1 צפייה בגלריה
הכניסה הסגורה למעיין הגיחון. בקרוב כולם יוכלו להיכנס
הכניסה הסגורה למעיין הגיחון. בקרוב כולם יוכלו להיכנס
הכניסה הסגורה למעיין הגיחון. בקרוב כולם יוכלו להיכנס
תושבי סילוואן רשמו בשבוע שעבר ניצחון חשוב: רשות הטבע והגנים הודיעה כי תפעיל בקרוב פיילוט שיאפשר כניסה למעיין הגיחון עבור כל מי שמעוניין לטבול בו. בכך למעשה מסתיימות כמעט 20 שנות מאבק של תושבי הכפר הפלסטינים, שכניסתם למעיין נאסרה אף שהוא נחשב לחלק ממורשתם.
תחילת הפרשה הסבוכה בשנות ה־90. אז, בשל חפירות ארכיאולוגיות במקום, הוטלו מגבלות גישה על תושבי סילוואן והאתר נסגר לרחצה. השטח היה נעול והכניסה אליו התאפשרה בתשלום רק בשעות הפתיחה של מרכז המבקרים עיר דוד, שמפעילה 'עמותת אלעד', תוך הליכה תת־קרקעית דרך פיר וורן. מי שנכנס היה יכול רק לסייר במקום אך לא להתרחץ במי המעיין ובדרך זו הוא הורחק מהמתחם ולא הורשה להיכנס לתוכו מחוץ לשעות הפעילות שבהן היה פתוח למבקרים ותיירים. ההגבלות הללו לא התקבלו בצורה טובה על ידי תושבי סילוואן, שעד אז נהגו להתרחץ ולטבול במעיין לפני חתונות ואירועים משפחתיים, שבתות וימי חג. הם ניסו להיאבק בכל דרך במהלך הזה, ולפני כחצי שנה עתרו יחד עם ארגון 'עמק שווה' נגד רשות הטבע והגנים שמנהלת את האתר ונגד 'עמותת אלעד' שמתפעלת אותו. הדרישה היתה: "לאפשר תנאי כניסה שוויוניים ולהתיר לתושבים הפלסטינים להיכנס אליו בחופשיות בדומה לכניסת התושבים היהודים".
לטענת הפלסטינים, שמובאת בעתירה, "בשבתות ובחגים ומחוץ לשעות הפתיחה של המרכז המתנחלים עושים שימוש פרטי באתר ומחזיקים במפתח שבאמצעותו נכנסים אל המעיין".
עוד נכתב בעתירה כי "הדבר פוגע בחופש התנועה ומהווה אפליה פסולה על רקע אתני, לאומי ודתי וגם בקשר שלהם למעיין הגיחון. כמו כן הם אינם רוצים להשתתף בסיורים או לקנות כרטיסי כניסה למקום שהוא חלק בלתי נפרד ממורשתם".
בשבוע שעבר נמחקה העתירה, לאחר שרשות הטבע והגנים הציגה פיילוט שיאפשר כניסה למעיין לכל המעוניין לטבול בו. בתשובה לעתירה הבהירו ברשות כי בכוונתם להסדיר באופן שוויוני את אפשרות הטבילה במעיין, ובכלל זה הכניסה אליו תתאפשר גם מחוץ לשעות הפעילות של מרכז המבקרים. "כניסה תתאפשר בתיאום מראש לפני שעות הפעילות הרשמיות של עיר דוד בימים שבהם האתר פתוח למבקרים. המעיין ייפתח למשך שעה והכניסה תהיה דרך פיר וורן תמורת דמי הכניסה הנהוגים באתר וההסדר יחול על הציבור המתעניין בטבילה באופן שוויוני".
הפיילוט יונהג בחצי השנה הקרובה ובסופו יופקו לקחים ויישקל המשך ההסדר שהוצע. "אנחנו חושבים שזה צעד בכיוון הנכון ושמחים שרשות הטבע והגנים הכירה בחשיבות המעיין לכלל התושבים", אמר מנכ"ל 'עמק שווה' יונתן מזרחי.
אלא שלא כולם בסילוואן חגגו בעקבות ההחלטה. "זה כמו שתגידי לי להיכנס לבית שלי ותבקשי ממני לשלם כסף", טוען אחמד קראעין, תושב השכונה. "המקום הזה חשוב לנו. עם זאת אני מסכים שזה צריך להיות פתוח לכולם, זה כמו ים. ההרגשה היא שנותנים לנו עכשיו אקמול לבעיה גדולה הרבה יותר. מה שקרה גורם לי להרגיש שאני זר, לא בעל הבית".
מעמותת אלעד נמסר: "לו היו טורחים גורמים בארגון 'עמק שווה' לפנות ישירות לעמותה, היתה העתירה מתייתרת מאליה, שהרי ממילא עד היום התאפשרה הטבילה במעיין לכל מי שפנה, ללא הבדל דת, גזע ומין. כעת, תמשיך הטבילה להתאפשר, רק שכעת, בעקבות העתירה, היא תתאפשר בתוספת תשלום".