1 צפייה בגלריה
טחנת הרוח בימין משה. צילום: יואב דודקביץ'
טחנת הרוח בימין משה. צילום: יואב דודקביץ'
טחנת הרוח בימין משה. צילום: יואב דודקביץ'
רוח מהפכנית בימין משה: תוכנית חדשה למתחם טחנת הרוח המיתולוגי, אחד מהסמלים המזוהים ביותר עם העיר. זה יתחיל בחדר בריחה וימשיך להיבטים מסחריים נוספים, כמו חנות יין ועסק למכירת מזכרות.
מנערים את האבק
אזור טחנת הרוח בימין משה נתפס בעיקר כמקום נדוש לצילומים של חתנים וכלות וכנקודת תצפית לתיירים. אבל אל תחפשו שם ירושלמים - הם פשוט לא מוצאים עניין במקום ופוקדים אותו רק לעיתים רחוקות. בקרן ירושלים, האחראית על תחזוקת המתחם המפורסם, החליטו עכשיו לנער את האבק מאבני האתר ולעשות ממנו אטרקציה צעירה ועדכנית, עם חדר הבריחה הראשון בארץ שיפעל במרחב פתוח וייקרא 'הסודות של מוניטפיורי'. כמו כן יהיו במקום חנות יינות של יקבי ירושלים שתקיים סדנאות וטעימות יין, חנות מזכרות, קפה, סיורי סגוויי וסיורים תיאטרליים.
לצורך מימון המיזם וקידומו צירפה אליה קרן ירושלים את הרשות לפיתוח ירושלים (הרל"י), המשרד לירושלים ומורשת והעירייה. לאחרונה נערך מכרז לבחירת מפיק שיפעיל את המתחם, ויש כבר זוכה: חברת 'zuzu תיירות' בבעלות יוסי גרייבר ויובל קליין. החברה מתמחה ביזמות תוכן ובתיירות אורבנית, ומפעילה בין השאר מתחמי רכיבה על סגוויי.
המבקרים שיגיעו למתחם המחודש יוכלו ליהנות משלל פעילויות, אירועים מיוחדים שיתקיימו שם באופן קבוע וירידים. כמו כן יתקיימו במקום פעילויות לכל המשפחה כך שקהל היעד כולל גם ירושלמים וגם תיירים מישראל ומחו"ל.
המתחם יפעל כיחידה אחת תחת ניהול משותף מבחינת המינהלה והתכנים, כפי שנעשה כיום לדוגמה במתחם התחנה הראשונה. מבקרים שיגיעו למקום יוכלו להיכנס ללא תשלום לטחנת הרוח עצמה, שתיפתח בשעות פעילות קבועות, ולצפות בסרט על ההיסטוריה של המתחם. מעבר לכך יתקיימו גם הדרכות לקהל הרחב ופעילויות שונות שיותאמו למגוון סוגי האוכלוסייה והמגזרים החיים בעיר וגם לתיירים.
מנכ"לית קרן ירושלים ענת צור: "מטרת המיזם החדש היא להפוך את טחנת הרוח לאטרקציה תיירותית חדשה בעיר, הן כאתר מורשת וחינוך והן כמרכז מעניין לבילוי בדומה לטחנות רוח בהולנד. שיתוף הפעולה בין המגזר הציבורי, הפילנתרופיה והמגזר הפרטי הוא מודל להצלחה להפיכת המקום למרכז תיירות שוקק ומצליח, צמוד למשכנות שאננים שפועל כיום כמרכז תרבות ורוח".
טחנת הרוח שנבנתה לפני כ־150 שנה ביוזמתו של הנדבן משה מונטיפיורי, עברה לפני כשש שנים שימור ושחזור היסטורי בזכות תרומה של ארגון 'נוצרים למען ישראל־הולנד'. השחזור נעשה בסיוע מומחים בינלאומיים מאנגליה ומהולנד שבנו מחדש את כנפי הטחנה בדומה למתכונתן המקורית ואף הציבו מנגנון הפעלה דומה לזה שפעל במקום במאה ה־19.
במהלך טקס הפתיחה המחודשת אף הצליחו לטחון במקום קמח כפי שעשו המתיישבים היהודים הראשונים מחוץ לחומות. עכשיו, במסגרת היוזמה המחודשת, תופעל הטחנה שוב מדי יום בשעות קבועות על ידי המנגנון המסורתי ובאמצעות הרוח, כחלק חווייתי משלים לאווירה במרחב הציבורי.