מעקב צמוד – גם בבית הספר: בתחילת השנה החלו כמה מוסדות חינוך בירושלים ובסביבתה לעבוד עם אפליקציית Webtop, שמציעה סביבה מתוקשבת הכוללת פורומים, ניהול קבצים, שיתוף ומה שהכי חשוב - צפייה בכרטיס תלמיד שדרכו ההורים יכולים להתעדכן במצב הלימודי של ילדיהם. וכך, מדי יום עוקבים הורים ברחבי העיר אחרי ילדיהם באמצעות האפליקציה ומקבלים בכל רגע דו"ח מצב מעודכן על המתרחש איתם.
הנערים שתו והתפרעו, פרויקט ההסעות בוטל בגלל שכר דירה: שבט הצופים בסכנת סגירה כל הסיפורים גם בסלולרי: הורידו את האפליקציה החדשה של mynet
עם זאת, במרבית בתי הספר בעיר האפליקציה לא נכנסה עד כה לשימוש, וההורים הירושלמים מסתכלים על הדשא של השכן ומקנאים. "למה לחכות לאסיפת הורים כשאפשר להתעדכן בלחיצת כפתור?" הם תוהים.
המערכת שייכת לחברת 'סמארט סקול', והפונקציות שבה מאפשרות להציג מידע כמו ציונים, איחורים, אירועי משמעת, ציוני מגן ובגרות, שינויי מערכת, לוחות מבחנים ועוד. בעיריית מעלה אדומים כבר משתמשים באפליקציה ברוב בתי הספר.
"אני מתעדכנת מדי יום במה שקורה עם הבת שלי", מספרת שרית חדידה, שבתה לומדת בכיתה ד' בבית הספר 'תומר רחל' במעלה אדומים. "אני יודעת איזה שיעורי בית היא קיבלה, אם היא איחרה לשיעור ומה היה הציון שלה בחשבון. כל פעם שהמורה מעדכנת את 'כרטיס התלמיד' של הבת שלי אני מקבלת התרעה באפליקצייה ובמייל. זה נותן לי שקט ושליטה".
במוסדות החינוך בירושלים, שבהם לא משתמשים באפליקציה, ההורים פוזלים לכיוון בתי הספר שהקידמה הטכנולוגית כבר הגיעה אליהם.
"פעם בשלושה חודשים, כשיש אסיפת הורים, אני מקבלת מידע על הבן שלי. זה לא סביר בשום צורה. ילדים מגיעים היום הביתה וממדרים את ההורים, לא משתפים בשיעורי הבית ובפעילות השוטפת של בית הספר, והמעקב אחריהם נהיה לא פשוט בכלל", טוענת אמא לתלמיד בבית הספר פולה בן־גוריון. "אני יכולה לבוא לאסיפת הורים ולדעת לראשונה שהבן שלי נכשל בחשבון ושהוציאו אותו מהכיתה פעמיים באמצע שיעור מדעים. אנחנו רוצים שקיפות מלאה, אבל כשפנינו לצוות המקצועי וביקשנו שיתקינו את האפליקציה הם טענו שזה כמו האח הגדול".
מורה באחד מבתי הספר היסודיים בעיר, שעבד בעבר בהייטק, מסביר: "זו משימה לא פשוטה עבור המורים, ולא רק בגלל הזמן שנדרש להם לעדכן את האפליקציה אלא גם כי מרביתם אינם שולטים בשפה הטכנולוגית ונמנעים מלהיחשף לשינויים גדולים כאלה".
מלבד יתרונותיה הברורים, האפליקציה מבליטה גם לא מעט חסרונות, ובין השאר את העובדה שהדיבור הישיר בין ההורה לילד הולך ופוחת איתה.
"יש הורים שמרגישים שדרך האפליקציה המורים מעבירים אליהם את האחריות, כך שהיא החליפה כביכול את הפתק הביתה", אומרת ד"ר גילה קורץ, ראש ההתמחות תקשוב ולמידה באוניברסיטת בר־אילן. "אין ספק שהטכנולוגיה הזאת מאבדת את האינטימיות שיש בין ההורים לילדיהם, אבל הם מקבלים פיצוי אחר כך - הזכות לקבל עדכונים שוטפים על הילדים שלהם. למרות הטכנולוגיה המתפתחת, כשהורה רוצה להעניק לתלמיד טיפול הולם הוא מתקשר ישירות למורה".