3 צפייה בגלריה
ניסו שחם בבית המשפט. צילום: מוטי קמחי
ניסו שחם בבית המשפט. צילום: מוטי קמחי
ניסו שחם בבית המשפט. צילום: מוטי קמחי
בית המשפט המחוזי בתל אביב הרשיע הבוקר (ג') את מפקד מחוז ירושלים לשעבר במשטרה, ניצב בדימוס ניסו שחם במעשה מגונה וזיכה אותו משאר האישומים.
שחם הואשם בעבירות של מרמה והפרת אמונים, מעשים מגונים והטרדה מינית של שמונה שוטרות זוטרות.
בהכרעת הדין נכתב: "'פרשת ניסו שחם' החלה בחשד לביצוע סדרתי של עבירות מין על ידי ניצב במשטרה, וסוקרה בהתאם, אלא שעם התקדמות החקירה, ולאחר שנחקרו השוטרות המופיעות בכתב האישום ואחרות, התברר כי התמונה הראייתית שונה לחלוטין, וכי 'המימד של כפייה מינית' במעשיו של הנאשם לא תופס מקום מרכזי כלל ועיקר – לא ברמת ההיקף, ובוודאי שלא ברמת החומה במדרג עבירות המין".
3 צפייה בגלריה
שחם ובני משפחתו. צילום: ליהי שי שקלרניק
שחם ובני משפחתו. צילום: ליהי שי שקלרניק
שחם ובני משפחתו. צילום: ליהי שי שקלרניק
אופן חקירת השוטרות: "חציית גבולות"
ביחס להתנהלות מח"ש נכתב בהכרעת הדין: "מצאה התביעה 'לצבוע' את תיאור העובדות בכתב האישום, ועשתה כן בעוצמה גבוהה יותר אף בסיכומיה, ב'צבעי מרות, מין וניצול', אלא שצבעים אלה אינם תואמים את זירת המחלוקת המשפטית ששורטטה על ידי אותה תביעה ממש בכתב האישום". באשר לאופן שבו נחקרו השוטרות נכתב: "דרך אשר היה בה, לעיתים, משום חציית גבולות ונקיטה בגישה פולשנית-מציצנית מוגזמת, ודומה כי אף גורמי התביעה נטו להסכים לכך, גם אם באופן חלקי".
עו"ד רונן יצחק מהמחלקה לחקירות שוטרים מסר: "במהלך שירותו כקצין בכיר במשטרת ישראל, שחם יצר קשרים אינטימיים, בעלי אופי מיני עם שוטרות צעירות, על פי רוב בדרגות נמוכות בתפקידים זוטרים ובפער גילאים משמעותי ממנו, שהיו כפופות אליו. למרות קשרים אלה, הוא לא נמנע מקבלת החלטות בעניינן. הפרקליטות תלמד את הכרעת הדין ותשקול צעדיה בהתאם".
"הר הוליד עכבר"
שחם אמר לאחר הכרעת הדין: "מה שנאמר הר הוליד עכבר. אמשיך להילחם, שש שנים של אישומים הזוים".
"אחרי מספר שנים, ההליך הסתיים בזיכוי רחב וגורף", אמר סנגורו של ניסו שחם, עו"ד בעז בן צור יחד עם עורכי הדין דקלה סירקיס ועודד גזית בתום הכרעת הדין, "התיק התחיל בתיק חמור של עבירות מין והוא עבר תפנית במהלך החקירות והסתבר כי אין עבירות מין בנמצא. נזכיר שמדברים על קשרים אינטימיים שנוהלו ולא חצו רף פלילי. ההליך של ניסו שחם לא היה אמור להיות מוגש כתיק פלילי. נותרנו עם דבר אחד - נשיקה. אנחנו נבחן את הדברים ונבקש מבית המשפט להורות על אי הרשעה בגלל נסיבות המקרה".
החקירה נפתחה במח"ש עוד ב-2012. בתחילה שחם הושעה מתפקידו ובעקבות כתב האישום שהוגש נגדו הוא פוטר מהמשטרה.
כתב האישום תיאר כיצד במהלך שירותו כקצין בכיר במשטרה בתפקידים פיקודיים בכירים, יצר ניצב שחם קשרים אינטימיים, בעלי אופי מיני, עם שוטרות צעירות, על פי רוב בדרגות נמוכות, בתפקידים זוטרים ופער גילאים משמעותי ממנו, שהיו כפופות אליו, וזאת בניגוד לחובות ולכללים החלים עליו כעובד ציבור וקצין משטרה בכיר.
3 צפייה בגלריה
ניצב ניסו שחם. צילום: מוטי קמחי
ניצב ניסו שחם. צילום: מוטי קמחי
ניצב ניסו שחם. צילום: מוטי קמחי
למרות זאת, הוא לא נמנע מלקבל החלטות בעניינן של אותן שוטרות, תוך שהוא מצוי בניגוד עניינים ותלוי בהן לשמירת סוד היחסים.
בנוסף, פירט כתב האישום עבירות נוספות של מעשה מגונה בשוטרת, בלא הסכמתה, הטרדה מינית של שוטרת אחרת תוך ניצול מרות וביצוע מעשה מגונה בשוטרת נוספת תוך ניצול מרות. במהלך המשפט הפרקליטות הציעה לו הסדר טיעון, שבמסגרתו יודה בהפרת אמונים בלבד, אך הוא סירב להצעה.