1 צפייה בגלריה
מוזיאון אסירי המחתרות. צילום: שלומי כהן
מוזיאון אסירי המחתרות. צילום: שלומי כהן
מוזיאון אסירי המחתרות. צילום: שלומי כהן
תושבי הבירה לא שותקים: כאלף איש חתמו על עצומה המתנגדת להעברת תחנת גל"צ לשטח מוזיאון אסירי המחתרות ולצמצומו. המוזיאון הממוקם במגרש הרוסים בעיר מוגדר גם כמבנה לשימור של משרד הביטחון.
"נודע לאחרונה כי בכוונת משרד הביטחון לשכן את משרדי גל"צ במוזיאון אסירי המחתרות בירושלים ואת המוזיאון לצמצם לשני חדרים בלבד. חשוב להגיד: צמצום משמעותו למעשה סגירת המוזיאון, שכן לרוב מגיעים בתי ספר למקום בקבוצה של כמה כיתות ומספר תלמידים רב. גם מבקרים המגיעים ביחידות או בקבוצה קטנה חווייתם תיפגע, כך אנו מאמינים", כך כתבו בעצומה.
אחד התושבים שחתם על העצומה, אביחי ברג רשם פוסט בו צוין כי משמעות הדבר היא פגיעה באתר מורשת היסטורי חשוב. "אנשי המחתרות עשו כמה דברים בשבילינו, ומן הראוי שנחנך את הדור הבא על מורשתם של לוחמי הגנה אצ"ל ולחי".
מנהל המועצה לשימור אתרים בירושלים, איציק שוויקי הביע תמיהה מהתכנית וחשש מצמצום שטח המוזיאון: "גלי צה"ל צריכה להיות במקום ראוי יותר מאשר בשטח מוזיאון היסטורי כזה. אני בטוח שלא חסרים בניינים מודרניים שאפשר לשכן בהם את תחנת הרדיו וזו תהיה בכייה לדורות אם המוזיאון יצומצם. במידה ויעשו דבר כזה מדובר בפגיעה בערכו של אתר היסטורי חשוב".
יש לציין כי מוזיאון אסירי המחתרות שוכן במבנה שנבנה בשנות ה-60 ושימש תחילה כאכסניית נוער של הצליינות הרוסית. בתקופת המנדט הבריטי המקום הפך לבית סוהר מרכזי, אליו הובאו אסירים פליליים ובנוסף אליהם גם מאות לוחמי המחתרות היהודיות: ההגנה, אצ"ל ולח"י. המקום שנכבש בידי ישראל במלחמת העצמאות שימש לאחר מכן לצרכים אזרחיים שונים, כגון: מחסנים לסוכנות היהודית. בשנות ה-90 המבנה שומר ושוחזר בית הכלא. מאז המקום מהווה מוזיאון שמתאר את סיפורם של אסירי המחתרות ששהו בו.
במשרד הביטחון מאשרים כי נבחנת תכנית להעביר את תחנת הרדיו לשטח המוזיאון, אבל עם זאת ממהרים להרגיע ומסבירים כי התכנית לא תבוא על חשבון פגיעה בפעילות האתר: "אין בכוונת משרד הביטחון לצמצם את שטחי מוזיאון אסירי המחתרות בירושלים לטובת הקמת מחסנים. להיפך. אנו בעיצומה של תכנית לשדרוג המוזיאון וחידוש התצוגה בו. זאת מתוך כבוד והערכה למורשתם של אסירי המחתרות ותרומתם הגדולה במאבק להקמת המדינה.
"באשר לתכנית להעברת גלי צה"ל לירושלים, בהמשך להנחיית שר הביטחון, המשרד בוחן את ההיתכנות להעביר את התחנה אל שטח המוזיאון, שהינו מבנה ואתר לשימור, באופן כזה שלא יפגע בייעודו ובמורשתו ההיסטורית של המוזיאון".