2 צפייה בגלריה
האמבולנס הפלסטיני שנכנס לשערי צדק. צילום: שירות מיינט
האמבולנס הפלסטיני שנכנס לשערי צדק. צילום: שירות מיינט
האמבולנס הפלסטיני שנכנס לשערי צדק. צילום: שירות מיינט
מחדל ביטחוני? אמבולנס פלסטיני הנושא לוחית זיהוי שאינה ישראלית נכנס לשטחי מדינת ישראל והכניס חולה לבית חולים בירושלים זאת למרות שנוהלי האבטחה הקפדניים אוסרים על הכנסת אמבולנס עם לוחית זיהוי לבנה.
מתיעוד שהגיע לידי מיינט נראה האמבולנס הפלסטיני דוהר לשטח בית החולים במהירות גבוהה, זאת בלי שנשמע להוראות המאבטח שמוצב בכניסה לבית החולים ומסמן לו לעצור על מנת לעבור בידוק.
חולה בבית החולים שצילם הסרטון מסר: "זה היה נראה חריג ביותר. המאבטח היה המום, לאחר מכן הגיעה מאבטחת מתוך המבנה וצעקה לעברו של המאבטח מדוע פתחו לו את המחסום".
2 צפייה בגלריה
האמבולנס הפלסטיני שנכנס לשערי צדק. צילום: שירות מיינט
האמבולנס הפלסטיני שנכנס לשערי צדק. צילום: שירות מיינט
האמבולנס הפלסטיני שנכנס לשערי צדק. צילום: שירות מיינט
הנהלים הקיימים כיום קובעים כי חולה או פצוע המגיע משטחי הרשות באמצעות צוותי רפואה מקומיים יועבר במחסום לטיפולם של צוותי רפואה ישראליים ולאמבולנס מד"א, נוהל זה לכינוי 'גב אל גב'.
הנהלים המחמירים נקבעו עקב ניסיונות ארגוני הטרור להחדיר אמצעי אמל"ח לאמבולנסים מהשטחים בכדי לבצע פעולות טרור בשטח מדינת ישראל .כך בשנת 2004 סיכלו שירותי הביטחון ניסיון של חמאס להחדיר לישראל ׳אמבולנס תופת׳. המחבלים תכננו לבצע פיגוע תופת באמצעות האמבולנס בלב ירושלים. פיגוע זה נמנע אודות לפעילות מודיעינית של שירות הביטחון.
"המאבטח אפשר לרכב להיכנס ללא בידוק אך דיווח מיידית לכוחות הביטחון"
שערי צדק: "ב-.25.12.18, בשעה 20:30, הגיע אמבולנס עם לוחית זיהוי לבנה לכניסה הצפונית של בית החולים. האמבולנס נסע במהירות עם סירנה מופעלת. המאבטח בכניסה ראה את האמבולנס ואף זיהה פעילות החייאה בתוכו. המאבטח אפשר לרכב להיכנס ללא בידוק אך דיווח מיידית לכוחות הביטחון לבצע בדיקה וסריקת הרכב לפני כניסתו למיון.
"עם הגעת האמבולנס לעמדת המחסום (על הכביש) הוא נבדק ויזואלית ע"י המאבטחת ושוטר נוסף שהיה במקום. הצוות הרפואי של האמבולנס היה בעיצומה של פעולת החייאה והוחלט לאפשר להם להיכנס ללא עיכוב. עם הגעת האמבולנס לעמדת פריקת האלונקה בכניסה למיון, הגיעו מאבטחים נוספים שאימתו שאכן הייתה דחיפות רפואית.
"המטופלת הוכנסה לחדר הטראומה בלווי צמוד ורציף של אנשי הביטחון. במקביל שני מלוויה (בתה ועוד מלווה נוסף) עברו בידוק וזיהוי (היו בעלי ת.ז כחולות).צוות האמבולנס לאחר פריקת המטופלת בכניסה למיון, לווה ע"י אנשי הביטחון אל מחוץ לביה"ח.
"הנהלים היבשים לא מאפשרים הכנסת אמבולנס עם לוחית זיהוי לבנה. עם זאת, היות והיה מדובר באירוע מציל חיים, הופעל שיקול דעת והופעלו מנגנוני אבטחה נוספים טרם כניסתו של האמבולנס לתוך השטח הבנוי של ביה"ח".
"האמבולנסים הפלסטינים נכנסים לאחר בידוק ביטחוני והאישורים הנדרשים"
מהמשטרה נמסר: "משימתם המרכזית של לוחמי מג"ב הפועלים במעברים ובמחסומים הינה הצלת חיים אם בסיכול טרור ואם במתן מענה מהיר ויעיל לכל מקרה שבו ישנה סכנת חיים. דרך מעברי עוטף ירושלים נכנסים כמדי יום פלסטינים לטיפול רפואי מציל חיים בבתי החולים בישראל, כניסה שמתואמת לרוב מול משרד הבריאות ומנהלת התיאום והקישור של המנהל האזרחי.
"כניסתם של החולים מתאפשרת לעיתים תוך העברתם לאמבולנסים ישראלים ובמקרים חריגים בהם הפצוע במצב אנוש מתאפשרת כניסת האמבולנס הפלסטיני לבית החולים שבשטח ישראל. האמבולנסים הפלסטינים נכנסים לאחר בידוק ביטחוני והאישורים הנדרשים תוך ניסיון לצמצמם את משך השהייה במעבר ולאפשר טיפול רפואי מהיר ככל שניתן".