1 צפייה בגלריה
אמבולנס איחוד הצלה. צילום: באדיבות הארגון
אמבולנס איחוד הצלה. צילום: באדיבות הארגון
אמבולנס איחוד הצלה. צילום: באדיבות הארגון
זה שנים ארוכות שארגוני ההצלה הגדולים במדינה – 'מגן דוד אדום' ו'איחוד הצלה' נמצאים בסכסוך מתמשך. במסגרתו טוענים אנשי איחוד הצלה כי עמיתיהם במד"א מונעים מהם במכוון מידע אודות קריאות רפואיות ובכך מסכנים את חיי התושבים. במד"א מאשימים דווקא את חברי איחוד הצלה בחוסר האחריות.
לאורך הסכסוך מתווך משרד הבריאות בין הארגונים ולא מכבר השיק מערכת הזנקה ייעודית אשר מאתרת באופן אוטומטי את הכוננים הקרובים ביותר לזירת האירוע ומזניקה אותם. אלא שלא כל הכוננים של איחוד הצלה מחוברים למערכת.
בשל כך הנחה משרד הבריאות את מד"א להמשיך להעביר טלפונית מידע לכונני איחוד הצלה הנמצאים בקרבת מקום האירוע, אשר רובם חוברו למערכת, וזאת בנוסף לכוננים שמוזנקים על ידי האפליקציה של מגן דוד אדום. עוד הנחה משרד הבריאות את מד"א להעביר ישירות לאיחוד הצלה דיווח על כך מקרה של החייאה, אובדן הכרה ותאונה קשה, בנוסף להזנקת כוננים קרובים כמקובל.
מחר (ג') ייצאו מתנדבי איחוד הצלה ייצאו בשיירה מלטרון ויפגינו מול משרד הבריאות בעיר תחת הכותרת: "המונופול של מד"א הורג". חובשים, פראמדיקים ורופאים המתנדבים בארגון יצאו למחות ברחבי העיר. הטענה: מד"א לא מכבד את ההסכם לפיו גם איחוד הצלה יקבלו מידע בזמן אמת על חולים ופצועים הזקוקים לעזרה רפואית שנמצאים בקרבתם ויוכלו להעניק להם טיפול רפואי עד הגעת אמבולנס למקום.
"במקרים רבים נמצאים מתנדבי איחוד הצלה בסמוך לבית או רחוב בו נמצא אדם הזקוק לעזרה רפואית", אמרו השבוע באיחוד הצלה והוסיפו, "כפי שקבע משרד הבריאות, הם מתקשרים למוקד מד"א, מזדהים ומבקשים לקבל את הכתובת המדויקת אך מוקד מד"א מסרב לתת להם את כתובתו של האזרח שזקוק לעזרה רפואית גם אם מדובר באזרח שנמצא בסכנת חיים".
במד"א לעומת זאת טוענים כי טענת איחוד הצלה מקוממת ואינה נכונה וטוב יעשה הארגון אם היה פועל לא מכבר לחבר את כלל הכוננים שלו למערכת הזנקת הכוננים כפי שנדרש ולסיים את התהליך.
מאוחר יותר הערב (ב') נפגשו מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב והנהלת איחוד הצלה, וסוכם על מתווה עבודה שיבטיח יישום מלא של חוזר המנכל בעניין שיתוף פעולה בין מד"א ואיחוד הצלה בהפעלת הכוננים, ויאפשר את יישום עקרונותיו - שליטה מרכזית מחד והזנקה שוויונית לכלל הכוננים, ללא קשר לזהות הארגונית שלהם.
כמו כן, משרד הבריאות ימשיך לעקוב מקרוב אחר אופן יישום החוזר וימנה פיקוח מטעמו על מנת להמשיך בהעצמת מערך רפואת החירום. על פי הנחיית משרד הבריאות מהערב יועבר מלוא המידע למוקד איחוד הצלה על מנת שיוכלו להמשיך ולהציל חיים.