2 צפייה בגלריה
משה ליאון. צילום: דנה קופל
משה ליאון. צילום: דנה קופל
משה ליאון. צילום: דנה קופל
החשש החילוני הגדול התממש. קואליציית משה ליאון יצאה השבוע לדרך והמסר המרכזי שעולה מההסכמים הקואליציוניים של ראש העירייה הנכנס הוא שהמושכות עוברות לידיים חרדיות. הקואליציה של ליאון תורכב מסיעות דגל התורה, ש"ס, אגודת ישראל, בני תורה, הבית היהודי, 'מאוחדים' של אריה קינג, 'ירושלים תצליח', 'מצילים את ירושלים' של יוסי חביליו ומרצ. נכון לכתיבת שורות אלו (יום רביעי) מי שנשארו בחוץ הם חברי 'התעוררות', הסיעה הגדולה במועצה, שיישארו באופוזיציה וינסו משם להגן על האינטרס של הציבור הפלורליסטי, שרבים מאנשיו הרגישו השבוע כי העיר שלהם איבדה כיוון.
מסיבת רחוב פוגעת ברגשות הציבור? היא תבוטל
אז מה בדיוק נמצא באותם הסכמים קואליציוניים שהצליחו לעורר סערה כזו גדולה? אחד הנושאים המרכזיים שעוררו זעם פלורליסטי קשור לאירועי תרבות עירוניים. "העירייה וחברות הבת, לרבות הרשות לפיתוח ירושלים, לא יממנו בין באופן מלא ו/או חלקי ולא יקיימו אירועי חוצות, פסטיבלים, מסיבות רחוב וכו' שיש בהם משום פגיעה ברגשות הציבור וכד''", נכתב בהסכם בין דגל התורה לליאון. הסעיף הזה מעלה לא מעט שאלות.
ראשית – מה היא בדיוק פגיעה ברגשות הציבור, או יותר מדויק: כיצד ניתן יהיה לקבוע באיזה רגשות מתחשבים? האם יש לבטל אירועים רק בגלל שנשים מופיעות בו כדי לשמור על רגשותיהם של החרדים או לקיים אותו כדי לא לפגוע בחילונים? את התשובות האלה יצטרך לספק ליאון כבר בתקופה הקרובה. עוד נכתב בהסכם עם דגל התורה כי "העיר העתיקה והדרכים המובילות אליה הינם מקומות קדושים, ויש לשמור על כך. לפיכך, כל הפעילות והאירועים בעיר העתיקה... ככל שיעשו, ייעשו בהתאם לעיקרון זה, ללא פגיעה ברגשות". מה אומר הסעיף הזה לגבי פסטיבלים שונים המתקיימים חדשות לבקרים באזור המדובר? האם הם ייאלצו לחיות תחת זכוכית מגדלת חרדית קפדנית? לפחות על פי ההסכם לדגל התורה יהיה בהחלט מה לאמר בנושא.
ההסכמים מתייחסים גם לגן החיות, הפועל במימון עירוני ופתוח בשבתות. בין היתר נכתב בהסכם עם אגודת ישראל, כי "העירייה תבחן פתרונות טכנולוגים למכירת הכרטיסים בגן החיות, מבלי שיהיה בזה חילולי שבת".
חופש הצבעה מלא לסיעות החרדיות. ולחילוניות? מוגבל
למה לא. מבט מעמיק יותר על ההסכמים הקואליציוניים מראה שגם בתחום החינוך מעניק ראש העירייה נקודות זכות לחרדים. אם עד היום הסתפקו בעירייה במינהל חינוך חרדי, בקדנציה הקרובה ש"ס יחזיקו במנח"ח ובעבור דגל התורה נמצא פתרון חדש. "יוקם אגף משאבי חינוך חרדי, שיכלול את התחומים הבאים הקשורים לחינוך החרדי - בינוי, נכסים, רישוי, שיפוצים, בדק בית, הנגשה, פתיחת שנת לימודים והיערכות".
עוד עולה כי העירייה מתחייבת לממן את הקמת האגף החדש תוך חודשיים מכינון הקואליציה. ויש עוד מתנות: כך למשל, בהסכם שלה עם ליאון ניתנת לדגל התורה הזכות לחופש הצבעה בנושאים מסוימים מבלי שיצטרכו לפרוש מהקואליציה. "בתיאום עם ראש העירייה יינתן לדגל התורה חופש הצבעה מלא בוועדות ובמועצת העיר, בכל נושא שיראו בו עניין ערכי, מוסרי, אידיאולוגי או דתי", נכתב. אם נשווה להסכם עם סיעת 'ירושלים תצליח' בראשות פלר חסן־נחום ויהודה יוסף, הרי שלאלו יש חופש הצבעה מלא רק בנושאי סטטוס קוו ודת, גם זאת, כמובן, בתיאום עם ראש העירייה.
רק נציג חילוני אחד בוועדת התכנון והבניה
גם בתחום הנדל"ן זוכים החרדים ליתרון משמעותי. אחת הוועדות החשובות בעירייה, ועדת התכנון והבנייה, תהיה בשליטה חרדית כמעט מוחלטת - היו"ר יהיה אליעזר ראוכברגר, יו"ר דגל התורה המקומית ולמעט חבר המועצה אלישע פלג (ליכוד) שיהיה חבר בוועדה, כל שאר החברים הם מהמפלגות החרדיות והדתיות. אם בשלב מאוחר יותר ייחתם הסכם קואליציוני עם 'התעוררות', עופר ברקוביץ צפוי לנהל את הוועדה בשיתוף עם דגל התורה. אך גם במקרה כזה השליטה המרכזית בוועדה הינה חרדית.
לקינוח, בהסכמים שנחתמו עם דגל התורה, ש"ס ואגודת ישראל, נכתב כי "ליאון והסיעות מציבות בראש מעייניהן את החשיבות בחיזוקה, בנייתה ושמירת אופייה של ירושלים כעיר הקודש, אשר כל יהודי נושא את עיניו אליה כעיר הקודש והמקדש. ניהול העיר יהיה תוך שימת דגש מיוחד על שמירת הסטטוס קוו ותוך כיבוד הדדי של האוכלוסיות השונות בעיר".
החרדים מנסים להרגיע: ״משמרים את הסטטוס קוו״
זמן קצר לאחר החתימה על ההסכמים ניסו חברי הקואליציה להרגיע את הרוחות. "כל ההסכם שלנו משמר את הסטטוס קוו בעיר", אמר ראוכברגר (דגל התורה). "אין שום דבר בהסכמים הללו שצפוי לשנות משהו ממה שהיה עד היום. אין בהסכם שלנו שום סעיף שמפר את הסטטוס קוו. עד היום הכל היה בשקט או בעל פה, הפעם שמנו את הכל על השולחן". חברת המועצה ד"ר לורה ורטון (מרצ), שתהיה חברה בקואליציה, כלל לא מודאגת. "מדברים על פגיעה גם ברגשות שלי", היא מבהירה. "אם ימנעו קיום אירוע בשבת, או שלא יתנו לאישה להופיע, אני אהיה שם כדי להילחם".
מי שהיה השבוע "היסטרי", כהגדרת מקורביו, הוא עו"ד יוסי חביליו. בשעות שאחרי הודעת 'התעוררות' כי הם הולכים לאופוזיציה, הבין חביליו כי הוא בבעיה. בסיעה הפלורליסטית מיהרו לתקוף כי הוא ישמש כעלה תאנה בקואליציה בשליטה חרדית, מה שגרם לו להבין כי הוא הכניס את עצמו למעין מלכודת. בשעות שלאחר מכן ולמחרת קיים חביליו שורה של שיחות עם ליאון ומקורביו והפציר בהם לעשות הכל כדי ש'התעוררות' יהיו בתוך הקואליציה.
בשיחה שהגיע לידי "ידיעות ירושלים" הוא אף נשמע פונה לגורם ב'התעוררות' ומבקש "חכו בבקשה, אני עובד על זה. אל תשתוללו עם פוסטים בפייסבוק".חביליו עצמו בחר שלא להגיב.
ובינתיים, בהסכם עם מרצ: ״שמירה על חופש הביטוי״
ועוד בגזרה הפלורליסטית - לצד ההסכמים שחתם ליאון עם הסיעות החרדיות, התחייב ראש העירייה לסיעות מרצ, 'מצילים את ירושלים' ו'ירושלים תצליח', כי העירייה תשמור על הסטטוס קוו הקיים וכי היא תשמור על מעמדם של מוסדות החינוך הממלכתיים. בהסכם עם סיעת מרצ מתחייבים הצדדים לשמור על "כיבוד רצונות כלל האוכלוסיות בעיר, ושמירה על חופש הביטוי". עוד נכתב, כי "ראש העירייה וסיעת מרצ רואים חשיבות רבה לקידום הסובלנות בעיר בין תושביה השונים והתנהלות ראויה ומכבדת, הצדדים מכבדים את כל תושבי העיר ללא הבדל גזע, דת, מגדר ונטייה מינית, ומאמינים כי יש לאפשר לכל אדם לנהל את אורח חייו על פי רצונו תוך כיבוד חוקי המדינה".
התעוררות באופוזציה
בליל יום שני, אחרי שהגוש הפלורליסטי התפרק וחברי המועצה יהודה בן יוסף ('ירושלים תצליח') וחביליו נכנסו לקואליציה, ב'התעוררות' הודיעו כי הם הולכים לאופוזיציה. "נצא להיאבק עבור חצי מהעיר ונדאג להאיר את העירייה בפנסים, נילחם בשחיתות, נילחם בפגיעה בציבור הציוני והחרדי ממלכתי. בניגוד למשה ליאון, שנחת מגבעתיים כחלק מקומבינה מכוערת", נמסר אז מהתעוררות. אלא שרגע אחרי שההודעה התקיפה שוגרה, מאחורי הקלעים ניסו ב'התעוררות' לעשות סיבוב פרסה. כמה שעות לאחר מכן כבר ישבו ברקוביץ, עינב בר כהן וראש צוות המו"מ של הסיעה תומר דרור, בלשכת ראש העירייה בקומה השישית בכיכר ספרא, בדרך לחתימת הסכם קואליציוני.
2 צפייה בגלריה
כדורי הרגעה לציבור הפלורליסטי
כדורי הרגעה לציבור הפלורליסטי
כדורי הרגעה לציבור הפלורליסטי
במאמצים להכניס את הסיעה הפלורליסטית לקואליציה לקחו חלק גם חברי המועצה בדימוס רמי לוי, קובי כחלון ויגאל עמדי. אלא שבסופו של דבר השיחות הללו לא צלחו ונכון לכתיבת שורות אלה, בישיבת המועצה הקרובה 'התעוררות' יהיה באופוזיציה. המשמעות? בעיני רבים במערכת הפוליטית המקומית מדובר בהפסד גדול של ברקוביץ, שנכנס למו"מ עם דרישה של שני סגנים וחצי והיה מוכן בסופו של דבר להיכנס אפילו בתמורה לסגן אחד בלבד ועוד אחד ברוטציה.
הישיבה באופוזיציה עלולה לעלות ל'התעוררות' גם בצד הפרסונאלי – על פי גורמים שונים בסיעה אלעד מלכא, מספר 3 ברשימה ואיש ליכוד, כבר פוזל לכיוון משבצת הצעירים ברשימה הארצית לקראת הבחירות ואילו בר כהן, ששימשה כחברת מועצה בחמש השנים האחרונות, לא תסתפק בקדנציה נוספת ללא שדרוג לסגנית ראש העירייה. ימים יגידו לאן מועדות פניה של הסיעה שהיתה הצלחת הבחירות ונמצאת כרגע במצב לא פשוט.
ה-9 באפריל עוד מעט כאן
ולסיום, קצת על הגזרה הארצית - לאורך העשורים האחרונים אגודת ישראל ודגל התורה רצו ברשימת יהדות התורה המשותפת לשתי הסיעות. במערכת הבחירות האחרונה לכנסת ה-20 מי שניהלו את מטה יהדות התורה הם יוסי דייטש ואליעזר ראוכברגר.
לאור תמיכת ראוכברגר בליאון והמחלוקת בין הסיעות, בין השניים שורר קרע ובסיעת דגל התורה גוברות הקריאות לריצה בנפרד גם בבחירות לכנסת. החשש בדגל התורה הוא כי ריצה נפרדת עלולה להשאיר לפחות אחת מהסיעות מחוץ לכנסת. במערכת הבחירות המקומית הלכו בשתי הסיעות ראש בראש, והקרע חדר עמוק כל כך, עד לרמת הפעילים. בשני הצדדים מתקשים לראות את הפעילים המרכזיים מאחדים כוחות. אז מה צפוי לנו? הרכב הרשימה לכנסת יהיה שונה בוודאות, כשהפעם ידה של דגל התורה תהיה על העליונה. באיזה סדר? את זה נדע בקרוב.