2 צפייה בגלריה
חברים  בעמותה. במרכז: המנכ"ל דווק. מתוך הפייסבוק
חברים  בעמותה. במרכז: המנכ"ל דווק. מתוך הפייסבוק
חברים בעמותה. במרכז: המנכ"ל דווק. מתוך הפייסבוק
עמותת אל־ראזי, שמשרד החינוך קבע שהיא "פועלת באופן חתרני, מתסיס ואף מסית" ונאסר על פעילותה בתוך בתי הספר, קיימה בשבועות האחרונים פעילות חינוכית בבית ספר עירוני במזרח העיר. האבסורד: הפעילות התקיימה בשיתוף ובידיעה של מינהל החינוך העירוני (מנח"י). העירייה: "נבדוק את הפעילות של העמותה". משרד החינוך: "בודקים את המקרה לעומקו". העמותה: "הפעילות נעשתה בשיתוף העירייה ובידיעתה".
"מתסיס ומסית באופן מובהק"
מה עושה איש פת"ח ומנכ"ל עמותה שהוגדרה מתסיסה בבית ספר של עיריית ירושלים? זו בדיוק השאלה שראש מינהל החינוך בעיר, אביב קינן, צריך לשאול את עצמו נוכח הפרסום האחרון של בית הספר 'אלטורי'.
מוסד החינוך במזרח העיר, שנמצא תחת אחריות מלאה של עיריית ירושלים, פירסם לאחרונה פעילות שקיימו תלמידותיו במסגרת תחרות, שבה זכה בית הספר במקום הראשון. הבעיה: באחת התמונות נמצא לא אחר מאשר ג'אמיל דווק, איש הפת"ח ומנכ"ל עמותת 'אל־ראזי'. העמותה עצמה התגאתה בפעילות החינוכית ואישרה את מעורבותה.
הבעיה עולה מעיון במסמכים פנימיים של משרד החינוך, שנחשפים כאן לראשונה. במסמכים אלה הוגדרה העמותה כמתסיסה ומסיתה בידי גור רוזנבלט, מנהל מינהל רישוי, בקרה ואכיפה במשרד. "עמותה הפועלת ככל הנראה, הודות למימון זר - רובו מקטאר", רושם רוזנבלט בסקירה רשמית שערך במזרח העיר, "מארגנת בקרב מוסדות חינוך במזרח ירושלים ובשטחי הרשות הפלסטינית אינספור פעילויות בעלות אופי חתרני, מתסיס ואף מסית באופן מובהק, במסווה של פעילויות חינוך. אגף האכיפה עוקב אחר פעילות העמותה מזה זמן רב. הועברה המלצה למינהל הפדגוגי להורות לכל עמותות החינוך במדינת ישראל שלא לשתף פעולה עם עמותה זו".
המלחמה בהסתה והאבסורד הגדול
בעקבות הדברים הללו משרד החינוך אכן קיבל את ההמלצה והורה לבתי הספר שלא להכניס את העמותה למוסדות החינוך. אולם כאן בדיוק העלילה מסתבכת: למרות ההוראה של משרד החינוך, מתברר כי העמותה קיימה את הפעילות בשיתוף עם מינהל החינוך בעירייה (מנח"י), במסגרת תוכנית שנקראת 'היתרון הירושלמי'.
האבסורד גדול עוד יותר לנוכח מאבקו המתוקשר של ראש העירייה היוצא ניר ברקת והצהרותיו כי יסגור את בתי הספר של אונר"א ויהפוך אותם לעירוניים בעקבות הטענות להסתה במוסדות אלה. חשוב לציין כי תחת ברקת חרת מנח"י על דגלו להכניס את תוכנית הלימודים הישראלית לבתי הספר במזרח העיר ולהוריד את מפלס ההסתה שהיה נהוג בשנים האחרונות, מה שמציב לא מעט סימני שאלה סביב אישור כניסתה של עמותת אל־ראזי לבית ספר עירוני.
בעירייה מנסים לצייר תמונה אחרת וטוענים כי מטרת התוכנית היא "יצירת תשתית וחוויה חינוכית ותרבותית משמעותית באמצעות חשיפה לנכסים התרבותיים הקיימים בעיר ויצירת חיבור בין התלמיד ובית הספר לבין מוסדות התרבות הירושלמיים".
"נבדוק את פעילות העמותה"
הביקורת על המהלך של העירייה לא איחרה לבוא. "בעקבות תחקיר אשר ערך בעבר הארגון שלנו, שבחן את פעילות העמותה בבתי הספר במזרח העיר, העלו הממצאים כי העמותה מתסיסה ומסיתה ופועלת נגד מדינת ישראל", מסר השבוע מאור צמח, יו"ר ארגון 'לך ירושלים' הקורא לאחדותה וריבונותה של מדינת ישראל בירושלים. "בעקבות זאת יצאו המלצות חד־משמעיות מטעם משרד החינוך לבתי הספר שלא לשתף פעולה עם עמותה זו. לא ייתכן שהמלצות אלו לא מומשו בפועל במינהל החינוך ועמותות כמו אל־ראזי ימשיכו לפעול בניגוד להוראות משרד החינוך".
משרד החינוך: "הנושא הובא לידיעתנו ועם קבלת המידע הנושא הועבר לאגף האכיפה במשרד החינוך אשר בודק את המקרה לעומקו ואנו נפעל בהתאם לממצאים".
מנח"י: "תוכנית 'היתרון הירושלמי' מאפשרת לכל תלמיד ותלמידה ירושלמים להיחשף לתוכני תרבות איכותיים במוסדות התרבות הירושלמיים. מנח"י יבדוק בנוגע לפעילות העמותה. מיותר לציין כי העירייה לא תעסיק או תעודד גופים התומכים בהסתה מכל סוג שהוא".
ג'אמיל דווק, מנכ"ל 'אל־ראזי': "הפעילות המדוברת הינה חינוכית ותרבותית, כחלק מפעילות העמותה שרשומה כחוק ברשם העמותות. הפעילות נעשתה במסגרת הפרויקט החינוכי 'היתרון הירושלמי' בשיתוף עם העירייה ובידיעתה, ומעולם לא הובא לידיעתנו האיסור שהוציא משרד החינוך לבתי הספר".