1 צפייה בגלריה
רחוב המלך ג׳ורג׳. צילום: רועי אלמן
רחוב המלך ג׳ורג׳. צילום: רועי אלמן
רחוב המלך ג׳ורג׳. צילום: רועי אלמן
יוזמה חדשה: להחליף את שמו של רחוב המלך ג'ורג' במרכז העיר לשם ישראלי. לוועדת השמות העירונית הגיעה בקשה מנומקת להסב את שם הרחוב המרכזי לשם ישראלי יותר. הפונים תולים את הצעתם ביחסו הלא חיובי במיוחד של המלך הבריטי ליהודים, וגם ברצונם לעברת את שמות הרחובות בעיר, ובמיוחד רחוב מרכזי כל כך.
הרחוב, שנחנך בתקופת המנדט הבריטי ב־1924, היה במקור ארוך יותר והגיע עד צומת גן הפעמון. עם קום המדינה נגזר ממנו קטע הרחוב הארוך שבין כיכר צרפת לצומת גן הפעמון ושמו שונה לרחוב קרן היסוד. בתחילת שנת 1948 הסירו אנשי מחתרת האצ"ל בצעד מחאתי את שלטי הרחוב והסבו את שמו בצורה פיראטית לרחוב המלך דוד. אולם זמן קצר אחרי קום המדינה העבירה ממשלת בריטניה בקשה רשמית לממשלת ישראל להשיב את המצב לקדמותו והרחוב קיבל בחזרה את שמו המקורי.
גם ביפו ובחיפה, אגב, היו רחובות על שמו של המלך ג'ורג' החמישי, ושמם הוחלף כבר לפני שנים רבות. ביפו הוסב שם הרחוב לשדרות ירושלים, ובחיפה הוא נקרא כיום 'שדרות המגינים'. למעשה רק בירושלים ובתל אביב - שתי הערים הגדולות במדינה - נותר השם שקבעו הבריטים עוד בתקופת המנדט.
סגנית ראש העירייה, יעל ענתבי, שעומדת בראש הוועדה לקביעת שמות בעירייה, מתנגדת ליוזמה וטוענת כי המדיניות של הוועדה שבראשה היא עומדת היא לא להסב שמות קיימים: "עם כל ההבנה שיש לי לטענות שהועלו, אם נתחיל לעשות צדק היסטורי לא יהיה לזה סוף. גם גולדה מאיר אמרה בזמנו על הפנתרים השחורים שהם 'לא נחמדים', אבל זה לא מצדיק שנבטל את הנצחתה בעיר. בירושלים, בניגוד לערים אחרות בארץ, יש תהליך מובנה למתן שמות, יש ועדות מקצועיות שדנות בכל הצעה וכל שם רחוב נבדק בקפידה".