1 צפייה בגלריה
תלמידות בדרך ללימודים. פיילוט ראשוני. צילום: רפי קוץ
תלמידות בדרך ללימודים. פיילוט ראשוני. צילום: רפי קוץ
תלמידות בדרך ללימודים. פיילוט ראשוני. צילום: רפי קוץ
האם בנות שלומדות בלי בנים בכיתה יוכלו לבטא את עצמן טוב יותר? זוהי המחשבה העומדת מאחורי הפרויקט המתחיל השבוע - הקמת בית ספר ירושלמי לבנות בלבד.
מסלול 'ענבר' הייחודי, שבמסגרתו ילמדו תלמידות חילוניות בנפרד מבנים, פותח את ההרשמה לשנת הלימודים תש"פ. "בבתי ספר דתיים העיקרון הוא להרחיק את הבנים. אצלנו המטרה היא להימנע מהטיות מגדריות", אומרת יוזמת הפרויקט, הדס רייס.
מאות אלפי תלמידות חרדיות ודתיות אורזות כל בוקר את התיק והולכות ללימודים, שם הן יפגשו רק את בנות המין שלהם. הסיבה לכך היא ברורה - האיסורים ההלכתיים שהוציאו רבנים לאורך הדורות, שלפיהם נאסר לקיים לימודים משותפים לבנים ולבנות. בעוד שיטת ההפרדה הזאת נהוגה כבר מאות שנים בקרב הציבור שומר המסורת, בשנה הבאה יגיע מודל ההפרדה גם למערכת החינוך הממלכתית בעיר.
המסלול החדש יפעל באחד מבתי הספר בדרום העיר ובהמשך יהפוך לבית ספר בפני עצמו. ומה בדיוק הסיבה להפרדה? "בעוד המוטיבציה של ההפרדה בבית ספר דתי היא הרחקה מבנים, ב'ענבר' הרעיון המרכזי הוא העצמה, יצירת מרחב המאפשר לתלמידות חינוך מיטבי ללא הטיות מגדריות מעכבות", אומרת רייס.
לטענת רייס, "בתי הספר הקיימים משקפים את הנעשה בעולם המוטה מגדרית, ובכך לא תמיד מצליחים לאפשר לתלמידות מרחב שבו תוכלנה לממש את עצמן, את יכולותיהן, ולהביע את דעתן בביטחון. שילוב של חומר לימודים השם דגש בעיקר על דמויות גבריות, יחס מוטה ולא מודע לטובת הבנים על ידי צוות ההוראה ונטייה טבעית לנהוג לפי הקודים המגדריים שלנו - גיל ההתבגרות משפיע ומעצים את הגורמים האלה והתוצאה עלולה לבוא לידי ביטוי ביצירת תחושת מסוגלות נמוכה של התלמידות".
על המסלול תהיה אחראית 'האגודה לקידום החינוך בירושלים', שבין השאר אחראית גם לבתי הספר בויאר ו'דרור'.
ראש העירייה משה ליאון: "אעשה ככל שניתן על מנת לקדם את שוויון ההזדמנויות בחינוך לכל ילד ירושלמי. העירייה גאה להוביל ולפתוח לראשונה בישראל מסלול ייחודי המקדם מנהיגות והובלה בקרב נערות בעיר".