2 צפייה בגלריה
יעל בנימין ז"ל. "דאגה לכולם" 
יעל בנימין ז"ל. "דאגה לכולם" 
יעל בנימין ז"ל. "דאגה לכולם" 
בית משפחת בנימין בשכונת מלחה היה השבוע הומה במיוחד, כשהמונים - קרובים וחברים, הגיעו לנחם את בני המשפחה על מותה של האם יעל בנימין (52) ואשתו של חומי, שנפטרה ממחלת הסרטן. "יעל היתה עמוד התווך של המשפחה", ספדו לה. "היא היתה אצילה, לביאה, אישה של חסד".
"אבא ואימא היו שותפים בכול"
יעל בנימין נולדה בירושלים לפני 52 שנים ברחוב קוסטה ריקה. "היא היתה ילדה שובבה שלא הפסיקה לחייך", סיפרה אחותה הגדולה מוניק אסרף. "מאז ומתמיד היא היתה משמחת אנשים, דואגת שלכולם יהיה טוב. זאת יעל".
חומי, אחת הדמויות המוכרות בעיר, ויעל היו נשואים 35 שנה. הם הכירו בשוק מחנה יהודה כשיעל עוד היתה חיילת, התאהבו והתחתנו. לשניים נולדו ארבעה ילדים - שני, אושרי, מני ובתאל. "אבא ואימא היו שותפים בכול. היא היתה כל עולמו", מספרת הבת שני. "בכל תקופת המחלה הוא דאג לה לכול. הוא הפך עולמות כדי שהיא תקבל את הטיפול הטוב ביותר".
"אין חולה שהצליח לשרוד כמו אימא"
הסרטן התגלה בגופה לפני תשע שנים. "בהתחלה היא לא סיפרה לנו כלום", מוסיפה שני. "היא לא רצתה להכאיב לנו, הילדים, וגם לא לסביבה הקרובה שלה".
הרופאים קבעו כי לא נותר לה זמן רב, אולי שנתיים, אבל יעל היתה דואגת לומר לבני משפחתה כי "את המחלה אני אוכל בלי מלח", הם נזכרים. "אין חולה במחלה כזאת קשה שהצליח לשרוד כמו שאימא שרדה", אומר מני, ובנותיה מוסיפות: "הרופאים הגדירו את המצב שלה 'נס'. האחיות היו נכנסות אליה ויוצאות מחוזקות".
בני המשפחה מספרים כי גם אי אפשר היה לראות עליה את סימני המחלה. "היא תמיד היתה חזקה ושמרה על אופטימיות וחיוך", אומרת בתאל, שהתחתנה רק לפני כשלושה חודשים. "בימים האחרונים שאלו אותי מי היא הקרובה שלי שנפטרה. אף אחד לא האמין שזאת אימא שלי".
2 צפייה בגלריה
חומי. צילום: חיים צח
חומי. צילום: חיים צח
חומי. צילום: חיים צח
בחודשיים האחרונים המצב הידרדר והטיפול ביעל הופסק. "הקמנו בית חולים קטן בבית", מספרת שני. "היא היתה מאושפזת בבית והיינו כל היום סביבה. התחילו לה קשיים בזיכרון". ביום ראשון יעל נפטרה, כשבנותיה ואחותה היו לצידה. "החזקנו לה ידיים והיא התחילה לנשום בכבדות", הן מספרות. "זאת היתה זכות עבורנו להיות לצידה".
הספיקה לחתן שלוש מבנותיה
בשנה האחרונה התחתנו שלושה מילדיה של יעל והיא זכתה להיות בכל החתונות. "היא החזיקה את הבית ואותנו הילדים, יצרה בית חם. כל בעיה שהיתה לנו היא ידעה לפתור", הם מספרים. "כל פעם שהמשפחה נתקלה בבעיה היא פתרה הכול. היא תמיד אמרה את המשפט הנכון. אנחנו תמיד נלך בדרכה ובעצתה הטובה וכך ננציח אותה לעד".
ביום חמישי שעבר, בצעד יוצא דופן, היא זכתה לביקור של בנה אושרי, שמואשם כי ניסה לרצוח בכיר בכנופיה של איציק בר מוחא באפריל האחרון בקרב האלים מול קניון הדר. "היא לא ידעה שאושרי נורה. לא רצינו לספר לה כדי לא להדאיג אותה", מספרים ילדיה. "היא חיכתה לראות אותו".
מאור מהגר, חתנה ובעלה של שני, מרצה את עונשו בכלא על ניסיון לרצח ולא זכה להיפרד מיעל. "אימא דאגה לו במסירות נפש כמו לבנה", מספרת שני.
לקנות ציוד בית ספר לנכדים
אחד המנהגים המפורסמים של יעל היה לקנות לנכדיה את הציוד לבית הספר כדי להכין אותם לשנה החדשה. "השנה היא הספיקה לקנות להם את הציוד כמו תמיד, אך היא כבר לא הגיעה ללוות אותם כמו בכל שנה", מספרת שני. "נראה שהיא חיכתה לראות שהם מתחילים את השנה החדשה ושהם מסודרים".
גם ביום שישי שעבר התעקשה יעל לשבת עם בני המשפחה סביב שולחן השבת ולשמוע את הקידוש. "היא היתה אישה מאמינה ואישה של חסד. היא היתה נרתמת לעזור לכולם בסתר, בלי שכולם יראו", אומרת אחותה מוניק. "'את אחת למיליון', ספד לה הרב ישראל יונה בשבעה, והיא באמת היתה כזאת. היא היתה אומרת לי תמיד: 'אם בורא עולם לא היה יודע שאני יכולה להתמודד עם המחלה הזאת הוא לא היה נותן לי אותה'".