1 צפייה בגלריה
הרכבת הקלה. צילום: אדווה חולי
הרכבת הקלה. צילום: אדווה חולי
הרכבת הקלה. צילום: אדווה חולי
״אני באמת לא יודעת איזה סיפור סיפרת לעצמך כדי לתת לגיטימציה למעשה כזה שפל ומרתיח מה חשבת לעצמך? רציתי להקים קול זעקה אבל פשוט לא הייתי מסוגלת, התביישתי. כנראה שעדיין לא קיים משהו שיכול להכין אותך לרגע שבו הגוף שלך הופך להפקר", כתבה קוסשווילי.
לאלו שמפנים אצבע מאשימה למוטרדות בתגובות קוסשווילי אומרת בשיחה עם מיינט ירושלים: "חשוב לי להדגיש שאי אפשר להאשים את הקורבן במצבים כאלה. זו סיטואציה משתקת וזה קורה כל כך מהר לפעמים שאין זמן לעכל ולהגיב, וגם אם כן להפנות אצבע מאשימה למוטרדת זה לא משהו שיועיל בצורה כלשהי. זה רק מגביר את תחושת הבושה ורגשות האשמה בצורה אבסורדית, כי למעשה המטריד הוא היחיד שצריך להרגיש אותן. כתבתי את הפוסט גם כדי שבנות שעברו דברים כאלה ירגישו יותר פתוחות לדבר ולשתף את מה שחוו ואולי בסופו של דבר זה מה שיוביל אותן להתלונן".
האם פנית למשטרה? "כרגע לא. פנה אליי איש ביטחון של הרכבת הקלה (מטעם העירייה) בעקבות הפוסט. במידה ויהיו ממצאים אגיש תלונה".
קוסשווילי פונה לציבור הנשים המשתמש בתחבורה הציבורית ומבקשת מהן לפעול בדרך שונה ממנה, להיות אסרטיביות ולצלם את המטריד, לפנות למשטרה ולהגיש תלונה.
לאחרונה החליטה חברת אגד לתלות בסמוך לנהג שלטים בולטים המסבירים לנוסעים שנפגעו מינית במהלך הנסיעה באיזה צורה לפעול ומנחים אותם לפנות לעמדת הנהג. האחרון מחויב מיידית להוביל את האוטובוס לתחנת המשטרה הקרובה לצורך הגשת תלונה וזאת אם אין איש חוק בקרבת המקום בו נעברה העברה. לעומתה, סיטיפס לא תלתה שלטים בקרונות הרכבת על מנת למנוע את גל ההטרדות המיניות שקיים בתחבורה הציבורית, דבר המקשה על המוטרדים לדעת באיזה צורה רשמית עליהם לפעול.
סיטיפס: "אנו מגנים כל אלימות פיזית, מינית ומילולית באשר היא. לצערנו, הטרדות מיניות מתרחשות בכל מקום כולל בתחבורה הציבורית ויש להילחם בכך באופן נחרץ. ברכבת הקלה, להבדיל מאוטובוסים, אין קשר ישיר עם הנהג או אפשרות לסגור את הדלתות.
"אנו מאמינים כי הדרך הטובה ביותר להלחם במקרה של הטרדה מינית בתחבורה הציבורית היא ע"י הגשת תלונה במשטרה כדי שהגורמים המוסמכים לכך יטפלו באירועים מסוג זה בכלים העומדים לרשותם עפ"י חוק. בכדי להעלות את המודעות לנושא ולמגר את המקרים, שוחחנו ונפגשנו עם העירייה והמשטרה, במטרה לייצר הרתעה אפקטיבית. הצענו לצאת בקמפיין הסברה של התחבורה הציבורית בו יתלו שלטים בכל התחבורה הציבורית בעיר המעודדים הגשת תלונה מיידית במשטרה כפי שנעשה במקומות אחרים בעולם בהצלחה. חשוב שמי שיוביל קמפיין שכזה יהיו גורמי המדינה שלהם גם סמכות האכיפה בנושא. בהתאם לכך, העברנו גם את הצעותינו.
בנוסף, אנו לוקחים חלק בצוותי עבודה משותפים הכוללים את גורמי המשטרה, העירייה ועיר ללא אלימות בכדי לבחון אפשרויות התמודדות עם הנושא. בהמשך לחקיקה החדשה של המשרד לביטחון פנים, הורחבה סמכותם של מאבטחים במקומות ציבוריים לטיפול גם במקרים מסוג זה, וכך גם בהתאם בנוגע למאבטחי הרכבת הקלה שמטעם העירייה".