כ־150 מתושבי נחלאות חתמו בשבוע שעבר על עצומה שבה הביעו התנגדות לפתיחתו של גן לילדים של מבקשי מקלט מאפריקה במבנה של המינהל הקהילתי שמשמש לפעילויות חברתיות למען תושבי השכונה. יו"ר המינהל הקהילתי לב העיר, אופיר לאנג: "ההחלטה בעירייה התקבלה מעל לראשו של המינהל ובלי ידיעתו".
המאבק נגד שלטי הצניעות בנחלאות הסיפור המדהים על הבית היהודי-ערבי כל הסיפורים גם בסלולרי: הורידו את האפליקציה החדשה של mynet
בשבוע שעבר נדהמו התושבים לגלות שבכוונת מנח"י לפתוח גן עבור ילדים של מבקשי מקלט בקומה השנייה של 'בית פריד' שברחוב ארנון. מדובר במבנה שמשמש כבר למעלה מעשור את תושבי נחלאות ומתקיימות בו פעילויות חברתיות לילדים בשכונה ולקשישים. לטענתם, השכונה סובלת ממחסור חמור במבנים שמוקצים לפעילות ציבורית ואלה שקיימים אינם עונים על כל צרכיהם. הקצאת קומה שלמה לגן ילדים תקשה עוד יותר על התושבים למצוא מקום לפעילות קהילתית.
"רבים מאיתנו הם תושבים ותיקים, כולל משפחות, צעירים וקשישים", כתבו התושבים בעצומה ששלחו לראש העירייה ניר ברקת. "כבר שנים אנחנו סובלים מהיעדר מקום ומהיעדר שירותים שמגיעים לנו, וממתינים בקוצר רוח למימוש זכותנו הקהילתית. והנה עתה, כשניצת בנו זיק של תקווה, אנו מתבשרים שהעירייה מעדיפה לפתוח גן לילדי מבקשי מקלט על פני מציאת פתרון למצוקת תושביה, דבר שפוגע בנו ובהכרח יגרום גם פגיעה קשה באיכות חיינו".
בשכונות מרכז העיר ריכוז גדול של מבקשי מקלט מאפריקה. הם גרים בעיקר בשכונות הקרובות לשוק מחנה יהודה, מוצאים את פרנסתם בעבודות שונות, ואחדים פתחו עסקים פרטיים לשירות הקהילה. בעקבות השתקעותם בעיר בשנים האחרונות התעורר הצורך לפתוח עבור ילדיהם, שחלקם נולדו בארץ, מוסדות חינוך מותאמים, שיקשרו אותם בין השאר עם ערכי התרבות של ארץ מוצאם.
יו"ר המינהל הקהילתי לב העיר אופיר לאנג: "באזור לב העיר יש מחסור גדול וידוע בשטחים ובמבנים ציבוריים. המשמעות של הפקעת המבנה מהמינהל הקהילתי היא שלא יתאפשר לנו לספק שירותים קהילתיים הולמים לתושבי נחלאות".
הרב אהרון ליבוביץ' תושב נחלאות, משנה לתיק חינוך מטעם סיעת ירושלמים: "זו שכונה מגוונת במרקם האנושי המכיל אותה, זה היופי וגם האתגר שלה. מדובר בשכונה צומחת שיש לתת למשפחות בה מענה קהילתי וחינוכי. אני מודע לכך שיש מחסור במבנים ציבוריים אולם אין זה יכול לבוא על חשבון פתיחת גני ילדים נוספים בשכונה. חייב להתקיים שיח בין המנהל הקהילתי ובין העירייה באשר לשימוש במבני הציבור הקיימים בה ולתת מענה קהילתי אולם, אני מצר על השימוש בגזענות לטובת מאבק מול העירייה".
העירייה: "אנו מחוייבים לאפשר לכל תלמיד בעיר להירשם לגן ילדים ללא הבדל דת גזע או מין ולא נקבל כל ניסיון לפגוע בקבוצה זו או אחרת. בניגוד לנטען, המינהל הקהילתי מכיר את ההסדר מהיום הראשון שבו הנושא הועלה על שולחן הדיונים. המבנה מושכר לתיכון תל אביב בהסכמת העירייה כל עוד לא היו צרכים עירונים אחרים. משהתברר כי תיכון תל אביב מתכוון לפנות את המבנה שבשימוש, הוחלט כי המבנה יועבר לשימוש גן הילדים הגרים בשכונה".