בעוד גן החיות התנ"כי עושה מאמצים ניכרים להרבות מינים של חיות שמצויות בסכנת הכחדה, במשפחת הקנגורו הירושלמית המצב שונה לגמרי. לא רק שצוות הגן אינו צריך להתאמץ בשביל שהמשפחה תתרבה, אלא עליו להשתמש באמצעי מניעה כדי לעצור את התרחבותה.
מותו של מלך האריות פרידה מהפנדה האדומה כל הסיפורים גם בסלולרי: הורידו את האפליקציה החדשה של mynet
החצר האוסטרלית של משפחת הקנגורו בגן אמורה לארח עשרה פרטים או לכל היותר 12. אולם כרגע מתגוררים בחצר הפסטורלית לא פחות מ־24 קנגורו ירושלמים, מהם 20 בוגרים ועוד ארבעה צעירים. השמחה אמנם רבה, אבל הצפיפות ונטל הטיפול הפכו גדולים מדי עבור צוות הגן.
בעבר היגרו כמה מבני המשפחה הירושלמית למקומות אחרים, כמו גני חיות בבלגיה ובארץ. בקרוב צפויה לצאת משלחת נוספת לרוסיה. ״זה עדיין לא עוזר״, מסביר מנהל החצר אורי בן־גיגי את מגמת ההתרחבות של משפחת הקנגורו. ״יש לנו שלושה זכרים בוגרים ולצדם עוד לפחות שש נקבות שמתרבות״.
בעצם למה הם מתרבים כל כך בקלות? ״הקנגורואים מתרבים בלי סוף משתי סיבות: גם כי יש שם הרבה פרטים - הרבה זכרים והרבה נקבות - וגם בגלל צורת הרבייה שלהם, שהיא הסיבה העיקרית. הקנגורו היא חיית כיס ולכל חיות הכיס יש מנגנון רבייה שונה מעט ממה שאנחנו רגילים אליו״.
מה הכוונה? ״זה לא שהם נכנסים להריון, העובר תופס את הרחם וזהו. מה שקורה זה שבזמן שיש עובר ברחם של האמא, יכול להיות שבאותו הזמן יהיה גור גם בתוך הכיס שלה, ונוצר מצב של היריון מושהה. לנקבת הקנגורו יש צבר תאים שיכול בכל רגע שבו הכיס שלה מתפנה להתפתח לעובר, לזחול ולהיכנס לתוך הכיס״.
אז זה עניין שהוא פחות או יותר אינסופי? ״בדיוק. כל פעם יהיה עוד תינוק ועוד תינוק, וכדי לעצור רבייה של בעל חיים שכזה היינו צריכים למצוא את נקודת התפר הזו, בזמן שהתינוק הגדול שבכיסה מספיק גדול, בערך חצי שנה, כדי שניתן לאמא שתל נגד היריון בלי שזה לא יפגע בו או בייצור החלב של האם. ומצד שני - העובר הקטן צריך להיות מספיק קטן כדי שזו תהיה בעצם הפלה".
אז מה זה אמצעי המניעה הזה? איך הוא עובד? ״מדובר בשתל הורמונלי שמדכא את הורמוני המין ואת הקליטה של העובר אצל האמא. שמנו אותו לחלק מהנקבות, ובינתיים אנחנו מחכים כמה חודשים בשביל לראות מה קורה איתן ואם זה מצליח לנו״.
נכון לעכשיו החגיגה במשפחת הקנגורואים נמשכת, ו־24 הירושלמים מספקים אושר רב לכל צופיהם. אין ספק שהצרות במשפחה הזו הן צרות של עשירים.