מכתב הסרבנים גירסת 2014: חלק מבוגרי התיכון למדעים ולאמנויות בעיר פרסמו שבוע שעבר מכתב שבו הם קוראים לתלמידים שלא להתגייס לצה"ל, ועוררו סערה במוסד היוקרתי. בין החתומים על המכתב אפשר למצוא גם מורים ומדריכים. בתגובה פרסמו בוגרים אחרים וגם תלמידים בהווה מכתבים בעד הגיוס. בוגרת המתנגדת למהלך: "המכתב מכתים את שמו הטוב של בית הספר".
השבעיסט שעשה בית ספר למערכת החינוך התיכון לאמנויות: שיעורים בלובי וכיתות במשמרות כל הסיפורים גם בסלולרי: הורידו את האפליקציה החדשה של mynet
את המכתב פרסמו 53 בוגרי המדעים ואמנויות ובו הם קוראים לתלמידים, "העזו לסרב". "אנו, הבוגרות והבוגרים של התיכון הישראלי למדעים ולאמנויות בירושלים, חברות צוות לשעבר, פלסטינים ויהודים, בגילים שונים ומתפיסות עולם שונות ומגוונות, פונות אליכן, בוגרות ובוגרות לעתיד - העזו לסרב". בין החותמים על המכתב אפשר למצוא סגל מקצועי כמו מורה לאמנות בבית הספר, מורה לשעבר לספרות, מדריך בפנימייה ומנחה בעבודות גמר.
הוצאת המכתב נרקמה לפני כמה חודשים, ולאחר לבטים ארוכים הוחלט השבוע לפרסמו על גבי לוח המודעות בבית הספר ובאתר האינטרנט. "הצבא הישראלי אחראי למנגנוני דיכוי שיטתיים ויומיומיים המופעלים נגד הפלסטינים בשטחים הכבושים, והוא אף שותף לדיכוי ולנישול של אזרחיה הלא־יהודים של מדינת ישראל", נכתב. "הצבא משמש קבלן הביצוע של משטר הפרדה המבוסס על תפיסה של עליונות אתנית של יהודים על פלסטינים - משטר המדכא ורומס זכויות אדם בסיסיות, המחיל מערכות חוק נפרדות על האוכלוסיות השונות בגדה המערבית".
בעקבות הפרסום התעורר גם גל התנגדויות מצד תלמידים בהווה ובוגרים אחרים, וחלקם אף כתבו מכתב נגד תופעת ההשתמטות. "העובדה שחבורה החליטה להתאגד נגד הגיוס זו זכותם האישית והפרטית, אבל אין צורך לגרור את בית הספר לשיח הזה. בית הספר מעודד פלורליזם, אבל לא מחנך נגד גיוס ובטח לא לעבור על החוק המחייב כל אזרח להתגייס", אומרת שירלי הקר, בוגרת בית הספר המתנגדת למכתב. "המכתב שם אות קין על תלמידים שתיכף מתגייסים, והוא רק מכתים את שמם ואת שמו הטוב של בית הספר".
"מתוך הבוגרים יש רבים ששירתו שירות משמעותי, מתוך הבנה שכדי לשנות את המציאות צריך להשפיע מתוך המערכת. גם לי היו בעבר מחשבות בנושא והחלטתי שהכי נכון זה להתגייס, אבל לקרוא לתלמידים לסרב להתגייס זה מעשה פחדני", אומר אחד הבוגרים.
מסר מעוות כמה שעות לאחר פרסום המכתב החליט ירון יצחק, בוגר בית הספר, לפרסם מכתב נגד הקריאה לסרבנות, שבו הוא מאשים את הבוגרים החתומים על המכתב הראשון שהם מנצלים את המוסד החינוכי כפלטפורמה לאינטרס הצר שלהם. "המכתב קורא לכם, בחוסר אחריות גמור, לעבור על חוקי המדינה, בשם אידיאל מוסרי נכון וראוי בבסיסו אך מעוות לחלוטין באופן הצגתו", כותב יצחק. "מי שמעמיס על צה"ל את כל הרעות החולות של החברה הישראלית ומאשים אותו כגוף בתופעות האלימות, הגזענות והשחיתות המפעפעות במדינתנו, לוקה בעצמו בכל אותם עיוותים שאותם הוא מנסה למגר, ובפרט לוקה בחטא ההכללה העיוורת".
עוד נכתב כי "צה"ל הוא צבא העם ומביא לידי ביטוי את אופי העם. קריאה לסרב לשרת בו היא כניעה לכל אלו המשחיתים את צה"ל באמונות וערכים שלא ראויים בעינינו. כואב לי מאוד שכותבי המכתב בחרו את התיכון למדעים ולאמנויות כפלטפורמה שתשרת את האינטרס הצר שלהם. הם עושים נזק אדיר למערכת ולבוגרי בית הספר, ובאופן מסוים ואולי לא במתכוון מביעים כפיות טובה בוטה כלפי כל המפעל הזה שמשקיע את כל מרצו לחנך אתכם להיפך הגמור".
פלג סמואלס, בוגר התיכון שהתנגד למכתב הסרבנות: "צה"ל צריך את תלמידי בית הספר, ויש להם השפעה אמיתית ומוחשית על ביטחונה של המדינה. אני קצין (במיל׳) באגף המודיעין, ואני אישית קורא לכל אזרח ואזרחית במדינת ישראל שנקרא לשרת שירות צבאי להתגייס ולעשות את המיטב והמרב להגן על ישראל".
97 אחוזי גיוס בעוד תלמידי התיכון מקבלים מסרים לכאן ולכאן, גם להם יש מה לומר. "ראינו את המכתב תלוי על לוח המודעות בבית הספר ואז נוצרו סביב זה הרבה דיונים", סיפר אחד מהם. "דעת הרוב בבית הספר מביעה התנגדות גדולה למכתב וכמעט שאין תמיכה בסרבנות בין התלמידים. קיימו איתנו השבוע שיחה בנושא, ובית ספר כלל לא הזדהה עם המסר העיקרי שאותו ניסו להביא הבוגרים שקראו לסירוב גיוס. חבל שמפרסמים את המכתב בשמו של בית הספר ומתחבאים מאחוריו, במקום שהכותבים ייקחו אחריות ויפרסמו בשמם הפרטי. כרגע אנחנו מנסים לשמור על שגרת לימודים נורמטיבית. יש לנו הרבה מטלות לעסוק בהן".
ההנהלה: "התיכון למדעים ולאמנויות מחנך את תלמידיו לתרומה לקהילה וללימוד משמעותי. יותר מ־97 אחוז מתלמידי התיכון מתגייסים לצה"ל ורבים משרתים כקצינים. כשליש מבוגרינו יוצאי