העיראקי שבו שולט דרוויש. מנגד, מתחם הסוחרים הוותיקים שתומך בצדקיהו יחולק לאזורים שונים ומרובים שיתורגמו לחברי ועד.
התמיכה של ברקת ואלקין
ביום שני האחרון הגיעו יוסי דייטש ועופר איובי לרחוב בית יעקב בשוק כדי לבחון את השיפוצים שמטרידים את מנוחת התושבים גם בשעות לילה מאוחרות. שניהם הופתעו לראות כי גם נינו פרץ הגיע לומר שלום. "זה היה מפתיע. ידענו שהוא עדיין פעיל בקבוצות הווטסאפ, אבל לא ציפינו שהוא גם יגיע לסיור המקצועי", מסבירים בסביבת השניים.
6 צפייה בגלריה
נינו פרץ. צילום: שלומי כהן
נינו פרץ. צילום: שלומי כהן
נינו פרץ. צילום: שלומי כהן
המסקנה מההתנהלות של פרץ ברורה. הוא טרם ויתר על התפקיד שמילא בשנתיים האחרונות. בשבועות האחרונים הוא מפעיל את שני פטרוניו הפוליטיים, ברקת ואלקין, כדי שידברו עם ליאון וישכנעו אותו להחזיר אותו לתפקיד. "באופן מפתיע, ראש העירייה איננו שולל את הרעיון. הוא מעריך את יכולות העשייה של נינו, אבל עוד יותר מכך - הוא אינו רוצה לשרוף גשרים בליכוד", מבהיר בכיר במועצת העירייה.
פרץ עצמו מכחיש כל קשר לעניין. "זה נכון שהם פועלים בעבורי, אבל אתמודד בבחירות רק אם אראה שצדקיהו מנסה להתמודד. אני נתמך בידי רוב מכריע של סוחרי השוק ושל אנשי חיי הלילה, ולכן צדקיהו זקוק לכל מיני מזימות פוליטיות כדי לנצח".
ויש לך סיכוי לנצח? "אתה יכול לרשום לעצמך, גם בחצי השנה הקרובה לא יהיו בחירות לוועד הסוחרים. יש יותר מדי גורמים שמפחדים מנינו פרץ".