1 צפייה בגלריה
תיעוד העיכוב של לירן תמרי. צילום: חיים גולדברג, "כיכר השבת"
תיעוד העיכוב של לירן תמרי. צילום: חיים גולדברג, "כיכר השבת"
תיעוד העיכוב של לירן תמרי. צילום: חיים גולדברג, "כיכר השבת"
ביום חמישי לפנות ערב כשבחוץ מזג אוויר סוער, מצאתי את עצמי יוצא לסקר את הפגנות החרדים נגד הגיוס לצבא, ריטואל המתרחש כמעט כל שבוע. הפעם היה על הפרק הפגנה לטובת בת ישראל חרדית שנעצרה בגין סירובה להתגייס לצה"ל.
אני כבר בקיא היטב בהערכות הכוחות הפועלים שם, החרדים זועקים 'גוואלד' ומתעמתים עם השוטרים, והשוטרים גוררים את מפרי הסדר החרדים על הרצפה, בין לבין רכב משטרתי מפזר זרנוקי בואש אותו חומר הנדבק לבגדים ומעלה ריח צחנה. אלא שהפעם הזירה לה אני רגיל השתנתה. הפעם אני הייתי בעין הסערה מוקף אנשי משטרה עצבניים וחסרי רוגע.
עמדתי על המדרכה מצלם את המפגינים ואנשי המשטרה הרודפים אחריהם ולפתע הגיח מולי קצין משטרה עצבני וצעק לעברי: "אחי תזוז מהמדרכה תלך מכאן". סירבתי.
מדוע עליי לזוז? אני עושה את עבודתי העיתונאית, הסברתי לו. "אני אשלוף את תעודת העיתונות הממשלתית ואציג בפניך", המשכתי. "לא מעניין אותי עיתונאי - שמיתונעי" נהם לעברי תוך שהוא אוחז בזרועי ודוחף אותי לתוך ניידת משטרה שעמדה בסמוך. "אתה מעוכב לחקירה", המשיך לצעוק כל זאת כאשר עמיתי מעיתון 'כיכר השבת' אשר עמד בסמוך מתעד את האירוע.
כחלק מעבודתי העיתונאית אני נוהג להגיע להפגנות החרדים הקיצונים ולסקר אתן. הערב זה הסתיים אחרת, הדבר לא מצא חן בעיני קצין המשטרה שהיה במקום ועוכבתי בטענה שאני ׳מפר את הסדר הציבורי׳ כמובן שעמדתי על המדרכה וצילמתי , גם הנייד שלי הוחרם. תביעה בגין עיכוב שווא תוגש בשבוע הבא. pic.twitter.com/QJ4UBeixv8 — לירן תמרי Liran Tamari (@liran__tamari) 27 בדצמבר 2018
"אין לך עילת מעצר נגדי, אין לך עילת עיכוב נגדי", התרסתי לעברו והוא בשלו מעכב אותי בתוך הניידת ולא נותן לי לצאת לחופשי. שאלתי את היס"מניק בניידת מה עילת העיכוב וזה השיב לי "הפרעה לסדר הציבורי", גם מכשיר האיפון נלקח לי מהידיים ועבר לידיים המשטרתיות.
אחרי דקות ארוכות, הסכים הקצין שאראה לו את תעודת העיתונאי, והחליט לשחרר אותי.
בדרך למכוניתי הרהרתי ביני לבין עצמי איפה חופש העיסוק? איפה חוק כבוד האדם וחירותו? ומה עלה בגורל חופש העיתונות. האם נפרצו גם סכרים במשטרת ישראל לאחר עזיבתו של המפקד הכללי של המשטרה? האם גם שוטרים מנצלים עתה את המצב המעורפל לפיו לא מונה מפכ"ל ועושים ככל העולה על רוחם תוך ניצול מעמדם לרעה.
חס וחלילה שלא נראה פה בעתיד משטרה לא דמוקרטית הייתכן שנגיע למצב כזה בעתיד? משטרה אשר עוצרת עיתונאים שהם השופר החשוב ביותר של הדמוקרטיה בארצנו.
אמשיך להגיע לכל הפגנה, גדולה וקטנה ולסקר אותה בצורה הוגנת ומקצועית. נזכרתי כי מטרים ספורים מהמקום שעוכבתי הכה לפני מספר שנים, קצין משטרה, מפגין חרדי דבר שגרר כתב אישום חמור מטעם המחלקה לחקירות שוטרים. כנראה שהגבולות במאה שערים מטשטשים בכל מה שקשור לשמירת זכויות האדם של משטרת ישראל.
אז מה אומרים במשטרה? משם נמסר לי ש"במהלך ההפגנה אמש בכיכר השבת בירושלים, נתקלו השוטרים באלימות מצד המפגינים ובחסימת צירי תנועה מרכזיים שחייבו את פינויים לטובת השבת התנועה לסדרה במקום. פינוי המפגינים החל לאחר שקצין המשטרה התריע (מצ"ב סרטון) בפניהם להתפנות ולהפסיק את התפרעותם האלימה, ומשלא התפנו החלו השוטרים בפעולות הפינוי כשכתב מיינט ירושלים, למרות ההתרעות עומד בדרכם של השוטרים בין המפגינים לרכב המשטרה שהוגדר לטובת עצורים תוך שהוא מצלם במכשירו הנייד את השוטרים בלבד בטענה שהוא עיתונאי. הכתב התבקש ע"י הקצין מספר פעמים לזוז לצד הדרך, ולא להפריע לעבודתם של השוטרים, ומשלא נענה התבקש להזדהות, אך לא הציג בפני הקצין כל אמצעי מזהה כלל!
"בעקבות כך ולאור העובדה שסרב להישמע להוראות הקצין, הוא עוכב למטרת זיהוי, ועם זיהויו לאחר מספר דקות בו ניתנה לו האפשרות לגשת לרכבו ולהציג תעודה מזהה, הוא שוחרר.
"צר לנו כי על אף התנהגותם המכוערת של מפירי הסדר, בחר הכתב דווקא להפריע לשוטרים במקום לעסוק בתיעוד אובייקטיבי של הפרת הסדר וחסימת הצירים הפוגעת קשות בציבור. נדגיש, כי עם שחרורו לאחר הזיהוי, התנצל הכתב בפני קצין המשטרה עצם העובדה שלא היה ברשותו האמצעי המזהה כנדרש בחוק. עוד נדגיש, כי במקום נכחו עוד עשרות כתבים וצלמים נוספים שנשמעו לאנשי המשטרה ולכן הצליחו לסקר את ההפגנה ללא אירועים חריגים. לצד האמור, אנו קוראים לכתבים המגיעים לסקר זירות מבצעיות להישמע להוראות השוטרים ולשאת עליהם פרט המזהה אותם כעיתונאים".