1 צפייה בגלריה
הרכבת הקלה. צילום: שלומי כהן
הרכבת הקלה. צילום: שלומי כהן
הרכבת הקלה. צילום: שלומי כהן
הסוף למונופול: חברת סיטיפס, מפעילת הקו הרכבת הקלה בבירה, הסירה את מועמדותה ממכרז להפעלת קווי הרכבת החדשים המתוכננים לפעול בשנים הקרובות ומהפעלת הקו הקיים, כך פורסם הבוקר (א') ב'כלכליסט'.
כאמור, בחודש יוני 2018 הודיעו במשרד התחבורה, משרד האוצר ועיריית ירושלים על יציאה למכרז חדש להפעלת הקו הקיים ולהפעלת הקווים העתידים – הקו הירוק, האדום והכחול, כחלק משיפור מתן השירות לציבור הנוסעים לפתוח את המכרז לתחרותיות בין החברות .
במכרז החדש, נערכו שינויים משמעותיים על מנת לגרום לזוכה לשפר את מתן השירות לציבור, חלק מתנאי המכרז החדש קבועים כי המדינה תשלם לזכיין החדש לפי קילומטרים לנסיעה ולא לפי כמות הנוסעים, סעיף שנועד להפחית את הצפיפות בקרונות. סעיף נוסף ומשמעותי לא פחות, יאפשר להפעיל קו תחבורה ציבורית במקביל למסלול הרכבת הקלה, בחוזה שנערך עם 'סיטיפס' לא התאפשר להפעיל קווים שכאלה על מנת שלא להביא לפגיעה בכדאיות ורווחיות הקו
בחודש מרץ פרסם מבקר המדינה השופט (בדימוס) יוסף חיים שפירא ביקורת חריפה על פעילות הרכבת הקלה במגוון רחב של הביטים, אחד מהם - מערכות הכרטוס והתיקוף נחשבות 'ללב הפועם' של הרכבת הקלה שבאמצעותם מתקפים עשרות אלפי הנוסעים את כרטיסי הרב קו והשוברים החד פעמיים.
דו"ח מבקר המדינה גילה כי התגלו תקלות קשות ומורכבות בהפעלת המערכות, המביאות לפגיעה קשה באיכות השירות. עוד ציין מבקר המדינה כי יותר מ-6 שנים לאחר שהופעלה הרכבת הקלה, המדינה לא אישרה את התאמת מערכות הכרטוס לדרישת הזיכיון כיון שרבות מבדיקות המערכת הסתיימו בכישלון.
מסיטיפס מסרו בתגובה ש"בשבועות האחרונים פרסמה ועדת המכרזים גרסה חדשה ובלתי סבירה של הסכם הזיכיון לקו הירוק בירושלים. כמי שכבר רכשו ניסיון רב בפרויקט כזה, פנינו לוועדה והתרענו על רמת הסיכון הגבוהה והבלתי מידתית עבור הזכיין בפרויקט, ועל כך שחלוקת הסיכונים בין המדינה לזכיין גבוהה באופן חריג גם למול מכרזים אחרים שפורסמו בארץ בשנים האחרונות.
"בין היתר, מעניק המכרז היקף סמכויות נרחב ביותר למדינה בכל דבר ועניין, זאת ללא כל התחייבות מצד המדינה או לקיחת אחריות כלשהי גם על נושאים שאינם בשליטתו של הזכיין.
"הבהרנו לוועדה כי לצערנו, ככל שלא יחולו שינויים משמעותיים במכרז באופן שייצור חלוקת סיכונים נכונה יותר בין המדינה לזכיין, אנו נאלצים בלית ברירה שלא להשתתף בהליך מכרזי זה, לאור חוסר המידתיות בו".