העימותים סביב החלטת הממשלה להכשיר רחבת תפילה מעורבת בכותל עלו בשבוע שעבר מדרגה: מתפללים חרדים כמעט פוצצו אירוע בת מצווה לכבוד אשירה, אחייניתה של הקומיקאית שרה סילברמן ובתה של הרבה הרפורמית סוזן סילברמן, שנערך בכותל.
הלל סילברמן: לוחמת עם טלית בת 17
האירוע התרחש ביום שישי האחרון, כשתפילת ראש חודש הפכה לזירת התגוששות. 80 מנשות הכותל, שהגיעו לתפילת שחרית כשהן מצוידות בספר תורה שהבריחו פנימה בחשאי כדי לקרוא בו, נתקלו במחאת מתפללים חרדים, שיידו לעברן אשפה והשליכו עליהן סידור תפילה.
במהלך התפילה ערכו נשות הכותל טקס עלייה לתורה ובת מצווה לסילברמן, בעוד המתפללים החרדים צועקים, מקללים ומשליכים לעברן אשפה. בהמשך הצטרפו מתפללות חרדיות שקראו לעברן כינויי גנאי.
לדברי סילברמן: "יש אבסורדים מסוימים שאת צריכה ליצור במוחך כדי לשמוח בתנאים שבהם חגגנו בת מצווה בעזרת הנשים בכותל. אחד, כי מדובר במאבק בין היהודים על קריאה בתורה במקום הקדוש ביותר במדינה היהודית (נאלצנו להכניס ספר תורה בהיחבא).
"בנוסף, הקללות שספגנו (אתן זונות, נוצריות, פועלות להשמדת העם היהודי, מעליבות את אלוהים), הרעשים (משרוקיות, צעקות מכוונות כדי להאפיל על המזמורים שלנו) והמחוות (נפנוף ידיים באוויר, סיבוב אצבע ליד המצח כדי לציין 'אתן משוגעות').
"אבל ברגע שאת מגדירה מקום נפרד בלבך לכאב הזה את מרשה לעצמך לשמוח. בכיתי מהתרגשות לראות את החיוך המואר של אשירה כאשר היא קראה מן התורה".
הרחבה לוהטת התגרה האלימה שהתפתחה בין הצדדים הביאה להתערבות סדרני הכותל והמשטרה. בהמשך פרסם רב הכותל שמואל רבינוביץ' הודעת גינוי לנשות הכותל, שאותן האשים בפרובוקציות ובהפרת ההסכם שנחתם מול היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט.
"מעשה זה מעיד שוב ושוב על כך שמטרתן הינה אך ורק פרובוקציה והתרסה, מדון ומריבה וחילול הקודש", טען רבינוביץ'. מנגד, בנשות הכותל טענו שלא הפרו את ההסכם. לדבריהן, כל עוד רחבת התפילה העתידית לא תוכשר במלואה הן יוכלו להמשיך להתפלל כמנהגן בעזרת הנשים בכותל.
רפורמיות בתחפושת על פי התוכנית המקורית שאושרה בישיבת ממשלה לפני כחודש, שרת המשפטים והשר לשירותי דת אמורים לחתום בתוך 60 יום על תקנות שיאפשרו להתחיל לבנות את רחבת התפילה העתידית - אך בעקבות מחאת רבנים חרדים, בהובלת רב העיר שלמה עמאר, החרדים חזרו בהם מהסכמתם.
מאז הגיעו למתחם רבים מנציגי החרדים ובחנו מקרוב את שטח התפילה המיועד לרפורמים, לנשות הכותל ולתפילה מעורבת. בין המבקרים היה גם השר לשירותי דת דוד אזולאי, שהודיע כי יימנע מלחתום על יישום החלטות הממשלה אם מרבית הרבנים החרדים לא יביעו הסכמה לכך.
מאוחר יותר דרש ממלא מקום ראש העירייה דב קלמנוביץ' מהתביעה העירונית לאסור את השימוש במתחם התפילה ולהוציא ארונות תפילה וספרי תורה של התנועה הרפורמית, שהוצבו כחלק משירות שהתנועה המסורתית מספקת בשנים האחרונות למבקשים להתפלל בקשת רובינסון. במכתב ששלח קלמנוביץ' ללשכת היועץ המשפטי בעירייה ולתובע העירוני הוא דרש לאסור קיום של טקסי תפילה ואירועים בשטח, שלטענתו לא קיבל אישור לשימוש חורג.
לדבריו, השטח מיועד לארכיאולוגיה ותיירות ולא לסביבת תפילה, בית כנסת או כל פעילות פולחנית אחרת. "כל עוד אין היתר לפולחן ותפילה ברחבה זו, חריגה מהיתר זה מהווה עבירה על החוק", טען קלמנוביץ'. "עיריית ירושלים שומרת חוק ואל לנו להתעלם מעבירות בנייה ומהתעלמות בוטה מהגדרת שטחים שהמחוקק קבע".
מצד שני, נשות הכותל התבצרו בעמדתן והודיעו שבכוונתן להמשיך בתפילות על טהרת הנשים במקום התפילה הנוכחי - בעזרת הנשים. בתגובה פנה רב הכותל לשר לשירותי דת בבקשה לנסח מחדש את תקנון התפילה בכותל ולאסור על הנשים לקיים את מה שהוא מכנה "טקסים בניגוד למסורת ישראל".
רבינוביץ' טען כי בלי קשר ליישום מתווה רחבת קשת רובינסון, יש צורך חיוני לשנות את ניסוח תקנות השמירה על המקומות הקדושים באופן שהמתפללים בכותל המערבי יחויבו להישמע להוראות הרבנות הראשית, דבר שיימנע מנשות הכותל להתפלל כרצונן.
ביום שישי הבא צפוי הקרב בין הצדדים לקבל תפנית משעשעת, כשנשות הכותל מתכוונות להגיע לתפילת פורים וקריאת מגילה כשהן מחופשות, מה שיקשה על המתפללים החרדים לזהותן ואולי כך הן יוכלו לקיים את הטקס כאמונתן.