הבקשה שהדהימה את העירייה: בסוף השבוע שעבר הופתעו ראש העירייה ואנשי כיכר ספרא כאשר אל שולחנם הגיעה דרישה מנציגי הצבא להעתיק מיידית את אתר הגיוס מגבעת התחמושת למתחם הארנה בשכונת מלחה.
מי מחק את גבעת התחמושת מהההזמנה לאירוע החרדי? ומי דורשים להוציא את החיילות ממרכז הגיוס בירושלים?
גורמי הצבא הסבירו כי בגלל המצב הביטחוני הרגיש ועקב לחצים של הורים וקרובי משפחה, שחוששים נוכח מיקומו של אתר הגיוס, הוחלט להעביר את המתגייסים למערב העיר. בעירייה הסבירו כי מדובר באתר בעל ערך עצום לירושלים, הבטיחו לתגבר את האבטחה וסיכלו את תוכנית הצבא.
בשנים האחרונות מגיעים לאתר ההנצחה הממלכתי בגבעת התחמושת אלפי צעירים מירושלים, גוש עציון, מטה בנימין ומטה יהודה כדי להתגייס לצה"ל ולהתחיל את שרשרת החיול. לאחר סיור באתר וקבלת הסברים על הקרבות שהתקיימו במקום במהלך מלחמת ששת הימים עולים המיועדים לגיוס על אוטובוסים שלוקחים אותם לבסיס תל השומר להמשך הליך החיול.
לפני מספר שנים הוחלט בצבא לקיים את יום הגיוס בגבעת התחמושת בעיקר בשל סמליות המקום. במהלך הקרב על הגבעה נפלו 24 לוחמים והקרב והאתר הפכו לסמל לגבורה ולנחישות. הקרב איפשר את הפריצה לעיר העתיקה, החיבור להר הצופים ושחרור הכותל. במרכז הגבעה מוזיאון שנבנה על הבונקר הירדני, שמספר את סיפורי המערכה על ירושלים.
את המתגייסים החדשים מקבלים לוחמים ותיקים שהשתתפו בקרבות לשחרור ירושלים ומספרים על מה שהתרחש במקום. אלא שלנוכח המצב הביטחוני והעובדה שהגבעה נמצאת על הציר שבו התרחשו בתקופה האחרונה פיגועי דריסה רבים, החליטו בצבא לפנות לעירייה ולהעלות את האפשרות לשנות את המקום שבו מתנהל יום הגיוס.
בשבוע שעבר הופתעו בעירייה כאשר התבקשו על ידי הצבא לזנוח את המסורת של גיוס חיילים בגבעת התחמושת ובמקום זאת להשתמש במתחם הארנה, שנמצא בשכונת מלחה. הבקשה הגיעה ללשכתו של ראש העירייה ניר ברקת והוא הטיל על סגנו מאיר תורג'מן לטפל בנושא. תורג'מן טוען כי לא הסתיר את תדהמתו מהבקשה של הצבא. "החלטתי שאעשה ככל יכולתי לסכל את התוכנית ולשכנע את גורמי הצבא כי מדובר בבקשה שהיא כולה טעות", הוא אומר. "בסופו של דבר הצלחנו לשכנע את הצבא כי האמצעים הנוספים שיותקנו במקום ייתנו מענה איכותי למי שהיה מודאג".
"תדהמה עצומה" בסוף השבוע שעבר התקיימה פגישה עם נציגי הצבא שאליה הוזמנו כל גורמי המקצוע האמונים על אזור גבעת התחמושת, ולאחר מכן התקיים סיור באתר. גורמי העירייה שכנעו את נציגי הצבא כי מדובר באתר בעל חשיבות היסטורית וערך עצום לירושלים והבהירו כי העירייה איננה מתכוונת להסכים להעתקת מקום הגיוס.
בעירייה הבטיחו כי יתקינו אמצעי ביטחון נוספים במתחם, כמו מעקה ביטחון על המדרכות ומחסומים נוספים סביב האתר ובסמוך אליו כדי למנוע פיגועים.
יו"ר הוועד המנהל של גבעת התחמושת, מנחם לנדאו, מאשר כי היתה פנייה של הצבא להעתיק את מקום הגיוס של המתחיילים מגבעת התחמושת למקום אחר. "הופתענו מעצם הבקשה וקיבלנו זאת בתדהמה עצומה", אמר השבוע. "מדובר באתר סגור ומאובטח, וגם מגרש החניה שצמוד לאתר מאובטח לחלוטין. אני שמח שבעירייה הבינו כי מדובר בבקשה שחייבים להסיר מסדר היום".
העירייה: "ראש העירייה פועל מול שר הביטחון ולשכת ראש הממשלה להשארת הגיוסים בגבעת התחמושת".
צה"ל: "הגיוס במקום נמשך ללא שינוי. צה"ל מקיים את כלל הפעילויות בירושלים בהתאם להערכת המצב".
המשטרה: "אנו ערוכים בכוחות מתוגברים בכל העיר ובכלל זה גם באזור גבעת התחמושת".
הסיפור המלא בגיליון סוף השבוע של "ידיעות ירושלים"