1 צפייה בגלריה
הדקל ליד המזרקה בכיכר | צילום: שלומי כהן
הדקל ליד המזרקה בכיכר | צילום: שלומי כהן
הדקל ליד המזרקה בכיכר | צילום: שלומי כהן
נפרדים מעץ הדקל המפורסם של כיכר פריז: העירייה נאלצה לכרות השבוע עוד עץ דקל ותיק במקום ציבורי - הפעם בכיכר פריז ליד המזרקה. הצעד נעשה לאחר שהוברר כי העץ חולה באופן חסר תקנה ואי אפשר לשקם אותו. החשש העיקרי היה שהעץ יקרוס לתוך הצומת ההומה, כפי שקרה לפני כשנה כשעץ דקל התמוטט במפתיע על תוואי הרכבת הקלה בעיר ורק במזל לא נפגע איש.
רק לפני זמן לא רב נאלצו בעירייה לנסר ולגדוע את כל הדקלים שניטעו בכיכר ספרא בשנת 1993, לאחר בדיקה שגילתה שמצבם אינו טוב. בעקבות זאת עוצבה הכניסה לכיכר מחדש עם פינות ישיבה ופרחים.
המקרה השלישי הידוע של עצים חולים שנגדעו נרשם במדרחוב דורות ראשונים במרכז העיר. שם היה מדובר בדקל שעמד ליד פאב הבירמן שהעירייה החליטה לכרות מחשש שיקרוס פתאום על העוברים ושבים ויסכן את הציבור. דקל נוסף שצמח בסמוך נותר במקומו. גם בגינות ובחצרות פרטיות יש לעירייה סמכות להורות לבעל הנכס לכרות דקל שאובחנה בו מחלה.
מקור המגפה שפוגעת בעצי הדקל במדינה כולה הוא חיפושית טפילה בשם חדקונית הדקל. נקבת החדקונית מטילה ביצים על קליפת העץ, והזחלים שבוקעים מהם חודרים לתוך הגזע, מכרסמים אותו מבפנים ופוגעים ביציבותו. יש טיפולים מונעים שניתן לערוך לעצים בריאים או לעצים שנפגעו רק לאחרונה, אך אם מחלת הדקל מתגלה מאוחר חייבים לכרות אותו. כדי להגן על דקלים אחרים מהדבקה נהוג גם לשרוף את העץ המנוסר ולא לפנותו כגזם.
העירייה: "בדיקת אגרונום גילתה כי העץ חולה וקיימת סכנת קריסה שלו. לכן הוחלט להסירו על מנת למנוע כל סכנה לעוברים ושבים ולמכוניות בכיכר פריז".