חודש אחרי שנרכש נכס של הכנסייה בין חברון לגוש עציון מתברר: אנשי הקרן לגאולת קרקעות ישראל עומדים לפתוח במקום בית מלון. למעשה כבר עתה התיישבו במתחם 30 יהודים ומתעורר החשש שהוא יהפוך למוקד הבעירה הבא באזור.
תוכנית ההרחבה של ארווין מוסקוביץ' כל הסיפורים גם בסלולרי: הורידו את האפליקציה החדשה של mynet
בקרן טענו השבוע שמחיר הנכס היה אטרקטיבי, היות שהכנסייה שהחזיקה בנכס הפקידה כספים אצל הנוכל ברנרד מיידוף, שהונה את המשקיעים שלו במיליארדי דולרים, וסבלה מהפסדים. כתוצאה מכך הכנסייה החליטה לטענתה לממש נכסים ומכרה את המתחם לחברה שבדית, שמתברר שמאחוריה עומד איש הימין ארווין מוסקוביץ'.
על פי פרסומים שיצאו לאחרונה, הנכס הצמוד לכביש 60, ששטחו למעלה מ־30 דונם, נרכש על ידי עמותה אמריקאית. הוא נמצא סמוך למחנה הפליטים אל־ערוב ממזרח לגוש עציון.
עד לפני כשבע שנים החזיקה בשטח כנסייה שיושבת בארצות הברית. בתחילת 2008 הצליחה העמותה לרכוש את הנכס, ככל הנראה באמצעות חברה שבדית, והוא התגלגל משם לידי העמותה שמאחוריה עומד איש הימין המפורסם.
בחודשים האחרונים נעשו במקום שיפוצים נרחבים כדי לאפשר את כניסתם של הדיירים הראשונים. לאחרונה אכן התיישבו במקום 30 יהודים, כולם רווקים יוצאי צבא, במטרה לא לסכן נשים וילדים. חלק מדיירי המקום משמשים בינתיים כמאבטחי המתחם.
לאחר הרכישה התקיימו לא מעט דיונים במטרה לקבוע את גורל הנכס הגדול וייעודו. לדברי מנכ"ל הקרן לגאולת אדמות אריה קינג, הקמת מלון נמצאת בעדיפות הראשונה בגלל האטרקטיביות של הנכס והרמה הארכיטקטונית הגבוהה שלו, וכן לאור מקומו הנוח סמוך לגוש עציון ולחברון, בדרך מירושלים למערת המכפלה.
סביר להניח שאם המקום אכן ישופץ ויהפוך לבית מלון יושקעו בו מיליוני שקלים, שכן עד כה שימש הבניין, והמתחם כולו, כמקום משכנו של מנזר נוצרי.
הבניין כולל חדרים רבים, אך רובם קטנים ותידרש עבודה רבה כדי להסב אותם לרמה של בית מלון איכותי במאה ה־21. היסטוריה הפוכה לפני כמה שנים היה מוסקוביץ' מעורב בעסקה אחרת שכללה בית מלון, הפעם בשכונת שייח' ג'ראח בעיר. אז היה מדובר במלון שפרד, שאותו הוא רכש לפני 30 שנה בדיוק. במקרה ההוא ביצע המיליונר פעולה הפוכה והסב את השטח מבית מלון לדיור. מוסקוביץ' הצליח אז לחצות את כל מכשולי הבירוקרטיה, כולל עתירות לבית המשפט העליון, בדרך לאיוש התנחלות בלב השכונה הערבית.
מתחם מלון שפרד נבנה כבר בתחילת המאה ה־20, בתור אחוזה של המופתי של ירושלים חאג' אמין אל־חוסייני. אחרי מלחמת העצמאות, כשהאור נשאר בשליטת ירדן, הורחב המבנה לבית מלון בניהולן של משפחות ערביות. אחרי 1967 פעלו בו מוסדות של ממשלת ישראל.
אף על פי שמוסקוביץ' החזיק במתחם 30 שנה, העירייה נמנעה במשך שנים רבות למהעניק אישור בנייה לפרויקט. בסופו של דבר ניתן היתר לבניית עשרות דירות, שכן המיליונר' הוא הבעלים החוקי של המתחם ולא היתה דרך למנוע ממנו להפוך את המקום להתנחלות יהודית בלב השכונה הערבית היוקרתית