2 צפייה בגלריה
סילוואן. צילום: shutterstock
סילוואן. צילום: shutterstock
סילוואן. צילום: shutterstock
רוחות החרם של יו"ר הרשות אבו מאזן ואנשיו על הסדנא בבחריין הצפויה להתכנס בשבוע הבא נושבות בחוזקה גם ברחובות מזרח ירושלים. אנשי העסקים במזרח ירושלים סולדים מהכינוס שבראייתם אמור להניח את הקווים הכלכליים של תכנית טראמפ ותופסים את הוועידה כאירוע פוליטי המתעלם מהשאיפות הלאומיות של העם הפלסטיני.
"לפני שיעשו שלום כלכלי שיעשו שלום אמיתי", אמר איש עסקים בכיר בירושלים. "נמאס לכולם מהדיבורים האלה. כבר 30 שנה אנחנו שומעים את אותם מילים, וכל יום אנחנו חוזרים עוד צעד אחורה במקום שנלך קדימה. אין אף איש עסקים שאני מכיר במזרח ירושלים שתומך בקיום הסדנא או שמתכוון ללכת אליה. זה משהו שעליו החליט כל העם הפלסטיני, מאבו מאזן ועד הקטן. כל אחד עצמאי בדעותיו.
"אין חרם מאורגן נגד הוועידה אבל אני יודע שכל אחד לעצמו באופן עצמאי מחרים אותה. וזה לא בגלל שמישהו ביקש מאיתנו או שמישהו ברשות הפלסטינית לחץ עלינו. אנחנו נגד הדבר הזה, נמאס לנו שצוחקים עלינו וזו החלאה של כולם. האמריקאים אשכרה נהיו ישראלים, הקימו שגרירות, מדברים על ירושלים מאוחדת, לנו אין אמונה באף אחד, לא באמריקאים ולא בישראלים. כל השנים האלה לא התקדמנו מילימטר, העסקים בירושלים לא רק שלא מתחזקים הם נסוגים לאחור. גם אם ייתנו לי את כל הכסף בעולם, אני לא אוותר על טיפת אדמה, אני פלסטיני, נולדתי פה ואמות פה", אמר למיינט.
לאווירה הזאת שותפים אנשי עסקים נוספים במזרח ירושלים. "זה קשור לדיבורים על עסקת טראמפ ולכל הספקולציות לגבי מה שהוא הולך לך לעשות", הסביר איש עסקים אחר. "הפלסטינים מאוד בטוחים שמה שיהיה בבחריין זה לא סתם סדנה אלא חלק מעסקת המאה שהיא לא טובה שלנו מכיוון שלא מדברים על שתי מדינות ובכלל, לא ספרו את הפלסטינים בכל התהליך. מתעלמים מהם, לא סופרים אותם ואין מו"מ.
2 צפייה בגלריה
 אבו מאזן. צילום: עמית שאבי
 אבו מאזן. צילום: עמית שאבי
אבו מאזן. צילום: עמית שאבי
"כל פלסטיני היום מאמין שטראמפ הוא בכיס של נתניהו ושהאמריקאים בעצם מיישמים את המדיניות הישראלית. כמובן שהסממן הכי בולט זה העברת השגרירות לירושלים אז מבחינת הפלסטינים טראמפ לא נחשב למתווך הוגן. אז גם אנשי עסקים פה לא רוצים להיות חלק מהדבר הזה. הכינוס הזה מתפרש בצורה כזאת שאתה מוותר על הזכויות הלאומיות שלך תמורת כסף ואת זה אף אחד לא יכול לקבל. זה בדיוק כמו שתגידי לי עכשיו בוא קבל כסף ותוותר על זכויותיך במסגד אלאקצא, זה לא בחשבון על אחת כמה שזה נעשה חד צדדית ללא שיתוף פעולה עם ההנהגה הפלסטינית שהיא הנציג של העם הפלסטיני לכונן מדינה פלסטינית".
איש עסקים נוסף מצטרף להתנגדות התקיפה ומאשר כי על אף שהוועידה עשויה לתרום לו ולקולגות שלו מבחינה כלכלית, אנשי העסקים במזרח העיר מעדיפים לוותר עליה ותומכים במדיניותו של יו"ר הרשות אבו מאזן. "אף אחד לא מסכים ללכת לשם, כולם מסכימים שהרשות צודקת. היו צריכים לעשות את זה כמו שצריך ולא להזמין את הרשות הפלסטינית כמו איזה שחקן משני. הכלכלה חשובה אבל אם רוצים לתחזק את המצב הכלכלי, צריך קודם כל לפתור את הבעיה הפוליטית. זאת המחשבה שלנו. אנשי עסקים מחרימים את הועידה מכוון שזה חלק מעסקת המאה וכולה לא נכונה בצורה שארה"ב וישראל רוצים לעשות אותה. אנחנו לא נגד ישראל, ההיפך, אנחנו מסכימים ששתי המדינות יחיו יחד בשלום אחת ליד השנייה אבל העיר ירושלים היא של שני הצדדים, לא רק של הישראלים לבדם", סיכם.