השלטונות באיחוד האמירויות מנעו את כניסתו למדינה של מנהל גן החיות התנכ״י שי דורון, שביקש לבקר בשני גני חיות באיחוד, בכדי לבחון את קבלתם לארגון גני החיות האירופאי EAZA. דורון, שהיה בדרכו לשדה התעופה כאשר ההודעה על הביטול הגיעה, מכהן כסגן היו״ר כבר שלוש שנים ובשנה הבא הוא אף מיועד להתמנות לתפקיד היו״ר עצמו.
הגנב החייתי של גן החיות התנ"כי מותו של מלך גן החיות כל הסיפורים גם בסלולרי: הורידו את האפליקציה החדשה של mynet
״מטרת הנסיעה שלי היתה לערוך בדיקה לשני גני חיות שביקשו להתקבל לארגון גני האירופאי בו חברים 350 גני חיות ולתוכנית האירופאית לשימור בעלי חיים בסכנת הכחדה. מדובר היה בגן החיות בדובאי וגן החיות באל-עין, עיר באבו דאבי״.
מה הבדיקה הזו כוללת? ״יש פרוטוקול ארוך מאוד, יומיים של ביקורת ודיון עם חברי הצוות של כל גן. יש סטנדרטים מקובלים של מה גני החיות צריכים לעמוד בהם בשביל להתקבל לארגון ולתוכנית״.
אז מה בעצם קרה? ״היה ברור לשני הגנים שאני ישראלי, והם ערכו את כל ההכנות הדרושות לבואי. הם קנו כרטיסי טיסה, הזמינו חדרים במלונות, שכרו נהגים, ממש הכל היה מאורגן וברגע האחרון הם מודיעים לי שהשלטונות מבטלים לי את הויזה. הייתי ממש בדרך לשדה תעופה. שאלו אותי אם יש לי דרכון זר, אמרתי שאין וגם אם היה, אמרתי שאני בא בתור ישראלי ואני לא מתבייש בעובדה הזו. הייתי מאוד מאוכזב אני חייב להגיד״.
בין איחוד האמירויות הערביות וישראל לא מתקיימים יחסים דיפלומטיים רשמיים, אך כניסתם של ישראלים לאיחוד מתאפשרת מדי פעם וכן מתקיימים קשרים כלכליים לא רשמיים. אולם מאז חיסולו של מחמוד אל-מבחוח בשנת 2010 שמיוחד למוסד הישראלי, התערערו היחסים ויש להניח שביטול הויזה של דורון היא עוד הוכחה לכך. לדברי דורון,
שני גני החיות היו מאוד נבוכים מעצם הביטול, וזאת בנוסף למאות יורו שהלכו לאיבוד מה שהפך את הביטול עבורם לנזק כספי גדול. דורון אף תכנן לנצל את הנסיעה לצורך הבאת שידוך לאזניית הנגב היחידה שנשארה בארץ, ובכך לתרום לתוכנית שימור העופות הדורסים בישראל. נכון לעכשיו, גם זה לא ייצא לפועל.
מלבד האכזבה של דורון עצמו, המקרה הזה הציף לו דווקא נורה אדומה לגבי דבר אחר. ״באוקטובר אמור להתקיים באבו דאבי הכינוס העולמי של מנהלי גני חיות מכל העולם. בעקבות ביטול הויזה שלי, אני דרשתי מהארגון העולמי, לדרוש הבטחה רשמית מהשלטונות באיחוד שלנציגים הישראלים תהיה כניסה. אם לא אני הודעתי כי אנצל את יכולתי כדי להחליט על שינוי מיקום הכינוס״.
באופן כללי, בכל תחום שמירת הטבע והחיות, אין פוליטיקה נכון? ״בהחלט. אפשר לראות את זה בשיתוף הפעולה שאנחנו עושים עם גן החיות בקלקיליה לצד שיתופי פעולה אזוריים נוספים. וכמו שאנחנו כל הזמן אומרים - הנשרים שאנחנו משחררים חזרה לטבע, לא יודעים גבולות גיאוגרפים. הם חוצים גבולות מגיעים לסוריה ולמדינות אחרות. אנחנו כמוהם״.