תביעת ענק נגד סיטיפס: תושבי שכונת שועפאט הגישו לאחרונה לבית המשפט המחוזי בירושלים בקשה לתביעה ייצוגית מלווה בצו עשה נגד חברת 'סיטיפס' המפעילה את הרכבת הקלה בירושלים וחברת 'קונקט ירושלים' בסך 311 מיליון שקלים. הסיבה: הן אינן דואגות להתקנת תחנות נוסעים חדשות בשכונה ועל היעדר מתקנים לרכישת כרטיסי נסיעה ברכבת הקלה.
מאז חטיפתו ורציחתו של הנער אבו חדיר טוענים התושבים, המונים יותר מ-30 אלף, התפרעו קיצוניים בשכונה והסבו נזקים כבדים לרכוש במרחב הציבורי. לאחר אותם אירועים, טוענים התושבים כי סיטיפס לא טרחה לתקן את המפגעים והשבת הציוד שנפגע.
"חרף העובדה כי מאותו אירוע ועד היום חלפו קרוב לארבע שנים, לא פעלו הנתבעות לתיקון התחנות וזאת כאקט של הענשה קולקטיבית של כלל הציבור אשר מתגורר בשכונת שועפאט ובשכונות הנוספות", נכתב בתביעה.
בכתב התביעה מציינים התושבים את הנחיצות בשימוש ברכבת לאור העובדה כי באזור זה מערך התחבורה הציבורי אינו מפותח ויש מחסור בתחנות אוטובוס של חברת אגד או קווים. בשל המצב התחבורתי הוקם מערך חלופי שסובל מקשיים ומרמת שירות ירודה.
לטענתם, החברות הציעו לתושבים לאחרונה חלופה לרכישת כרטיסים מנייר. לפי אותה חלופה על התושבים המעוניינים לרכוש כרטיסי נסיעה להיכנס לשני מרכולים ומשם לרכוש את כרטיסי הנסיעה.
התושבים מציינים כי מדובר בחלופה שאינה רלוונטית וליתרון זמני מאחר ששעות הפתיחה של החנויות מוגבלות. בחגים המציינים אותם המוסלמים החנויות יהיו סגורות והתושבים לא יוכלו לקנות כרטיסים, אך הרכבת הקלה תמשיך לפעול כסדרה. עוד טוענים התושבים כי אחת החנויות מרוחקות מתחנת הרכבת, ואין בתחנות סככות כפי שיש בשאר התחנות ואין מידע על זמני הגעת הרכבת.
"הנתבעות הפרו הפרה ממושכת ובוטה את תנאיי רישיון הפעלת הרכבת הקלה והזיכיון״, לשון התביעה.
כעת, תושבי השכונה דורשים באמצעות עו״ד סאלח דיואני מסיטיפס וחברת קונקט פיצוי בגין הנזקים שלטענתם נגרמו להם והוצאת צו עשה אשר יחייבן להעמיד לרשות התושבים תחנות העומדות בסטנדרטים ובתנאי ההופעה והזיכיון.
סיטיפס: "טרם קיבלנו את התביעה ונגיב עליה בבית המשפט. בנוגע לפגיעה בתחנות הרכבת הקלה בשועפאט, במהלך האירועים האלימים בשועפאט ביולי 2014 החריבו פורעים את תחנות הרכבת הקלה בשכונה על כל הציוד שבהן כולל תשתיות הרכבת, סככות, מכונות הכרטיסים והספסלים. עלות הנזקים הגיעה לכ-12 מיליון שקלים. עם סיום האירועים פעלנו להשיב את השירות בהקדם האפשרי לטובת תושבי השכונות והצלחנו בכך. לאחר מכן נעשו ניסיונות חוזרים ונשנים לתיקון חלק מהנזקים אך פורעים המשיכו לפגוע ברכוש החדש שהותקן.
"מאז האירועים אנו עושים ככל שביכולתנו על מנת לקדם תהליכים מול המדינה ומס רכוש, ובמטרה לסיים את השיפוצים הנדרשים במהירות מרבית לרווחת התושבים.
"חשוב להדגיש כי מאז האירועים אנו מקיימים הסדרים עם עסקים הפועלים בסמוך לשתי התחנות הרלוונטיות אשר מוכרים כרטיסי נסיעה לרכבת הקלה. מעבר לזאת קיימנו מספר פעמים מבצעים מיוחדים שכללו דוכנים מאוישים להנפקה של כרטיסי רב קו עבור התושבים בשכונות שועפאט ובית חנינא, מבצעים שכמובן גם פורסמו טרם התחילו על מנת שהתושבים יוכלו להיערך ולהגיע למקום ההנפקה".
"בנוסף, כל נוסע יכול כמובן להטעין את כרטיס הרב קו שברשותו בשאר תחנות הרכבת הקלה, באוטובוסים, במתקני הטענה הפרוסים בעיר ובמרכז השירות של הרכבת הקלה".