מערכת שעות חוויתית וחדשנית בזום, תוספת שכר לסייעות שיבחרו לעבוד ביום חופשתן, הנגשת למידה בחוץ וליווי הורים: עיריית ירושלים הרכיבה חבילת סיוע מגוונת לבתי הספר, במטרה להקל על הלמידה, ולאפשר תמיכה רגשית וטיפולית, אף בתקופה מאתגרת זו. נזכיר שעל פי נתוני משרד הבריאות הנכונים לאתמול (ג') בבוקר ישנם 25,422 נדבקים בנגיף.
3 צפייה בגלריה
למידה בגן החיות התנ"כי
למידה בגן החיות התנ"כי
למידה בגן החיות התנ"כי
(צילום ארכיון: ריקי רחמן)
בניגוד לגלים הקודמים, בהם היו תקופות מוגדרות של למידה מהבית ותקופות אחרות של למידה פרונטלית, בשבועות האחרונים מתמודדת מערכת החינוך עם אתגר מסוג חדש – כיתות בהן מרבית התלמידים אינם בבידוד, אך מיעוט מהם נדרש ללמוד מהבית, וזאת לצד הידבקות של אנשי צוות. על כן, עיריית ירושלים הרכיבה חבילת סיוע מגוונת לבתי הספר, במטרה להקל על הלמידה, ולאפשר תמיכה רגשית וטיפולית, אף בתקופה מאתגרת זו.

מערכת שעות ירושלמית ללמידה מהבית

במטרה להקל על תלמידים הנמצאים בבידוד / חיוביים, בזמן שכיתתם ממשיכה בלמידה סדירה, הקים מינהל החינוך, דרך מרכזי החדשנות העירוניים, מערכת שעות ירושלמית ללמידה מרחוק. מדובר במערכת שעות שבועית, בה משובצים שיעורים שונים משעות הבוקר ועד הצהריים. המערכת כוללת הן שיעורים לתלמידי היסודי והן שיעורים לתלמידי על יסודי. כך, יכולים תלמידים מבודדים / חולים להתחבר לשיעורים השונים מהבית, וליהנות משיעורים המועברים ע"י מומחי תוכן מתחומים שונים, גם אם כיתתם אינה מקיימת למידה מרחוק.
3 צפייה בגלריה
מערכת השעות החוויותית
מערכת השעות החוויותית
מערכת השעות החוויותית
(צילום: באדיבות העירייה)
3 צפייה בגלריה
מערכת השעות החוויותית
מערכת השעות החוויותית
מערכת השעות החוויותית
(צילום: באדיבות העירייה)

בין השיעורים השונים המוצעים: 'המדע שסביבנו', 'חקר ציפורים', 'ביומימיקרי – לחקות את המופלא שבטבע' ועוד – שיעורי מדע אלה מועברים בידי מומחי התוכן של מרכז החדשנות 'חוות דעת' בגילה, הממוקם בטבע. שיעורים נוספים במערכת השעות הינם: 'מבוא ליזמות', 'פיקסל ארט', 'שירים וסיפורים בתנ"ך', 'דימוי גוף', 'סדנת כתיבה יוצרת' ועוד.

עיבוי כוח אדם בבתי הספר ובגנים

בשל ריבוי אנשי החינוך המצויים בתקופה זו בבידוד / חיוביים, הוקמו 3 מאגרי כוח אדם חלופיים, היכולים להתגייס כדי לעבות את כוח האדם במערכת החינוך העירונית:
החל מהשבוע, בעקבות אישור שכר תוספתי לסייעות בגנים, סייעות יוכלו לבחור לעבוד גם ביום החופשי שלהן - באופן זה, סייעות שיבחרו לקחת חלק במהלך, יוכלו לעבוד בימים נוספים במהלך החודש, ולקבל עבור כך שכר נוסף. עד כה, עשרות סייעות בעיר התנדבו לקחת חלק במהלך זה, דבר המצמצם משמעותית את כמות הגנים שעלולים להיסגר בשל היעדר סייעות.
כמו כן, הוקם מאגר סטודנטים שיכול להתגייס ולמלא מקום בבתי הספר, כתגבור לכוח האדם בביה"ס.
החל מהיום, החלו לפעול חברי וחברות המכינות הקדם צבאיות בעיר בגני ילדים בהם לא נמצא תחליף לאנשי צוות חולים – זאת, על מנת לעבות את הצוות הקיים, ולמנוע סגירת מסגרות.

הנגשת למידת חוץ לכלל בתי הספר

מערכת החינוך העירונית אימצה השנה את הלמידה בחוץ כשגרה קבועה בעשרות בתי ספר. בעקבות גל התחלואה, מוצע מענה זה גם עבור בתי ספר נוספים. על מנת להקל על המעבר ללמידה בחוץ, פורסמה מפה עירונית של אתרי טבע המתאימים ללמידה, מערכי שיעור והצעות לפעילויות המתאימות לאופן הוראה זה, חיבור לקהילת מורי החוץ וקבלת כלים פרקטיים ופדגוגיים ליישום הלמידה, קו פתוח עם מומחים ועוד. כך, מתאפשרת למידה באוויר הפתוח וסיוע לצוותים חינוכיים באופן הוראה זה.

ליווי להורים

במטרה לסייע להורים שחווים אתגר בשל אי היציבות והפגיעה בשגרת הלימודים בתקופה זו, מקיים מינהל החינוך הדרכות הורים בזום, הרצאות לצוותים החינוכיים בנושא קשר עם הורים בתקופת הקורונה וכלים לחיבור בין הכיתה לבית. עוד מוצע מגוון פעילויות שאפשר לעשות בבית עם הילדים, הפניה לגורמי טיפול במקרים של מצוקה או חרדה, היוועצות ותמיכה בלמידה מרחוק, ושיעורים אליהם גם ההורים יכולים להתחבר עם התלמידים – מחוץ למערכת השיעורים הכיתתית.
בנוסף, בתקופה זו יותר מתמיד, מתבצעת הנגשה של השירות הפסיכולוגי-חינוכי לטובת תלמידים החווים קשיים רגשיים בעקבות גל התחלואה ומשמעותיו, כמו גם עבור צוותי הוראה.
ראש עיריית ירושלים, משה ליאון: 'בעיריית ירושלים חושבים מחוץ לקופסה, והכל כדי לאפשר, ככל הניתן, שגרת לימודים לילדי ירושלים. האתגרים רבים, המציאות מורכבת, אבל יחד, ביצירתיות, מחשבה ותושיה, נוכל לה".